VIP-listákat vezetett a Quaestor?

A vagyonosabb ügyfelek leányvállalatoknál kaphattak az átlagosnál magasabb hozamot.

Munkatársunktól
2015. 06. 09. 6:14
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Lezárult a Magyar Nemzeti Bank (MNB) felügyeleti vizsgálata a Buda-Cash, a Hungária Értékpapír Zrt. és a Quaestor esetében is, és tart a felszámolási eljárás. Ennek során kiderül, pontosan mekkora az ügyfelek kára. A Magyar Közgazdasági Társaság által szervezett összejövetelen Végh Richárd, a jegybank tőkepiaci és piacfelügyeleti igazgatója ismertette az eddigi vizsgálati eredményeket, s beszámolt a szabályozás szigorításának részleteiről. Mint mondta, az elmúlt másfél évtizedben 14 jelentős brókerbotrány tört ki, amelyek körülbelül tízezer ügyfelet és 4,3 milliárd forintot érintettek, ezek közül a legnagyobb a Kulcsár-ügy volt. Ehhez képest az idén napvilágra került három nagy befektetési visszaélés-sorozat sokkal nagyobb horderejű, mivel több tízezer ügyfelet és több mint százmilliárdos összeget érint.

Az idei brókerbotrányokkal kapcsolatban kifejtette: a jegybank vizsgálatainak során már az első nap kiderült, hogy hosszabb ideje jogosulatlan tevékenységet folytatott a három befektetési vállalat. A Hungária Értékpapír Zrt. és a Quaestor esetében felmerült a gyanú, hogy lehettek olyan VIP-listák, amelyeken jellemzően a tehetősebb ügyfelek szerepeltek. Nekik felajánlották, hogy értékpapírjaikat leányvállalatoknál fialtassák, a piaci átlagnál magasabb kamatért. Végh Richárd kitért arra, hogy a svájci frank januári árfolyam-erősödése legalább tíz nagy befektetési vállalatnál jelentős kárt okozott. Hangsúlyozta, a történtek ellenére nem ingott meg a befektetői bizalom ebben a szektorban, sőt növekedett az ügyfelek száma és a befektetett összeg értéke is.

Stabilnak nevezte a befektetési vállalkozások tőkehelyzetét is a jegybanki tisztviselő. Mint mondta, a szektor ma már 1,8 millió ügyfélszámlát kezel. A brókerbotrányokkal kapcsolatban ismertette a felügyelet eddigi háromlépcsős ellenőrzési rendszerét, amelyet többek között kettős könyveléssel, hamis adatok megadásával, és fiktív ügyfélnyilvántartással kerültek meg a botrányban érintett cégek. Megsértették a vállalati belső kontrollt, a könyvvizsgálati rendszert, és kijátszották a felügyeleti hatóságokat. Éppen ezért az MNB törvénymódosítást kezdeményezett, hogy hasonló visszaélésekre a jövőben ne kerülhessen sor.

Az intézkedések között szerepel a felügyeleti ellenőrzések gyakoriságának növelése, ami az eddigi öt helyett legalább háromévente kötelező lesz, az újonnan piacra lépő szereplők esetében egy éven belül átfogó vizsgálatot kell végezni. A kártalanítási határt százezer euróra emelnék, és az ügyfelek a jövőben kérhetik nevesített számla nyitását, amelyet egy központi nyilvántartó rendszerben rendszeresen ellenőrizhetnek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.