Tíz hét sem volt elegendő a kaliforniai székhelyű Google jogászainak ahhoz, hogy átrágják magukat az Európai Bizottság áprilisban benyújtott több mint százoldalas vádiratán, ezért augusztus közepéig kértek haladékot a válaszra. Pedig nem érhette őket nagy meglepetésként a brüsszeli vizsgálat: már öt éve ment a huzavona azon, hogy a Google – amelynek részesedése az európai keresőpiacon több mint 90 százalékos – visszaél-e piaci erőfölényével, vagy sem. A vállalatóriás ellen korábban 19 társaság – köztük a Microsoft, a német újságkiadók két szövetsége, a Hot Maps és a Streetmap térképszolgáltatások, a Yelp helymeghatározó vagy a Trip Advisor utazási oldal – nyújtott be hivatalos panaszt, és a bizottság végül ez alapján indította meg az eljárást.
Az uniós vizsgálat alapján a Google több európai országban is visszaél erőfölényével, mert manipulálja és tisztességtelenül használja a keresési eredményeket saját vásárlás-összehasonlító szolgáltatásához, a Google Shoppinghoz (lapzártánkig e szolgáltatás még nem volt elérhető Magyarországon). Ez úgy működik, hogy a Google keresőjébe beírjuk a megvásárolni kívánt termék nevét, és a megjelenő találati listán a fizetett hirdetések alatt elsőként a Google Shopping rendszerébe feltöltött termékek kapnak látványos megjelenést, a többi keresési találat csak utánuk jöhet. A gyanú szerint a Google azért tudja eldugni a versenytársak oldalait, mert olyan keresési paramétereket állít be, amelyek a saját malmára hajtják a vizet.
Ezt a vitát egyébként már az amerikai hatóságokkal is lefolytatta a cég: ott a Google Flights repülőjegy-kereső került célkeresztbe, mert mindig ennek találatai jelentek meg a lista tetején, noha nem voltak annyira informatívak, mint például a rivális Travel Advisor oldalé. Az amerikai vizsgálatot végül megúszta a Google azzal, hogy addig módosította keresőalgoritmusát, míg a szövetségi kereskedelmi bizottság rá nem bólintott. A paraméterek megváltoztatása egyébként a minimum, amivel Európában is szembe kell néznie a Google-nak, ha a vádak bebizonyosodnak. Ráadásul Brüsszel azt is aggályosnak találja, hogy a cég okostelefonokra fejlesztett, az európai mobilpiacot 80 százalék feletti arányban uraló Android rendszere eleve a Google keresőjét és egyéb alkalmazásait részesíti előnyben más versenytársakéval szemben.