Megkezdődhet a Budapest–Belgrád-vastútvonal modernizálása

Még az idén elindulhat a korszerűsítés, amint aláírják a szükséges magyar–kínai megállapodásokat.

MTI
2015. 07. 16. 16:25
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Budapest–Belgrád-vasútvonal korszerűsítésével kapcsolatban felállított magyar–szerb–kínai munkacsoport harmadik ülését tartotta csütörtökön a Külgazdasági és Külügyminisztériumban.

A tanácskozást követő sajtótájékoztatón a miniszter kiemelte: a két megállapodást október 31-éig írják alá. Kína augusztus 15-éig megküldi a finanszírozási ajánlatát, amelynek kedvezőbbnek kell lennie a piaci feltételeknél.

A vasútvonal magyar szakasza 166 kilométer, a beruházás költsége ezen a szakaszon 472 milliárd forint. Azt szeretnék, hogy a személyforgalomban 2,5–3 órára csökkenjen a két főváros közötti menetidő, és a Kína által a pireuszi kikötőbe behajózott, Nyugat-Európába szánt áru Szerbián és Magyarországon keresztül haladjon.

A miniszter kifejtette: a beruházás keretében kétvágányúvá teszik és villamosítják a vasútvonalat, és a projekt megvalósításával a legnagyobb tengelynyomású tehervonatok is közlekedhetnek majd az új pályán, a személyforgalomban pedig a vonatok a 160 kilométer/órás sebességet is elérhetik. A kivitelezési idő becslések szerint 2-2,5 év lesz.

Szijjártó Péter felidézte: Kína meghirdette az Egy övezet, egy út elnevezésű stratégiáját, amelynek célja a kereskedelmi kapcsolatok szorosabbra fűzése Európával. Erre Európában azonnal megindult a verseny, hogy mely európai országok töltik majd be a legfontosabb szerepet a stratégia megvalósításában. Mint mondta, Szerbia és Magyarország összefogott, hogy Közép-Európában ez legyen az a két ország, amely a stratégia keretében a legnagyobb tranzitforgalmat bonyolítja le a Kína és Európa közötti kereskedelemben. Szerbia és Magyarország földrajzi elhelyezkedése Európa szívében nagyon jó, és ebből igyekeznek hasznot húzni.

Dejan Trifunovic, a szerb építésügyi, közlekedési, infrastrukturális minisztérium államtitkára nagyon jónak nevezte a három fél együttműködését, hozzátéve, mindenről megállapodtak, amiről kellett. A Budapest–Belgrád-vasútvonal szerb szakasza 174 kilométer, a munkálatokat még az idén elkezdik. Hozzáfűzte: Szerbiában nagy politikai támogatottságot élvez a projekt.

Vang Hsziao-tao, a kínai Nemzeti Fejlesztési és Reformbizottság (NDRC) alelnöke eredményesnek nevezte a budapesti ülést, és megjegyezte, hogy a következőt Pekingben tartják. Most több részletkérdésről is megállapodtak, és jól látszik, hogy közös erőfeszítéssel konszenzus érhető el és megvalósítható a projekt.

Mint ismert, 2014 decemberében az Európai Unió és Kína közötti együttműködés legfontosabb pillanatának nevezte Orbán Viktor, hogy aláírták a Belgrád és Budapest közötti vasútvonal kiépítéséről szóló megállapodást.

 

A kormányfő akkor úgy fogalmazott: „úgy érezzük, hogy most végre pozitív irányban változik a történelem, mert áruk fognak keresztülmenni és vasútvonal fog keresztülmenni Magyarországon”.

 

A tavaly decemberben megkezdett kínai–magyar–szerb gazdasági kapcsolatokról bővebben ide kattintva olvashat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.