Megkezdődhet a Budapest–Belgrád-vastútvonal modernizálása

Még az idén elindulhat a korszerűsítés, amint aláírják a szükséges magyar–kínai megállapodásokat.

MTI
2015. 07. 16. 16:25
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Budapest–Belgrád-vasútvonal korszerűsítésével kapcsolatban felállított magyar–szerb–kínai munkacsoport harmadik ülését tartotta csütörtökön a Külgazdasági és Külügyminisztériumban.

A tanácskozást követő sajtótájékoztatón a miniszter kiemelte: a két megállapodást október 31-éig írják alá. Kína augusztus 15-éig megküldi a finanszírozási ajánlatát, amelynek kedvezőbbnek kell lennie a piaci feltételeknél.

A vasútvonal magyar szakasza 166 kilométer, a beruházás költsége ezen a szakaszon 472 milliárd forint. Azt szeretnék, hogy a személyforgalomban 2,5–3 órára csökkenjen a két főváros közötti menetidő, és a Kína által a pireuszi kikötőbe behajózott, Nyugat-Európába szánt áru Szerbián és Magyarországon keresztül haladjon.

A miniszter kifejtette: a beruházás keretében kétvágányúvá teszik és villamosítják a vasútvonalat, és a projekt megvalósításával a legnagyobb tengelynyomású tehervonatok is közlekedhetnek majd az új pályán, a személyforgalomban pedig a vonatok a 160 kilométer/órás sebességet is elérhetik. A kivitelezési idő becslések szerint 2-2,5 év lesz.

Szijjártó Péter felidézte: Kína meghirdette az Egy övezet, egy út elnevezésű stratégiáját, amelynek célja a kereskedelmi kapcsolatok szorosabbra fűzése Európával. Erre Európában azonnal megindult a verseny, hogy mely európai országok töltik majd be a legfontosabb szerepet a stratégia megvalósításában. Mint mondta, Szerbia és Magyarország összefogott, hogy Közép-Európában ez legyen az a két ország, amely a stratégia keretében a legnagyobb tranzitforgalmat bonyolítja le a Kína és Európa közötti kereskedelemben. Szerbia és Magyarország földrajzi elhelyezkedése Európa szívében nagyon jó, és ebből igyekeznek hasznot húzni.

Dejan Trifunovic, a szerb építésügyi, közlekedési, infrastrukturális minisztérium államtitkára nagyon jónak nevezte a három fél együttműködését, hozzátéve, mindenről megállapodtak, amiről kellett. A Budapest–Belgrád-vasútvonal szerb szakasza 174 kilométer, a munkálatokat még az idén elkezdik. Hozzáfűzte: Szerbiában nagy politikai támogatottságot élvez a projekt.

Vang Hsziao-tao, a kínai Nemzeti Fejlesztési és Reformbizottság (NDRC) alelnöke eredményesnek nevezte a budapesti ülést, és megjegyezte, hogy a következőt Pekingben tartják. Most több részletkérdésről is megállapodtak, és jól látszik, hogy közös erőfeszítéssel konszenzus érhető el és megvalósítható a projekt.

Mint ismert, 2014 decemberében az Európai Unió és Kína közötti együttműködés legfontosabb pillanatának nevezte Orbán Viktor, hogy aláírták a Belgrád és Budapest közötti vasútvonal kiépítéséről szóló megállapodást.

 

A kormányfő akkor úgy fogalmazott: „úgy érezzük, hogy most végre pozitív irányban változik a történelem, mert áruk fognak keresztülmenni és vasútvonal fog keresztülmenni Magyarországon”.

 

A tavaly decemberben megkezdett kínai–magyar–szerb gazdasági kapcsolatokról bővebben ide kattintva olvashat.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.