A Budapest–Belgrád-vasútvonal korszerűsítésével kapcsolatban felállított magyar–szerb–kínai munkacsoport harmadik ülését tartotta csütörtökön a Külgazdasági és Külügyminisztériumban.
A tanácskozást követő sajtótájékoztatón a miniszter kiemelte: a két megállapodást október 31-éig írják alá. Kína augusztus 15-éig megküldi a finanszírozási ajánlatát, amelynek kedvezőbbnek kell lennie a piaci feltételeknél.
A vasútvonal magyar szakasza 166 kilométer, a beruházás költsége ezen a szakaszon 472 milliárd forint. Azt szeretnék, hogy a személyforgalomban 2,5–3 órára csökkenjen a két főváros közötti menetidő, és a Kína által a pireuszi kikötőbe behajózott, Nyugat-Európába szánt áru Szerbián és Magyarországon keresztül haladjon.
A miniszter kifejtette: a beruházás keretében kétvágányúvá teszik és villamosítják a vasútvonalat, és a projekt megvalósításával a legnagyobb tengelynyomású tehervonatok is közlekedhetnek majd az új pályán, a személyforgalomban pedig a vonatok a 160 kilométer/órás sebességet is elérhetik. A kivitelezési idő becslések szerint 2-2,5 év lesz.
Szijjártó Péter felidézte: Kína meghirdette az Egy övezet, egy út elnevezésű stratégiáját, amelynek célja a kereskedelmi kapcsolatok szorosabbra fűzése Európával. Erre Európában azonnal megindult a verseny, hogy mely európai országok töltik majd be a legfontosabb szerepet a stratégia megvalósításában. Mint mondta, Szerbia és Magyarország összefogott, hogy Közép-Európában ez legyen az a két ország, amely a stratégia keretében a legnagyobb tranzitforgalmat bonyolítja le a Kína és Európa közötti kereskedelemben. Szerbia és Magyarország földrajzi elhelyezkedése Európa szívében nagyon jó, és ebből igyekeznek hasznot húzni.
Dejan Trifunovic, a szerb építésügyi, közlekedési, infrastrukturális minisztérium államtitkára nagyon jónak nevezte a három fél együttműködését, hozzátéve, mindenről megállapodtak, amiről kellett. A Budapest–Belgrád-vasútvonal szerb szakasza 174 kilométer, a munkálatokat még az idén elkezdik. Hozzáfűzte: Szerbiában nagy politikai támogatottságot élvez a projekt.
Vang Hsziao-tao, a kínai Nemzeti Fejlesztési és Reformbizottság (NDRC) alelnöke eredményesnek nevezte a budapesti ülést, és megjegyezte, hogy a következőt Pekingben tartják. Most több részletkérdésről is megállapodtak, és jól látszik, hogy közös erőfeszítéssel konszenzus érhető el és megvalósítható a projekt.
Mint ismert, 2014 decemberében az Európai Unió és Kína közötti együttműködés legfontosabb pillanatának nevezte Orbán Viktor, hogy aláírták a Belgrád és Budapest közötti vasútvonal kiépítéséről szóló megállapodást.
A kormányfő akkor úgy fogalmazott: „úgy érezzük, hogy most végre pozitív irányban változik a történelem, mert áruk fognak keresztülmenni és vasútvonal fog keresztülmenni Magyarországon”.
A tavaly decemberben megkezdett kínai–magyar–szerb gazdasági kapcsolatokról bővebben ide kattintva olvashat.