Szlovák–magyar vezetéken jön a gáz

A 170 millió euróból épített észak–déli gázfolyosó egyik meghatározó elemén megindult a kereskedelmi forgalom.

MTI
2015. 07. 02. 13:33
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Vecsés és a szlovákiai Felsőzellő között futó vezeték teljes hossza 111 kilométer, ebből 92 kilométer magyarországi, 19 kilométer pedig szlovákiai területen fekszik. A 800 milliméter átmérőjű, 74 bar nyomásfokozatú csővezeték szállítási kapacitása magyar irányba 500 ezer köbméter óránként, ami évente mintegy 4 milliárd köbméter, szlovák irányba óránként 200 ezer köbméter, azaz évi 1,6 milliárd köbméter.

A magyar–szlovák szállítóvezeték megépítésére és üzemeltetésére 2012. január 1-jén megalakult a Magyar Gáz Tranzit Zrt., amelynek szlovák partnere az Eustream a.s. Az állami tulajdonú magyar társaság tulajdonosi jogait 2014 novembere óta a Belügyminisztérium gyakorolja.

A vezeték tervezési és építési munkálatait a közbeszerzési eljárást követően, 2012. szeptember 8-án kezdte meg a Magyar Gáz Tranzit Zrt. fővállalkozója. A kivitelezési szerződés szerint a távvezeték tesztelését 2014. július 1-jéig kellett volna megkezdeni, és 2015. január 1-jével állt volna kereskedelmi üzembe a rendszer. A tervezési és az építési munkálatok kezdetben megfelelően haladtak, 2014 első negyedévében a felszín alatti csőfektetési munkálatok befejeződtek, a szlovákiai és a magyarországi vezetéket fizikailag összekötötték, ezt követően azonban a kivitelezői teljesítések időben elmaradtak a vállalkozói szerződésben rögzítettektől. A próbaüzem végül 2014. december 15-én kezdődött meg, ekkor 2015. április 1-jére tűzték ki a kereskedelmi üzem megkezdését. A próbaüzem során tapasztalt műszaki hibák és az engedélyezések elhúzódása miatt a kereskedelmi üzembe állítás dátuma 2015. július 1-jére módosult.

Az üzemeltetéshez és egyben a kereskedelmi üzem megkezdéséhez szükséges üzemeltetési és használatba vételi engedélyeket a Magyar Gáz Tranzit Zrt. beszerezte, valamint elhárította a próbaüzem során jelentkezett műszaki problémákat. A magyar és a szlovák fél elrendezte a vezeték nyomvonalának részét képező, Ipoly folyó határkeresztezési szakasz tulajdonviszonyait – amelynek megvalósítása a partnerek közötti megállapodás értelmében a Magyar Gáz Tranzit Zrt. feladata volt –, ezzel minden akadály elhárult a teljes vezeték kereskedelmi üzemkezdete elől.

A beruházás finanszírozása az Európai Beruházási Bank és a MFB Magyar Fejlesztési Bank Zrt. hiteltámogatásával valósult meg, emellett az Európai Bizottság a beruházáshoz vissza nem térítendő támogatást is biztosított. A vezetéket 170 millió euróból építették, Szlovákia 21 millió, Magyarország 119 millió eurót fizetett, az Európai Unió pedig 30 millió euróval járult hozzá a terv megvalósításához.

A magyar–szlovák gázvezeték a tervezett uniós szintű észak–déli gázfolyosó meghatározó eleme, amely a lengyel–szlovák vagy a cseh–lengyel gázvezeték kiépítése esetén összeköttetést biztosít a régiós országos gázvezeték-rendszerek között Horvátországtól Lengyelországig. A vezeték alapvető célja, hogy a magyar földgázrendszer és a szlovákiai földgázszállító rendszer normál üzemelés során, illetve krízishelyzetben is mindkét szállítási irányban együtt tudjon működni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.