Hamarosan akár Európában is megkezdheti tevékenységét a kínaiak saját közösségi szálláskereső rendszere a Tujia. Az Airbnb elvén működő szolgáltatás Ázsiában már szállások tízezreit kínálja, most azonban amellett, hogy további terjeszkedést jelentett be Délkelet-Ázsiában, arról is beszámolt, hogy komolyan tanulmányozzák párizsi, és Los Angeles-i szállások meghirdetését.
A közösségi szálláskeresők, mint például az Airbnb működése azon alapul, hogy magánemberek hirdethetik meg lakásaikat, apartmanjaikat, melyeket a világ más tájáról érkező utazók bérelhetnek ki, jellemzően jóval a szállodai árak alatt, vagyis a rendszer egyfajta „online Zimmer Frei”-ként működik. Hogy az ötlet mennyire sikeressé vált, jól mutatja, hogy az amerikai székhelyű Airbnb ma már több mint tízmilliárd dollárt ér.
A 2011-ben elindított Tujia kifejezetten a kínaiak utazási igényeit igyekszik kielégíteni – a honlap is csak kínaiul tekinthető meg. A cég társalapítója, Melissa Yang egy interjúban nemrég arra is felhívta a figyelmet, hogy igyekeznek magas szintű szolgáltatást nyújtani, a szállásokat ellenőrökkel mérik fel, hogy valóban a képeknek megfelelő körülmények várják-e az odalátogatókat.
Jelenleg mintegy 310 ezer ingatlant hirdetnek meg a rendszeren keresztül 255 népszerű kínai, és 133 külföldi településen, például Balin vagy Tokióban.
Az, hogy felmerült az európai terjeszkedés ötlete, egy hatalmas piac kiaknázásának első lépése lehet. Párizsba 2013-ban 1,7 millió kínai látogatott el, egyes becslések szerint pedig 2020-ig százmillió kínai utazhat majd külföldre. Fontos megemlíteni, hogy a francia főváros a távol-keletiek egyik legnépszerűbb úti célja, jelentős kínai kisebbséggel.
Kérdéses azonban, hogy ha valóban Európa és Amerika felé terjeszkednek majd, hogyan fogják megoldani a cég megadóztatását. A Tujia Kínában fizet adót – sőt, büszkén hangoztatják, hogy együttműködnek a kormánnyal – ez azonban nem biztos, hogy külföldön is igaz lesz. Ha nem sikerül megoldást találni a problémára, akkor a vállalat akár olyan felbolydulást is előidézhet, mint legutóbb az Uber a francia taxisok körében.
Az európai terjeszkedés megszellőztetésével kapcsolatban megkerestük a Tujiát, hogy megtudjuk, Párizson kívül tervezik-e más városra – például Budapestre is – kiterjeszteni szolgáltatásukat. Noha a francia fővárossal nem összehasonlítható az idelátogató távol-keletiek száma, de a magyarországi kereskedelmi szálláshelyeken 2014-ben 20 százalékkal több, csaknem 90 ezer kínai vendég töltött el több mint 160 ezer vendégéjszakát, ami 16 százalékkal haladja meg az előző évi adatot