Elviselhetetlen a tömeg a repülőtéren

Belátható időn belül nem nyitják újra az egyes terminált, de a kettes bővítésén és fejlesztésén már dolgoznak.

Gyöngyösi Balázs
2015. 08. 13. 7:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az elmúlt napokban több olvasó is azzal fordult lapunkhoz, hogy nemzetközi repülőtérhez méltatlan körülményekkel, kibírhatatlan tumultussal szembesültek Ferihegyen. Megfigyelésük szerint a 2B terminál hetek óta minden egyes napszakban zsúfolásig megtelik, a 2A viszont gyakran kong az ürességtől. Arra voltunk kíváncsiak, az üzemeltető miért nem osztja el egyenlő arányban az utasforgalmat, vagy ha a kettes terminál túlterhelt, miért nem nyitja meg az egyest. A Magyar Nemzet érdeklődésére a Budapest Airport kommunikációs igazgatója elmondta: a nyaralókat szállító charterjáratok miatt ilyenkor szezonálisan ugrik meg a légi forgalom. Évről évre azt tapasztalják, hogy míg júliusban és augusztusban utaznak a legtöbben, addig januárban és februárban a legkevesebben. Hardy Mihály ugyanakkor elismerte, hogy a tavalyi 9,2 milliós utasforgalmi rekord után további dinamikus bővülés várható, így hamarosan elérhetik a reptér a 10,5-11 milliós éves kapacitását. Belátható időn belül azonban nem nyitják meg újra a Malév csődje után – az utasforgalom csökkenése miatt gazdaságossági okokból – 2012. május 30-án bezárt egyes terminált. Pedig azóta jelentősen megnövekedett az idegenforgalom, a fapados járatok száma is megugrott. A társaság közlése szerint az egyes terminál nem oldaná meg a pluszforgalom okozta nehézségeket, hiszen óránként legfeljebb öt gépet bír el, míg a kettes 12-15-öt is. Utóbbi több-lépcsős bővítésén, fejlesztésén azonban a háttérben már dolgoznak, az sem kizárt, hogy hamarabb lesz 2C, mint reaktivált egyes. Jelenleg a tervezés folyamatánál tartanak, további részleteket egyelőre nem árulnak el.

A Törökországba induló magyar turistáknak is volt okuk a bosszankodásra tegnap. A reggeli órákban ugyanis egy Antalyába tartó chartergép azért szállt fel több mint egyórás késéssel, mert a repülőtéren elromlott a csomagfeladó rendszer, az utasokkal pedig közölték, hogy a poggyászokat utánuk küldik. A Budapest Airport lapunkat arról tájékoztatta, hogy a délutáni órákban elhárították ezt a meglehetősen ritka hibát, amit az okozott, hogy a számítógépes vezérlés elromlott. Ha ilyen esetben az utasok mégis a csomagjaik nélkül maradnak a vakációjukon, a nemzetközi szabványoknak megfelelő kárpótlás illeti őket. Szintén helyszíni tapasztalat, hogy a fogadócsarnok kinti részén található üzletek egyikében – vagyis nem az utasfelvétel után a vámmentes boltokban – nem lehetett magyarországi kibocsátású dombornyomott bankkártyával fizetni, csak külföldivel vagy készpénzzel. A vállalat erre nem tudott megfelelő magyarázatot adni, szerintük ez csak egy megszabott összeghatár alatti tételre vonatkozhatott, hiszen idehaza jobban állunk a kártyás vásárlás terén, mint az ausztriai vagy németországi repterek zöme. Az pedig, hogy a nagy nemzetközi napilapok közül reggelente miért csak az előző napi példányt lehet kapni az újságosnál, Hardy Mihály szerint azért fordulhat elő, mert ezek a reggeli járatokkal nyolc, kilenc óra tájban érkeznek külföldről, s azok terítésére is időt kell szánni. Az más kérdés, hogy felszállás előtt ki kíváncsi a The Times vagy a Frankfurter Allgemeine Zeitung tegnapi számára. A tengerentúli orgánumok közül azoknak lehet még nagyobb az átfutási idejük, amelyeknek nincs európai változatuk.

A reptéri forgatagnak vannak passzív elszenvedői is: a Budapest Airport azt azonban cáfolta, hogy azért terelnék a le- és felszálló repülők zömét Zugló légterébe, mert a budai polgármestereknek nagyobb a lobbierejük. A kommunikációs igazgató állítja, a légügyi hatóság nem politikai nyomásra jár el, az útvonalak kijelölését főként a szélirány és a zajvédelem befolyásolja, s mindez a HungaroControl Magyar Légiforgalmi Szolgálat Zrt. kompetenciája.

Csúcsforgalom a levegőben

Rekordot döntött júliusban a Magyarország fölött közlekedő repülőgépek száma: közel hetvenötezer átrepülő gépet irányítottak a HungaroControl Zrt. szakemberei. A cég tegnapi közleménye szerint ez a szám csaknem 11 százalékkal magasabb az egy évvel korábbinál. Emellett július 26-án új napi rekord is született 3644 gépmozgással. Az érkező és induló repülők száma is nőtt Budapesten: júliusban kereken kilencezer gép landolt vagy szállt fel, közel tíz százalékkal több az előző év azonos időszakához képest. Az év első hét hónapjában az átrepülő gépek száma 360 ezer volt, 14 százalékkal több, mint egy évvel korábban, az érkező és induló gépek száma pedig hat százalékkal, 52 ezerre emelkedett.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.