Hatékony adórendszerre van szükség

Parragh László messzemenőkig támogatja a budapesti olimpia megrendezését, és nem csak a sportlétesítmények terén lát előrelépést.

Gyöngyösi Balázs
2015. 08. 31. 6:43
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– A szakmák olimpiájának számító World Skills világversenyen járt a közelmúltban. Mit tapasztalt Sao Paulóban?
– Azt láttam, hogy egyre inkább felismeri a világ a szakképzés jelentőségét. Az ezen a területen hagyományosan eredményes ipari országok, úgymint Németország, Ausztria, Franciaország, Japán vagy Dél-Korea mellett a feltörekvő piacok nemzetei is kiemelten kezelik, lásd Kína, India, Brazília, de ma már Oroszországot is idesorolhatjuk. További tanulság, hogy a modern technológia révén ledőlnek azok a merev falak, amelyek eddig a felsőoktatás és a szakképzés között húzódtak. Ezt a folyamatot segítik elő a mechatronikusok, logisztikusok, informatikai hálózati rendszergazdák fokozott jelenléte. Elengedhetetlen a szakképzés és a felsőoktatás kapcsolatának erősítése, az átjárhatóság biztosítása a két terület között.

– Ennek fényében hol tart most a magyar szakképzési rendszer átszabása?
– A szabályozórendszer kialakítása már megtörtént, tavaly szeptembertől működik. A megvalósítás időszakát éljük, hiszen két év múlva kerülnek ki innen az első diákok. Magához a rendszer átalakításához pedig idén júliustól láttunk hozzá, s fajsúlyos változás, hogy a szakképző intézetek a Klebelsberg Intézményfenntartó Központtól a Nemzetgazdasági Minisztérium felügyelete alá kerültek.

A magyarországi szabályozási környezet az egyik legmodernebb Európában, megkockáztatom, hogy jobb, mint a németeké. A közismereti tárgyak helyett a szakma tanulását helyezzük előtérbe rögtön az első évtől, ennek eredményeképp a túlkínálat jellemezte szakmák helyett végre azokat kezdik el választani, amelyekben hiány van. Ilyen a vendéglátás mellett a számítástechnika vagy a jármű- és gépipar területe. Ha idővel kiegyenlítődik a keresleti és a kínálati oldal közti különbség, a bérfelzárkóztatást akkor sem úszhatjuk meg, a legtehetségesebbek elvándorlásával pedig akkor is számolni kell, ha megközelítjük a nyugati munkaadók kondícióit. Jelenleg mintegy nyolcezer cég foglalkozik gyakorlati szakképzéssel, ezt a számot szeretnék 15-16 ezerre növelni.

– A jelenlegi gazdaságpolitika eszközeiből összességében mit érdemes megtartani, illetve mi az, amin változtatni kell a gazdasági növekedés fenntartásáért?
– Az elmúlt időszak gazdaságpolitikája több szakaszra bontható. Volt egy súlyos zuhanás még 2006-ban, így a válságba már úgy kerültünk bele, hogy semmilyen erőforrásunk, tartalékunk nem volt. A 2010-es kármentés szülte azokat az alapreformokat, amelyek mindenképpen szükségesek voltak a gazdasági növekedés beindításához. A 2011–12-re jellemző visszaesést transzformációs veszteségként értelmezem, ami nem meglepő, hiszen a devizahitelezés leállítása megbénította a lakáspiacot, a bankrendszer átalakítása elriasztotta a befektetőket. Közép- és hosszú távon ésszerű lépés, rövid távon viszont biztos visszaeséssel lehetett számolni a versenyszabályozás átalakításával, a rezsicsökkentéssel vagy a plázastoppal is. A fordulóponthoz 2013-ban értünk el, azóta van egy reálkonvergencia, a magyar gazdaság bővülési üteme felülmúlja az uniós átlagot. A következő évek első és legfontosabb feladata az, hogy a tudást vigyük közelebb a gazdasághoz, ez különös tekintettel igaz a kutatás-fejlesztés és az innováció területére, ahol jelentős a lemaradásunk.

– Mikorra dolgozhatjuk le ezt a hátrányt?
– Az európai uniós tagországi átlag szerint a kis- és középvállalkozások 30 százaléka érdekelt az innovációban, míg itthon ez az arány mindössze 13 százalék. Uniós támogatás révén van rá több mint 700 milliárd forint, hogy záruljon az olló. A magyar iparszerkezet természetéből fakadóan nem könnyű csökkenteni a távolságot. A jelentős értékű innovációra képes vállalatok döntő többsége külföldi tulajdonban van, így vezetői döntéseken múlik, hogy a fejlesztésekre szánt összeg az országhatáron belül vagy kívül csapódik le. Az igazi áttörés az lesz, ha magyar cégek széles rétege jelenik meg beszállítóként, amelyek a hazai szakembergárda mérnöki tudását kamatoztatva a gépipartól a vegyiparig ellátják ezt a tevékenységet. Szerencsére egyre több a pozitív példa.

– A kis- és középvállalatoknak könnyebb dolguk van ma, mint néhány évvel ezelőtt? A tartósan alacsony jegybanki alapkamat, illetve a kedvező kamatozású hitelek mennyiben növelik a mozgásterüket?
– Lakosságarányosan lényegesen több cég van Magyarországon, mint Nyugat-Európában, hiszen a hazai kkv-szektor jelentős hányada mögött még ma is hosszú távú filozófia nélküli kényszervállalkozás áll. Egyúttal azonban egyre több komoly kapacitással és kifutási lehetőséggel bíró vállalkozást látok, nekik a forráshoz jutásuk ma már nem probléma. A következő lépés a hatékonyságnövelés a kisvállalkozások számára, hogy az egyelőre 50 százalék körüli GDP-hozzájárulási képesség mielőbb felzárkózzon a 70 százalékos foglalkoztatási arány mellé.

– Az elmúlt két évben eltűnt 24 ezer cég a már említett kényszervállalkozások egy részének felszámolásából fakad?
– Azért a válság is benne van, de jelentős részük valóban nem végzett tényleges üzleti tevékenységet. A kétszázezret is meghaladja azoknak a vállalkozásoknak a száma, amelyeknek két éve nem volt árbevételük, ez nem egészséges. Eltérők az okok, van, aki lejtmenetbe került, mégis kedvező fordulatban bízik, más pedig azért vár ki, mert a végelszámolás adóvizsgálattal jár együtt. Erre rímel az is, hogy korábban arról beszéltünk, százezer körül lehet az építőipari vállalkozások száma, a néhány évvel ezelőtt bevezetett kötelező regisztráció rávilágított, hogy valójában csak 53 ezren vannak, s csak egy százalékuk foglalkoztat egy főnél többet.

– A tisztánlátás miatt töltené be részben a kamara a cégbíróság szerepét is?
– A cégbíróság tevékenysége lényegében a regisztrációra korlátozódik, nagyon kevés olyan eset van, amely valóban bírósági eljárást követel. Ha az adatbázis valós időben nyilvánosságra kerülne, az nagyban növelné az üzleti élet biztonságát. Ehhez képest jelenleg a vállalkozásom előző évi mérlegét a következő év május végéig kell beadnom, ami csak ezután kerül nyilvánosságra. Ha a határidő előtt nézek utána egy vállalkozásnak, csak kétéves adatot találok, ami idejétmúlt, nem segít a tájékozódásban. Sok kritika és támadás mellett vittük át a vállalkozások teljes körű regisztrációját, a teljesítésigazoló szakértői szervet, ennek köszönhető azonban, hogy ma már jóval kevesebb a késedelmes fizetés, a körbetartozás, a lánctartozás, mint korábban. A következő lépésünk az, hogy január 1-jétől összekötünk nyolc különböző adatbázist, hogy amennyire csak lehet, nyílt lapokkal, tisztán játszanak a piaci szereplők, senkinek se maradjon takargatnivalója. Lehet, hogy adatvédelmi akadályokba ütközünk, de megyünk tovább, minél több információnak kell napvilágot látnia, ebbe a sorba szeretnénk illeszteni a cégbírósági adatokat is.

Trükkök nélkül jobb

– Hamarosan több részletet is megtudhatunk az adózás rendjéről szóló új törvényről, s megalakul a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) új vezetése. Milyen irányvonalat kellene követnie a hatóságnak?
– Először is nem szabad elmenni szó nélkül amellett, hogy milyen eredményeket ért el a hivatal az elmúlt években. Az adóbevételek növelésében és a feketegazdaság visszaszorításában komoly szerepe volt az adóhatóságnak, ugyanakkor gyorsan változik a világ, és ezekre a változásokra tudni kell reagálni. Ha például a legkisebb falu legkisebb üzletében eladnak egy pohár tejfölt, akkor azt az elektronikus pénztárgépen keresztül a NAV azonnal látja. Ha viszont egy lakótelepi lakásban létrejön egy kft., amely elad tízkamionnyi cukrot, s annak az áfájával az érintettek elkezdenek trükközni, arról a hivatal nem szerez tudomást, legfeljebb akkor, amikor a pénz már eltűnt. Ez ellen miért nem teszünk? Bizonyos értékhatár felett miért nem jelenik meg minden egyes számlacselekmény a rendszerben? Ha például egy egyévesnél fiatalabb cégnél látni egy egymillió forint feletti mozgást, jelezne a gép, és a program máris elemezheti a kockázatot.

Az adóbevallások határidő előtti körmölése miatt kialakult rossz beidegződésen is érdemes lenne változtatni. Ha már minden adat rendelkezésre áll, miért nem küldi meg január vagy február végén mindenkinek a NAV a személyre szóló bevallását azzal a kitétellel, hogy ha nem ért egyet a benne foglaltakkal, 30 napon belül módosíthat? Kézenfekvő megoldás lenne, s a modern világ ugyanúgy felveti a regionális főigazgatóságok létjogosultságát is, a hivatalban minden szinten olyan élőmunkatöbblet van, amelyet a számítógép nagyobb biztonsággal, hatékonyabban el tud végezni.

– Élénk vitát váltott ki a közelmúltban a férfiak negyven év munkaviszony utáni nyugdíjba vonulásának lehetősége. Szakmai érvek szólhatnak mellette, vagy ez csak az ellenzék politikai terméke?
– A férfiak várható élettartama rövidebb, egyes régiókban pedig kevés a munkalehetőség, a kezdeményezés emberi oldala érthető. Ugyanakkor ma Magyarországon van egy nehezen, de mégis fenntartható költségvetési egyensúly. A nyugdíjkassza falán ez azonban akkora lyukat ütne, hogy annak a betöméséhez szükséges többletbevételnek nincs forrása. A kamara semmilyen olyan kezdeményezést nem támogat, amely megbillenti az egyensúlyt, legyen szó oktatásról, egészségügyről vagy nyugdíjkasszáról. Mert annak előbb a makrogazdaságban, majd a befektetések terén lennének súlyos következményei. Egy ilyen helyzetet a mindenkori kormány csak adóemeléssel tud kezelni, azt pedig végső soron a vállalkozások fizetnék.

– Aktuális kérdés a 2024-es nyári olimpia megrendezésére készülő budapesti pályázat benyújtása. A Magyar Olimpiai Bizottság minden meghatározó gazdasági és szociális ernyőszervezet, elsők közt a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara véleményét is kikérte. Mi az álláspontja, kell nekünk az olimpia?
– Messzemenőkig támogatom a kezdeményezést. Egyrészt Magyarország az olimpiák történetének egyik legeredményesebb szereplője, s az élbolyban egyedüliként nem lehetett még házigazda, másrészt pedig az olcsóbb és gazdaságosabb rendezést szorgalmazó Agenda 2020 programcsomag valódi esélyt is kínál. A Budapesti Olimpia Mozgalom törekvéseit is legitimnek tartottam, de egy évtizeddel ezelőtt még nem kedveztek nekünk a peremfeltételek, olyan grandiózus tervekkel nem kelhettünk volna versenyre, mint Peking vagy Szocsi. Jókor jöttek a módosítások, mert most lényegesen jobb állapotban van a magyar gazdaság, nemcsak a sportlétesítmények terén, hanem az egyéb infrastrukturális beruházásokban is jelentős az előrelépés. Talán most van esélyünk, de egy biztos: mindvégig átgondolt, megfontolt döntési mechanizmusnak kell a pályázat mögött állnia.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.