Még várnunk kell a cseppfolyós gáz érkezésére

Sürgős a horvátoknak az új Krk szigeti gázterminál megépítése, de egyelőre nem tolonganak a beruházás iránt érdeklődők.

Illés József
2015. 08. 18. 14:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szinte bizonyos, hogy az évtized végéig nem épül meg a horvátországi Krk szigetére tervezett cseppfolyósított gázt fogadó (LNG) terminál. A várhatóan hosszú idő alatt megtérülő beruházáshoz ugyanis nehéz lesz befektetőket találni, a gazdasági nehézségekkel küzdő horvát kormány pedig jelenleg nincs abban a helyzetben, hogy maga finanszírozza az építkezést, még akkor sem, ha ahhoz jelentős pénzügyi támogatást kap az Európai Uniótól – nyilatkozta lapunknak Hegedűs Miklós. A GKI Energiakutató Kft. ügyvezetője úgy véli: bár Magyarország, Horvátország és az EU részéről egymást követik a terminál létesítését támogató politikai nyilatkozatok, a gazdasági realitások egyelőre nem indokolják a már több mint egy évtizede napirenden tartott építkezés gyors elindítását.

Európában ugyanis túlkínálat van földgázból, s a már meglévő LNG-terminálok is csak 25 százalék körüli kapacitással működnek. Emellett az olcsó világpiaci olajárak alacsonyan tartják a gázárakat, s ez a helyzet várhatóan az évtized végéig fennmarad.

Zágráb viszont sürgősnek ítéli a beruházás elindítását. A horvát kormány ugyanis egy hónappal ezelőtt kiemelt beruházássá nyilvánította a krki LNG-terminált. Az ilyen projektekről szóló törvény lehetővé teszi, hogy az építkezéssel kapcsolatos ügyintézés sürgősségi eljárásban elsőbbséget élvezzen. A horvátországi elektromos művek és a gázszállító Plincro cég ugyanakkor még július végén hivatalosan is bejelentette: várják azon külföldi befektetők jelentkezését, akik részt vennének a Krk szigeti létesítmény megépítésében. A leendő érdeklődők tájékoztatását szolgáló úgynevezett adatszobát a tervek szerint szeptember elsején nyitják meg az első körös rostán átjutó jelentkezők számára. A tényleges ajánlatokat pedig december 15-ig kell majd benyújtaniuk a pályázóknak.

Egyelőre azonban a sajtóhírek szerint nem tülekednek a cégek a nagyszabású beruházás körül.

A terminál megépítése után Horvátország képes lesz a cseppfolyós gázt szállító tartályhajókat fogadni, és az újra légneműsített energiahordozót a szárazföldön csővezetéken továbbszállítani a kontinens belsejébe. A beruházás forrásigényét 600-630 millió euróra (185-200 milliárd forint) becsülik, amit a hírek szerint fele-fele arányban állna az EU és Horvátország. A valóságban azonban a szakmai számítások szerint akár egymilliárd euróra (mintegy 300 milliárd forint) is rúghat majd az összköltség. Az építkezés 2016 közepén kezdődhet, és három évre rá a terminál 4-6 millió köbméter gáz fogadására lesz képes évente, ebből 2,7 milliárd köbméter a horvát szükségletek kielégítését szolgálná, a többit az EU-országok vásárolhatják majd fel. Az unió mellett a nagy mennyiségű cseppfolyósított palagázt exportáló Egyesült Államok is abban érdekelt, hogy megépüljön a krki terminál, amely a szlovén, a magyar, a szlovák és a cseh piacra is szállíthatna földgázt. Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter július elején Dubrovnikban a közép- és dél-európai országok energiaügyi találkozóján bejelentette, az „LNG-terminál megépítése kapcsán Magyarország felajánlotta segítségét és együttműködését”. Azt azonban nem fejtette ki, hogy ez miben nyilvánul majd meg.

Az építkezésben a Mol Nyrt. részvétele lenne a legkézenfekvőbb, miután a terminál a tervek szerint a horvát olajcég, az INA telephelyén a Krk szigeti Omisalj város közelében meglévő olajkikötő mellett épülne meg. Az INA részvényeinek 49,1 százaléka pedig a Mol tulajdonában van, míg a horvát állam a részvények 44,84 százalékát birtokolja. Értesüléseink szerint azonban a Mol mindaddig nem vesz részt semmilyen horvátországi beruházásban, ameddig nem születik megállapodás a horvát kormánnyal az INA tulajdoni viszonyairól, illetve a cég irányítási jogairól, valamint nem zárul le a Hernádi Zsolt Mol elnök-vezérigazgató ellen vesztegetés vádjával indított per. Ebben a magyar cégvezetőt azzal vádolják, hogy 2009-ben Ivo Sanader volt horvát kormányfőnek tízmilliárd euró kenőpénzt adott az INA irányítási jogaiért cserébe. Ezt a vádat az érintettek tagadják, a horvát ügyészség pedig eddig képtelen volt bizonyítani. Ezért ősszel új tárgyalás kezdődik az ügyben. Korábban, 2012-ben felvetődött az a lehetőség is, hogy az MVM Magyar Villamos Művek Zrt. működjön közre a beruházásban. Ezt azonban később elvetette a magyar kormányzat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.