– Többször is beszélt arról, hogy a Jobbik az összes lehetséges eszközzel meg fogja akadályozni az állami földek eladását. Miért kell megakadályozni?
– Határozott álláspontunk, hogy az államnak rendelkeznie kell a területeinek bizonyos részével, hiszen ezeket rengeteg hasznos dologra lehet használni. Vannak például jól működő, általában önkormányzati vagy szociális szövetkezeti mintaprojektek, amelyekhez földre lenne szükség. Ilyen mintaprojektek beindítása véleményünk szerint létkérdés lenne azokban a térségekben, ahol a munkanélküliség még mindig nagyon magas és sok a hátrányos helyzetű település. Ezeket a földeket akár a demográfiai földprogramba is be lehetne vonni. A vidéken letelepedő fiatal párok kedvezményes földhöz juttatása Ángyán József államtitkársága idején még a kormány kommunikációjában is megjelent.
– Ezek nem valósultak meg?
– Nem elég, hogy ezekből az ígéretekből semmi nem lett, a kormány most ezeket a földeket igyekszik átjátszani egyeseknek. Pedig aggasztó jövőképet is előre vetít a magánosítási szándék, hiszen az elmúlt 25 évben a magyar állam gyakorlatilag elveszítette minden nemzeti vagyonát. Leépítettük a teljes nehéz- és könnyűipart, feldolgozóipart. Az utolsó két komoly nemzeti vagyon, a vízkincs és a szóban forgó, mintegy félmillió hektár állami föld. Az is nagyon aggályos, hogy az állami föld kikhez kerül. Az állami földbérleti pályázatoknál nagyjából a földek kétharmada került olyanok kezébe, akik egyáltalán nem feleltek meg a meghirdetett birtokpolitikai irányelveknek. Azaz szó nincs arról, hogy ők helyben lakó családi gazdálkodók, „kérges tenyerű\" parasztemberek lennének, hanem bizony jól ismert kormányközeli nagyvállalkozók, oligarchák. Mészáros Lőrinc és köre például a legnagyobb nyertese a földbérleti pályázati rendszernek.
– Pedig a szakminiszter a napokban azt állította, hogy az a bizonyos Mészáros földműves...
– És hogy semmi probléma nincs azzal, hogy a szóban forgó állami földbérleti pályázatokat ő nyerte. Ez jól mutatja, hogy áll a kormány a kérdéshez. Mivel az eladás eddig ismert feltételei nagyjából megegyeznek a bérbeadás feltételrendszerével, borítékolható, hogy a nyertesek is ugyanazok lesznek. Az állami földek jelentős részére azonban még hosszú távú bérleti szerződések vonatkoznak. Kíváncsi leszek arra, ki az a parasztember, aki egy húsz évre leterhelt földterületet megvásárol, abban bízva, hogy esetleg húsz év múlva ő fogja majd tudni használni. Az első Orbán-kormány idején magánosított „piszkos tizenkettő\" agrártársaság óriási állami földeket bérel. Valószínűsítem, ezeknek a tulajdonosi köre pályázik majd „földműves\" magánszemélyként a most bérelt állami területekre. Amikor majd tulajdonosok lesznek, a saját cégük az állam helyett tőlük bérli majd vissza ugyanazokat a területeket. Azoknak a Fidesz-közeli gazdálkodóknak a bérleménye pedig, akik a közelmúltban saját jogon lettek bérlők, gyaníthatóan a licit útján átalakul tulajdonná.