Mindannyiunk fejében él egy kép a drónozásról. Valószínűleg magát a drónt egy felnőtteknek készített játékhelikopterként képzeljük el, amely képes csuda jó képeket készíteni. Talán nem is hinnénk, de a magyarországi „drónképlet” már sokkal összetettebb ennél: ott tartunk, hogy az eszköz gazdasági alkalmazása útján sikerült elindulnia hazánknak is. Asztalhoz ültünk hát néhány, már nemzetközi tapasztalatot is szerzett szakemberrel, akik bővebben kifejtették, hogyan is állunk a jövő kapujában, és merre nyílik az a bizonyos kapu.
(A beszélgetés a drónozás jogi szabályozásáról folytatott, az Explico tanácsadó cég által vezetett diskurzus kvázi második része, tavasszal azt tekintettük át, ki drónozhat jelenleg, mivel és milyen paraméterekkel.)
Nos, a legóvatosabb amerikai becslések is azt mutatják, 2025-ig akár 80 milliárd dolláros piacról is beszélhetünk, amely 100 ezer új munkahelyet teremt. Minőségi javulást hozhat a szállítás, szállítmányozás területén, egy óriási, nyílt tudásbázist létesíthet, de akár arra is jó lehet, hogy életet menthessünk. A legkülönfélébb szektorokban már valóságosan is alkalmazzák a pilóta nélküli légi járműveket: mezőgazdaság, beruházások koordinálása, katasztrófavédelem. Amint a jogi háttér rendeződik – ez szakemberek szerint nagyságrendileg öt év –, ez hazánkban is valóság lesz.
– Kiemelnék olyan példákat, amelyek legalább két országban megvalósultak, és szolgáltatás épült rájuk. Az első ilyen a kutatási mentés. Németországban létezik olyan tűzoltóautó, aminek a tetején töltős dokkoló van, amelyről a mentés helyszínén felszáll egy oktokopter, feltérképezni azt gázelemző szenzorok segítségével. A műszaki mentéseknél is hasonlóan jelentős feladatokat láthat el a daruzás időszakában, térben kapnak információt az irányításban részt vevők. Amerikában a paleontológusok a csontok megtalálásakor térben és időben folyamatosan rögzítenek információkat – sorolja Koller István, aki az elmúlt két esztendőben olyan projektet vezetett, amelyben BME-s és óbudai egyetemisták vettek részt, a Bizalom Zrt. vette szárnyai alá, és célja az volt, hogy egy közepes hatótávolságú, ember nélküli vezérlésű légi technológiát fejlesszen ki, magába foglalva a földi infrastruktúrát, a navigációs rendszert és az irányító algoritmusok fejlesztését is. És mindenki emlékezhet a chilei bányászok történetére, amit lényegesen leegyszerűsített volna egy-egy profi drón megléte, amely olyan helyeken is hatásos tud lenni, ahol egy GPS-alapú rendszer nem.