Úgy tűnik, a Volán-társaságok flottafrissítésénél sem jut majd lehetőséghez a hazai buszgyártás – véli Vincze-Pap Sándor, a Magyar Buszgyártók Egyesületének (Mabusz) elnöke. Bár a közúti személyszállítási iparág jövő évtől esedékes liberalizációja és az emiatt időszerű Volán-flottafrissítés során az állam helyzetbe hozhatná a nemzeti buszgyártást, úgy tudjuk, a szaktárcánál inkább olyan pályázati kiíráson dolgoznak, amivel legfeljebb a használt külföldi buszokat beszállító importőrök járnak jól.
A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium a múlt héten tájékoztatott arról, hogy tavasszal írják ki a régóta várt buszos pályázatot, de részleteket nem árultak el. A tender várhatóan április 2-án, két nappal az unió által szabott határidő előtt jelenik meg: olyan cégek indulhatnak rajta, amelyeknek az uniós előírásoknak megfelelő járművei átlagosan nem régebbiek tíz évnél. Így a pályázat nem a Volán gépállomány-beszerzéssel történő frissítését jelenti, hanem hogy szerződéses alvállalkozók végezzék el a munkát a megfelelő korú és műszaki állapotú buszállományukkal.
Szó sincs tehát arról, hogy a Volánok – tíz évnél jóval magasabb átlagéletkorú – flottáit és kapacitásait fejlesztenék, miközben a jövőre az ágazatban megjelenő magáncégek buszparkja és így szolgáltatási minősége is minden bizonnyal jobb lesz. Nagyon úgy fest, hogy kizárólag azért írják ki a tendert a hatóságok, mert az uniós szabályok szerint már nem hosszabbíthatók meg a közszolgáltatási szerződések, amelyeket a Volán-társaságok jogutódjaként létrejött közlekedési központokkal kötöttek.
Vincze-Pap Sándor szerint mindez arra utal, hogy – az eddigi gyakorlatnak megfelelően – nem lesz központi buszbeszerzés, hanem a cégek használt, 6-8 éves buszokat szereznek majd be külföldről, így tartható a flotta tíz év körüli átlagos kora. A szervezet elnöke szerint ez a megoldás a költségvetés pillanatnyi szempontjait veszi alapul, nem pedig a nemzetgazdaság hosszú távú növekedését, hiszen a tervezett lépés most nem kerül egy fillérjébe sem az államnak. A hazai buszgyártás helyzetbe hozása több száz járműre vonatkozó megrendeléssel ugyanakkor igen nagy kiadást jelentene. Más kérdés, hogy ezzel olyan iparág erősödne, amely – szemben az éves szinten több tízmilliárdos támogatást élvező autóiparral – jelentős hazai hagyományokkal és hozzáadott értékkel rendelkezik, ráadásul optimális esetben több ezer embernek adna munkát.
Vincze-Pap Sándor azon a véleményen van ez ügyben, a jelenlegi körülmények között arra sincs mód, hogy a nemzetközi piacon labdába rúgjon az ágazat, hiszen évi 100-150 busz gyártása még referenciának is kevés, noha a hazai járművek mindenben megfelelnek a legmagasabb nemzetközi elvárásoknak. A hajtáslánc és a futómű a legtöbb gyártónál ugyanazoktól a beszállítóktól származik. A Mabusz elnöke kitért arra is, hogy évente 5-600 busz gyártására lennének képesek a hazai gyártók, ugyanakkor az eddigi tapasztalatok alapján nincs ok az optimizmusra, mivel a magyar buszgyártás válsága az utóbbi tíz évben született döntéseknek köszönhető.
A behozatalban érintett vállalkozások ugyanakkor derűlátók: a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) évindító sajtótájékoztatóján Dér Péter, a szervezet elnökségi tagja arról beszélt, hogy az autóbuszpiac növekedni fog, mivel 2016. december 31-én lejár a Volán-társaságok közszolgáltatási szerződése, és a tenderezés a járműállomány alakulására kedvezően hathat. Az MGE prognózisa szerint a 2015-ben behozott 546 buszhoz képest idén 10 százalékos növekedés várható, azaz nagyságrendileg annyi, amennyit a hazai ipar elő tudna állítani.
A Solaris nyerte az M3 metrópótlására beszerzendő 75+75 darab komplett csuklós busz szállítására kiírt BKV-tendert – értesült az Omnibusz.blog.hu. A győztes után a Mercedes Conecto, majd a Scania Citywide következett. A Solaris Urbino típusú csuklós buszai klímásak, alacsony padlósak, dízelüzeműek, és készen érkeznek majd Budapestre az erről szóló szerződés aláírását követő fél évben. Az elmúlt két évben (2014–2015-ben) egyébként a budapesti, illetve az agglomerációs tömegközlekedésben összesen 325 új vagy felújított autóbuszt állítottak forgalomba vagy rendelt meg a BKV, és ezek közül mindössze 15 volt magyar gyártású. (MN)