Dízelbotrány: szigorúbban ellenőriznék az autógyártókat

Alapjaiban reformálnák meg a típusjóváhagyási keretrendszert.

MTI
2016. 01. 27. 17:35
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A brüsszeli testület közleményben tudatta, hogy alapjaiban reformálnák meg az úgynevezett típusjóváhagyási keretrendszert. Jelenleg a nemzeti hatóságok kizárólagos felelősségi körébe tartozik annak igazolása, hogy egy jármű megfelel-e a forgalomba hozatali követelményeknek. A szerdán beterjesztett javaslat értelmében ez egy függetlenebb rendszer keretében működne, és a már forgalomban lévő autók felügyelete is szigorodna.

A rendelettervezet feljogosítaná a bizottságot arra, hogy szúrópróbaszerű ellenőrzéseket végezzen, elrendelje bizonyos járművek visszahívását, és járművenként akár 30 ezer eurós pénzbüntetést szabjon ki a csaláson kapott autógyártókra.

„Egy olyan egységes piacon, ahol az áruk szabadon mozognak, mindenkinek be kell tartania a játékszabályokat. A Volkswagenről nyilvánosságra került adatok megerősítették, hogy javítani kell a gépjárművek forgalomba hozatali engedélyezését szabályozó rendszert. Ahhoz, hogy vissza tudjuk szerezni a fogyasztók bizalmát e kulcsfontosságú ágazat iránt, szigorúbb szabályozást kell bevezetnünk, és egyben gondoskodnunk kell a szabályok tényleges betartásáról is” – szögezte le Jyrki Katainen munkahelyteremtésért, növekedésért, beruházásokért és versenyképességért felelős uniós biztos.

Elzbieta Bienkowska, a belső piaci szabályozásért felelős EU-biztos pedig kijelentette: „a mai javaslat minőségi javulást és függetlenedést fog eredményezni a gépjárművek vizsgálatában, és szigorítani fogja a már forgalomban lévő járművek felügyeletét”.

A javaslatot az Európai Parlamentnek és az Európai Unió Tanácsának is jóvá kell hagynia. Szakértők szerint azonban a típusengedélyeztetés központosítására tett kísérlet nagy ellenállásba ütközhet több lobbicsoport, valamint egyes tagállamok, elsősorban Nagy-Britannia és Németország részéről.

A KBA (Kraftfahrt-Bundesamt) eközben engedélyezte a Volkswagen konszernnek a dízelbotrányban érintett VW Amarok pick-up modellek visszahívását a 2,0 literes dízelmotorokon szükséges beavatkozások elvégzésére. A VW az engedély birtokában megkezdheti az autók tulajdonosainak az értesítését. A többi modell engedélyezése még folyamatban van – közölte szerdán a flensburgi hivatal.

A legnagyobb európai autógyártó vállalat, a Volkswagen az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynökségének (EPA) vizsgálatai hatására tavaly szeptemberben ismerte el, hogy bizonyos dízelüzemű járműveibe olyan szoftvert telepített, amelynek segítségével kijátszhatóak a károsanyag-kibocsátásra vonatkozó előírások. A botrány világszerte mintegy 11 millió gépjárművet érint, ezek közül 8,5 milliót az Európai Unióban adtak el.

Dízelbotrány ide vagy oda, Németországban a Volkswagen volt is és marad is a legnépszerűbb dízel márka. A német Auto.de hírportál beszámolója szerint a wolfsburgi autógyár 373 ezer dízelautót értékesített tavaly Németországban, ebből 120 ezer volt VW Golf modell.

A második a dízel autók eladási rangsorában az Audi volt 183 ezerrel, a harmadik pedig a BMW 174 ezerrel, majd a Mercedes következik 170, illetve a Ford 102 ezer dízelautóval.

A Németországban eladott 15 legnépszerűbb dízel személygépkocsi modellből tavaly öt volt VW márka. A legnépszerűbb dízel importmárka a Skoda volt 77 eladott autóval, a legnagyobb mértékben pedig a Hyundai növelte dízeleladásait tavaly Németországban, 49,9 százalékkal 32 ezerre.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.