Legyőzhető-e az Uber?

Hiába tiltanák be az országban a szolgáltatást, helyette azonnal készítenének egy hasonló applikációt.

Majláth Ronald
2016. 01. 20. 9:04
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Lehangoló képet fest a közösségi gazdaságról Andrew Callaway San Franciscó-i filmrendező, aki felfigyelt arra, hogy a városa már tele van a megosztáson alapuló gazdaság dolgozóival. A férfi, aki maga is megpróbált Uber-sofőrként dolgozni, majd az alkalmazás klónjaként emlegetett Lyfthez szegődött, felhívja a figyelmet, hogy miközben az Egyesült Államokban törvények védik a munkavállalókat és garantálják nekik a minimálbért, addig a megosztáson alapuló cégek azt a benyomást keltik, hogy a sofőrjeik vállalkozók, így elkerülik az előírásokat, ezzel pedig jelentős pénzeket spórolnak meg.

Szerdán is folytatódott a taxisok demonstrációja.

A Hír TV tesztelte az Uber sofőrjeit.

Továbbá az is problémás, hogy mi történik abban az esetben, ha egy Uber-sofőr üres autóval elüt egy kisgyereket a gyalogátkelőnél. Az Uber nyilvánvalóan nem vállalja a felelősséget, hiszen a sofőr nem szállított utast, vagyis technikailag nem neki dolgozott. Így a szerző óva inti Kanadát, hogy szabályozatlanul hagyja a megosztáson alapuló gazdaság területét. De mit is takar ez a fogalom?

A sharing economy (más néven közösségi gazdaság) azt a gazdasági és szociális rendszert jelenti, amely az árukhoz, a szolgáltatásokhoz, az adatokhoz és a tudáshoz egy másokkal megosztott, azaz közösségi hozzáférést tesz lehetővé – így definiálja a fogalmat a Sharingeconomy.hu, amely kedden büszkén újságolta:

„Überelhetetlen sikert hozott a taxisok blokádja. Erre biztosan nem számítottak a taxisok! Sikerült felkelteni a magyar lakosság érdeklődését az Uber szolgáltatása iránt. Kiugróan sokan keresnek az Uber szolgáltatásaira vonatkozó információkat az interneten. A Google keresőben Uber, az über és az uber taxi kifejezésekre keresnek a legtöbben, ami jól látszik a Google adataiból is. Az Uber mobilalkalmazása a hazai letöltési listák élére ugrott. iPhone-os és androidos telefonokra kiemelten sokan keresik, majd le is töltik. A taxisok szerencsétlenségére nagy valószínűséggel ki is próbálják.”

Portálunk az Uber-jelenség kapcsán megkereste Schmuck Rolandot, a Pécsi Tudományegyetem Közgazdaságtudományi Kar Vezetés- és Szervezéstudományi Intézetének oktatóját, a téma hazai szakértőjét. A szakember kiemelte: kutatásai alapján az online üzleti modellek lényegüket tekintve nem jelentenek újdonságot, mert ezek a legtöbbször már létező, hagyományos üzleti formák adaptációi az online környezetbe. Az Uber esetében is ez a helyzet: a cég alapvetően a taxis társaságok üzleti modelljét használja, csak éppen egy mobilalkalmazásos online felülettel megkerülik a jogszabályokat, és kiküszöbölik azokat a pluszköltségeket amelyekkel egy hagyományos taxitársaság üzemeltetése jár.

Ugyanakkor az Uber nem is tipikusan a sharing economy területe, mivel sokkal jobban emlékeztet arra, amikor egy fővállalkozónak alvállalkozói vannak – ez utóbbi szerepet az Uber esetében a sofőr tölti be. „Az alvállalkozós modellben minden felelősséget az alvállalkozóra hárít a fővállalkozó, vagyis ha például meghibásodik az autó, az az alvállalkozó költsége. Az Uber pedig nem fizet, ha elromlik az autó” – hangsúlyozta.

A közgazdász emlékeztetett: az amerikai példa azt mutatja, hogy az Uber folyamatosan csökkenti a sofőröknek fizetendő díjat, ennek ellenére mégis hasznos tud lenni azoknak, akik munkanélküliek vagy csak fizetéskiegészítésre szeretnének szert tenni. A hazai munkanélküliségi viszonyok és a fogyasztók árérzékenysége miatt az Uber könnyen lehetne sikeres Magyarországon. Ha ma egy potenciális utast megkérdezünk, hogy fizetne-e többet egy taxisnak, mint egy Uber-sofőrnek ugyanazon szolgáltatásért, valószínűleg az emberek többsége nemmel válaszolna. Az Uber-mobilalkalmazás ráadásul egyszerűen használható, és a sofőrök is könnyen tudnak a rendszerhez csatlakozni.

Többek között ennek, vagyis a könnyű pénzkeresési lehetőségnek köszönhető az, hogy az Uber-jelenséget gyakorlatilag lehetetlen felszámolni – állítja a szakértő. Továbbá egy ilyen alkalmazást bárki fejleszthet, a Lyft éppen ezt tette négy évvel ezelőtt.

„Ha betiltják az Ubert, akkor jön a Lyft, ha betiltják a Lyftet, akkor jön egy másik: nem lehet őket megállítani, mert előbb vagy utóbb újra megjelennek egy módosított üzleti modellel, hogy megfeleljenek a szabályozásnak” – hangsúlyozta Schmuck Roland.

Kedden Pankucsi Zoltán, a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) adózásért és számvitelért felelős helyettes államtitkára kijelentette: az Uber-sofőrök továbbra is fokozott ellenőrzésre számíthatnak, és a szankciók is emelkedhetnek, ha nem javul jogszabálykövetési hajlandóságuk. Hozzátette: mivel az adóhatósági ellenőrzések kockázatkezelésen alapulnak, és az eddigi tapasztalatok szerint az Uber-sofőröknél gyakorlatilag százszázalékos a „bukási arány”, kijelenthető, hogy kockázatos adózókról van szó, ezért a Nemzeti Adó- és Vámhivatal külön utasítás nélkül is folytatja az ellenőrzéseket ebben a körben.

Schmuck Roland ezzel kapcsolatban elmondta: az Uber-sofőrök ellenőrzése meglehetősen nehéz lesz, mert rengeteg ellenőr kell majd ehhez, és nagyon könnyen sok új Uber-sofőr jelenhet meg a piacon. Tovább nehezíti a helyzetet, hogy az Uber esetében nemcsak az alvállalkozókról van szó, hanem a fővállalkozóról is, egy amerikai cégről, amely ellen nehezen tud eljárni a NAV. A közgazdász szerint függetlenül attól, hogy az Ubert és a hasonló szolgáltatásokat nem lehet hatékonyan betiltani, az adóztatás mellett jogszabályokkal kellene rendezni az engedélyezést – hiszen a taxisoknak is meg kell felelniük a törvények által előírt követelményeknek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.