Lehangoló képet fest a közösségi gazdaságról Andrew Callaway San Franciscó-i filmrendező, aki felfigyelt arra, hogy a városa már tele van a megosztáson alapuló gazdaság dolgozóival. A férfi, aki maga is megpróbált Uber-sofőrként dolgozni, majd az alkalmazás klónjaként emlegetett Lyfthez szegődött, felhívja a figyelmet, hogy miközben az Egyesült Államokban törvények védik a munkavállalókat és garantálják nekik a minimálbért, addig a megosztáson alapuló cégek azt a benyomást keltik, hogy a sofőrjeik vállalkozók, így elkerülik az előírásokat, ezzel pedig jelentős pénzeket spórolnak meg.
Szerdán is folytatódott a taxisok demonstrációja.
A Hír TV tesztelte az Uber sofőrjeit.
Továbbá az is problémás, hogy mi történik abban az esetben, ha egy Uber-sofőr üres autóval elüt egy kisgyereket a gyalogátkelőnél. Az Uber nyilvánvalóan nem vállalja a felelősséget, hiszen a sofőr nem szállított utast, vagyis technikailag nem neki dolgozott. Így a szerző óva inti Kanadát, hogy szabályozatlanul hagyja a megosztáson alapuló gazdaság területét. De mit is takar ez a fogalom?
A sharing economy (más néven közösségi gazdaság) azt a gazdasági és szociális rendszert jelenti, amely az árukhoz, a szolgáltatásokhoz, az adatokhoz és a tudáshoz egy másokkal megosztott, azaz közösségi hozzáférést tesz lehetővé – így definiálja a fogalmat a Sharingeconomy.hu, amely kedden büszkén újságolta:
„Überelhetetlen sikert hozott a taxisok blokádja. Erre biztosan nem számítottak a taxisok! Sikerült felkelteni a magyar lakosság érdeklődését az Uber szolgáltatása iránt. Kiugróan sokan keresnek az Uber szolgáltatásaira vonatkozó információkat az interneten. A Google keresőben Uber, az über és az uber taxi kifejezésekre keresnek a legtöbben, ami jól látszik a Google adataiból is. Az Uber mobilalkalmazása a hazai letöltési listák élére ugrott. iPhone-os és androidos telefonokra kiemelten sokan keresik, majd le is töltik. A taxisok szerencsétlenségére nagy valószínűséggel ki is próbálják.”
Portálunk az Uber-jelenség kapcsán megkereste Schmuck Rolandot, a Pécsi Tudományegyetem Közgazdaságtudományi Kar Vezetés- és Szervezéstudományi Intézetének oktatóját, a téma hazai szakértőjét. A szakember kiemelte: kutatásai alapján az online üzleti modellek lényegüket tekintve nem jelentenek újdonságot, mert ezek a legtöbbször már létező, hagyományos üzleti formák adaptációi az online környezetbe. Az Uber esetében is ez a helyzet: a cég alapvetően a taxis társaságok üzleti modelljét használja, csak éppen egy mobilalkalmazásos online felülettel megkerülik a jogszabályokat, és kiküszöbölik azokat a pluszköltségeket amelyekkel egy hagyományos taxitársaság üzemeltetése jár.