A gázolaj csak egy tétel a sokból

Mindössze néhány százaléknyit tesz ki az üzemanyagra fordított költség az élelmiszerek árában.

Magyar Nemzet
2016. 02. 01. 13:27
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az üzemanyagár-változásnak nincs jelentős hatása az élelmiszerek árára, mivel annak alakulását teljesen más folyamatok, elsősorban a nem feldolgozott termékek áremelkedése befolyásolja, az összhatás pedig nem jelentős még komoly üzemanyagár-csökkenés esetén sem – derül ki a GKI Gazdaságkutató Zrt. elemzéséből, amit a cég az MTI-hez juttatott el.

A kutatásban az elmúlt időszak drasztikus üzemanyagár-csökkenésével kapcsolatban azt vizsgálta a GKI, hogy a változás milyen hatással van a gazdaságra, ezen belül elsősorban az élelmiszerárakra. Az elemzés szerint az üzemanyagár-változás közvetett hatásait a fogyasztói árindexben azoknál a termékeknél és szolgáltatásoknál lehet nyomon követni, amelyek előállításuk során, illetve a szolgáltatás végzésekor jelentős mennyiségben használnak fel üzemanyagot. Számításaik szerint a feldolgozott élelmiszerek esetében a termelési költségeken belül az üzemanyagok súlya 1,5 százalék, míg a nem feldolgozott élelmiszereknél átlagosan 6,5 százalék lehet.

A GKI kiszámolta, hogy ha azt feltételezzük, hogy a két ágazat értékesítési áraiban is a fenti aránnyal szerepel az üzemanyag, akkor a nem feldolgozott élelmiszerek áralakulásánál a 2015-ös több mint 11 százalékos üzemanyagár-csökkenés 0,5 százalékkal mérsékelhette az árakat. A feldolgozott élelmiszerek esetében ez az arány mindössze 0,1 százalék. Megállapítottak, hogy a húsnál, a tejtermékeknél és akár a pékárunál a decemberi fogyasztói árindexben többé-kevésbé megjelenő éves termelőiár-csökkenés sokkal inkább a világpiaci energiaár-csökkenéshez köthető, mint kizárólag az üzemanyagéhoz. Lapunk beszámolt róla, hogy amikor növekedtek az üzemanyagárak, akkor a pékek felemelték szavukat, közölték, hogy emelni kell a kenyér árát, mert így is veszteségesek az üzemek. Amikor a gázolaj 2012-ben rekordot döntött, és 440 forint felett járt a literenkénti átlagára, akkor a Magyar Pékszövetség arról beszélt, hogy sürgős és azonnali áremeléssel kerülhető el a csődhullám.

A gazdaságkutató tájékoztatása szerint a szállítás esetében az üzemanyagárak a költségek 24,6 százalékát teszik ki, ez kiemelkedőnek számít. A szállítási tevékenységnél azonban mégsem mutatható ki az üzemanyagok árváltozása, a közlekedési szolgáltatások ára 2015-ben 1,4 százalékkal emelkedett. Ennek oka, hogy a fogyasztói árindexben a szállításhoz kapcsolható árak zöme szabályozott, így csak a szabályozókat illeti felelősség amiatt, hogy nem érvényesítették az üzemanyag árcsökkenését. A felmérés készítői szerint ezek a szolgáltatók, azaz a MÁV, a BKV, más városi közlekedési vállalatok és a taxik a múltbeli veszteségeiket pótolták a statisztika szerinti 2015-ös 58 forintos dízelárcsökkenéssel, míg a lakosságnak végzett szállítás területén 1,5 százalékos volt az áremelkedés.



Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.