Az üzemanyagár-változásnak nincs jelentős hatása az élelmiszerek árára, mivel annak alakulását teljesen más folyamatok, elsősorban a nem feldolgozott termékek áremelkedése befolyásolja, az összhatás pedig nem jelentős még komoly üzemanyagár-csökkenés esetén sem – derül ki a GKI Gazdaságkutató Zrt. elemzéséből, amit a cég az MTI-hez juttatott el.
A kutatásban az elmúlt időszak drasztikus üzemanyagár-csökkenésével kapcsolatban azt vizsgálta a GKI, hogy a változás milyen hatással van a gazdaságra, ezen belül elsősorban az élelmiszerárakra. Az elemzés szerint az üzemanyagár-változás közvetett hatásait a fogyasztói árindexben azoknál a termékeknél és szolgáltatásoknál lehet nyomon követni, amelyek előállításuk során, illetve a szolgáltatás végzésekor jelentős mennyiségben használnak fel üzemanyagot. Számításaik szerint a feldolgozott élelmiszerek esetében a termelési költségeken belül az üzemanyagok súlya 1,5 százalék, míg a nem feldolgozott élelmiszereknél átlagosan 6,5 százalék lehet.
A GKI kiszámolta, hogy ha azt feltételezzük, hogy a két ágazat értékesítési áraiban is a fenti aránnyal szerepel az üzemanyag, akkor a nem feldolgozott élelmiszerek áralakulásánál a 2015-ös több mint 11 százalékos üzemanyagár-csökkenés 0,5 százalékkal mérsékelhette az árakat. A feldolgozott élelmiszerek esetében ez az arány mindössze 0,1 százalék. Megállapítottak, hogy a húsnál, a tejtermékeknél és akár a pékárunál a decemberi fogyasztói árindexben többé-kevésbé megjelenő éves termelőiár-csökkenés sokkal inkább a világpiaci energiaár-csökkenéshez köthető, mint kizárólag az üzemanyagéhoz. Lapunk beszámolt róla, hogy amikor növekedtek az üzemanyagárak, akkor a pékek felemelték szavukat, közölték, hogy emelni kell a kenyér árát, mert így is veszteségesek az üzemek. Amikor a gázolaj 2012-ben rekordot döntött, és 440 forint felett járt a literenkénti átlagára, akkor a Magyar Pékszövetség arról beszélt, hogy sürgős és azonnali áremeléssel kerülhető el a csődhullám.
A gazdaságkutató tájékoztatása szerint a szállítás esetében az üzemanyagárak a költségek 24,6 százalékát teszik ki, ez kiemelkedőnek számít. A szállítási tevékenységnél azonban mégsem mutatható ki az üzemanyagok árváltozása, a közlekedési szolgáltatások ára 2015-ben 1,4 százalékkal emelkedett. Ennek oka, hogy a fogyasztói árindexben a szállításhoz kapcsolható árak zöme szabályozott, így csak a szabályozókat illeti felelősség amiatt, hogy nem érvényesítették az üzemanyag árcsökkenését. A felmérés készítői szerint ezek a szolgáltatók, azaz a MÁV, a BKV, más városi közlekedési vállalatok és a taxik a múltbeli veszteségeiket pótolták a statisztika szerinti 2015-ös 58 forintos dízelárcsökkenéssel, míg a lakosságnak végzett szállítás területén 1,5 százalékos volt az áremelkedés.