A nemzeti adópolitikát fenyegeti a TTIP

Brüsszel háttéralkukat próbál kötni Washingtonnal, a magyar kormány álláspontja még most sem világos.

Facsinay Kinga
2016. 02. 23. 9:51
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hiába küzd az Európai Unió (EU) a nemzetközi vállalatok adóelkerülési gyakorlata ellen, ha közben elfogadja azt a nagy felháborodást kiváltó vitarendezési eljárást, amely a transzatlanti szabad kereskedelmi egyezmény egyik alappillére lenne – figyelmeztet egy tanulmány, amelyet a Transnational Institute és a Global Justice Now civil szervezetek állítottak össze. Ebben 42 olyan korábbi esetet tártak fel, ahol a külföldi befektetők kifejezetten adóviták miatt citáltak választott bíróság elé kormányokat a befektető–állam vitarendezési eljárás (ISDS) keretében.

A szerzők aggasztónak találják, hogy a multicégek egyre gyakrabban használják ezt a régóta létező mechanizmust arra, hogy számukra kedvező adózási feltételeket kényszerítsenek ki az adott országban. Ezért állítják azt, hogy Brüsszel a nemzetállamok szuverenitásával játszik, ha a maratoni TTIP-tárgyalásokon enged a multilobbi nyomásának, és az unió valamint az Egyesült Államok közötti viszonylatban is szentesíti a választott bíróságok intézményét. Ezen az sem változtat, hogy az Európai Bizottság tavaly ősszel az eredeti ISDS helyére annak felvizezett változatát, a befektetési bírósági rendszert (ICS) javasolta (amelyet nyilatkozatban utasított el a német, sőt az európai bírák szövetsége is). Teljesen mindegy ugyanis, hogyan nevezik az eljárást, ha annak lényege változatlan: a külföldi befektetők választott – vagy a brüsszeli javaslatban befektetésinek nevezett – bíróságon perelhetik a fogadó államot, ha úgy gondolják, hogy sérelem érte őket, vagy veszélybe került a profitjuk. Fordítva ez nem működik: az ISDS keretében a nemzetállamoknak nincs lehetőségük beperelni a multikat, ha „rosszul viselkednek”, szennyezik a környezetet, netán termékeikkel tönkreteszik az emberek egészségét.

A szerzők emlékeztetnek, a vitarendezési eljárás évtizedek óta szerves része a világszerte kötött több ezer szabad kereskedelmi és beruházási egyezménynek. E kikötések eredetileg azt célozták, hogy a külföldi vállalatokat megvédjék az esetleges államosításoktól, és a felek az adókérdéseket általában igyekeztek kivonni az egyezmények hatálya alól. Ez azonban az általuk felsorolt példák alapján mégsem sikerülhetett maradéktalanul. India, Kanada, Mexikó, Oroszország, Románia, Uganda, Ukrajna – csak néhány abból a 24 országból, amelyeknek adóügyben meggyűlt a bajuk a multicégekkel. Ennek tipikus példája a Micula kontra Románia per: a Micula fivérek tulajdonában lévő svéd élelmiszer-ipari cég még az ország uniós csatlakozása előtt fektetett be Romániában, cserébe adókedvezményeket kapott. Ez utóbbiakat a bukaresti kormány a vártnál korábban számolta fel, mert az EU-tagságnak ez volt az egyik feltétele. A cég viszont egy svéd–román befektetési egyezményre hivatkozva beperelte az államot, s 250 millió dollárnyi kompenzációt kapott „sérelmeiért”.

Tanulságos a másik eset is, ahol szintén a román állam a szenvedő fél: a kanadai Gabriel Resources vállalat elmaradt haszon címén perelte be Bukarestet, mert a tiltakozások hatására nem engedték neki a verespataki aranybánya ciántechnológiás kitermelését. Ehhez a jogi alapot a brit–román befektetési egyezmény szolgáltatta, és azért tudott élni vele a kanadai cég, mert korábban a Jersey-szigeteki offshore paradicsomban alapított egy leányvállalatot, így ezen keresztül indította el a nemzetközi eljárást. Egyre jellemzőbb, hogy a multik már egy esetleges vitarendezési eljárásra gondolva tervezik meg, hol alapítsanak offshore céget. Így fonódik össze az adóelkerülés és az államok perlésének gyakorlata egyes nagy nemzetközi cégek életében.

A fentiek alapján nyilvánvaló, hogy a különbíróságok bevezetése hazánkat is érzékenyen érintené: például egy újabb vállalati különadó kivetésével, vagy a meglévők emelésével – ha ez külföldi érdekeket is sért – a jövőben azt kockáztatná, hogy drága pereskedés zúdul a nyakába. Épp ezért érthetetlen, hogy a magyar kormány TTIP-ügyben nem vall színt. Határozott álláspontja kimerül abban, hogy hangoztatja Magyarország elkötelezettségét a génmódosított termékektől való mentesség megőrzése mellett. Árulkodó lehet azonban, hogy Colleen Bell amerikai nagykövet néhány hete egy rendezvényen megköszönte Orbán Viktor miniszterelnöknek és Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszternek a transzatlanti tárgyalások támogatását. Szakértők azóta se tudják hová tenni ezt a megnyilatkozást.

A TTIP egyik fő veszélye épp ebben rejlik: egyértelmű hivatkozási alapot jelentene ahhoz, hogy a multik pereljék az államokat – véli Fidrich Róbert, a Magyar Természetvédők Szövetségének programvezetője. A globális nagytőke így tudná megtiltani a nemzetállamoknak, hogy olyan jogszabályokat alkossanak, amelyek a befektető magáncégek profitérdekeivel ellentétesek. Utóbbiak mindenképpen jól járnának, hiszen az érintett állam kénytelen visszakozni, vagy busás kártérítést fizet nekik. – Ez is azt mutatja, hogy a TTIP nem önmagában káros. Sokkal nagyobb aggodalomra ad okot az, hogy milyen folyamatokat indít el – teszi hozzá a szakértő.

Erre jó példa a „savas” csirke esete. A transzatlanti tárgyalások másik érzékeny pontja ugyanis az eltérő európai és amerikai szabályok „összehangolása” az élelmiszeripar és a mezőgazdaság terén. Már vannak látható jelei annak, hogy az amerikai nyomás a szigorúbb európai élelmiszer-biztonsági előírások fellazulásához vezet még azelőtt, hogy a TTIP-tárgyalások véget érnének. Brüsszel már el is fogadtatta a marhahúsok tejsavas öblítését, ami az Egyesült Államokban szokásos eljárás, mert ott a gyártás folyamán több szennyezés érheti a húsipari termékeket. Tavaly decemberben pedig a baromfihúsok perecetsavas kezelésének engedélyezését próbálta titokban elindítani az Európai Bizottság. – A Föld Barátai nemzetközi hálózat és az egyéb civil szervezetek tiltakozása hatására azonban a bizottság egyelőre leállította a folyamatot, de ez nem jelenti azt, hogy örökre elsüllyesztette volna a témát – mondta lapunknak Fidrich Róbert. Mint hozzátette, Brüsszel már az engedéllyel nem rendelkező génmódosított élelmiszerekre vonatkozó zéró tolerancia feloldását is elkezdte pedzegetni. Látszólag még semmi sem dőlt el a 2013 dereka óta folyó szabad kereskedelmi tárgyalásokon, de Brüsszel engedékeny magatartása alapján az európai közvélemény joggal aggódik a génmódosított, növekedési hormonokkal kezelt élelmiszerek esetleges betörése miatt.

A tárgyalások 12. fordulója hétfőn kezdődött, és hírek szerint az ISDS mellett ezúttal a közbeszerzési szabályok összehangolása is napirendre kerül.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.