Hiába küzd az Európai Unió (EU) a nemzetközi vállalatok adóelkerülési gyakorlata ellen, ha közben elfogadja azt a nagy felháborodást kiváltó vitarendezési eljárást, amely a transzatlanti szabad kereskedelmi egyezmény egyik alappillére lenne – figyelmeztet egy tanulmány, amelyet a Transnational Institute és a Global Justice Now civil szervezetek állítottak össze. Ebben 42 olyan korábbi esetet tártak fel, ahol a külföldi befektetők kifejezetten adóviták miatt citáltak választott bíróság elé kormányokat a befektető–állam vitarendezési eljárás (ISDS) keretében.
A szerzők aggasztónak találják, hogy a multicégek egyre gyakrabban használják ezt a régóta létező mechanizmust arra, hogy számukra kedvező adózási feltételeket kényszerítsenek ki az adott országban. Ezért állítják azt, hogy Brüsszel a nemzetállamok szuverenitásával játszik, ha a maratoni TTIP-tárgyalásokon enged a multilobbi nyomásának, és az unió valamint az Egyesült Államok közötti viszonylatban is szentesíti a választott bíróságok intézményét. Ezen az sem változtat, hogy az Európai Bizottság tavaly ősszel az eredeti ISDS helyére annak felvizezett változatát, a befektetési bírósági rendszert (ICS) javasolta (amelyet nyilatkozatban utasított el a német, sőt az európai bírák szövetsége is). Teljesen mindegy ugyanis, hogyan nevezik az eljárást, ha annak lényege változatlan: a külföldi befektetők választott – vagy a brüsszeli javaslatban befektetésinek nevezett – bíróságon perelhetik a fogadó államot, ha úgy gondolják, hogy sérelem érte őket, vagy veszélybe került a profitjuk. Fordítva ez nem működik: az ISDS keretében a nemzetállamoknak nincs lehetőségük beperelni a multikat, ha „rosszul viselkednek”, szennyezik a környezetet, netán termékeikkel tönkreteszik az emberek egészségét.
A szerzők emlékeztetnek, a vitarendezési eljárás évtizedek óta szerves része a világszerte kötött több ezer szabad kereskedelmi és beruházási egyezménynek. E kikötések eredetileg azt célozták, hogy a külföldi vállalatokat megvédjék az esetleges államosításoktól, és a felek az adókérdéseket általában igyekeztek kivonni az egyezmények hatálya alól. Ez azonban az általuk felsorolt példák alapján mégsem sikerülhetett maradéktalanul. India, Kanada, Mexikó, Oroszország, Románia, Uganda, Ukrajna – csak néhány abból a 24 országból, amelyeknek adóügyben meggyűlt a bajuk a multicégekkel. Ennek tipikus példája a Micula kontra Románia per: a Micula fivérek tulajdonában lévő svéd élelmiszer-ipari cég még az ország uniós csatlakozása előtt fektetett be Romániában, cserébe adókedvezményeket kapott. Ez utóbbiakat a bukaresti kormány a vártnál korábban számolta fel, mert az EU-tagságnak ez volt az egyik feltétele. A cég viszont egy svéd–román befektetési egyezményre hivatkozva beperelte az államot, s 250 millió dollárnyi kompenzációt kapott „sérelmeiért”.