Végre Európa is kezdi felfedezni Erdélyt

Románia és Szlovákia egyre vonzóbb a turisták számára az uniós csatlakozás, illetve az euró bevezetése óta.

Horváth Attila
2016. 02. 01. 15:13
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Románia és Szlovákia ugyanannak a trendnek köszönheti a növekvő népszerűségét: nemzetközi szinten mindkét ország új felfedezésnek számít, eddig szinte ismeretlenek voltak. Márpedig ma már nehéz Európában új úti célokat találni, viszont sok a tapasztalt nemzetközi turista, aki vágyik arra, hogy olyan helyre látogasson, ahol még nem járt sem ő, sem ismerősei – mondta lapunknak a székesfehérvári Kodolányi János Főiskola Turisztikai és Gazdaságtudományi Intézetének igazgatója.

Rátz Tamarát annak kapcsán kérdeztük, hogy az Európai Unió statisztikai hivatala, az Eurostat nemrég nyilvánosságra hozott adatai szerint a vendégéjszakák száma az utóbbi néhány évben a tagállamok közül Romániában nőtt leginkább, 15,9 százalékos javulást mutattak ki 2009 óta. Ezután Szlovákia következik 11,5 százalékkal, megelőzve a 10,3 százalékos növekedést felmutató Csehországot.

A szakember hozzátette, Szlovákia néhány éve szinte nem létezett a legtöbb turista mentális térképén, Romániáról pedig legfeljebb Drakula jutott az átlag nyugat-európai eszébe. Mindkét ország gazdag természeti értékekben és kulturális látnivalókban egyaránt, így szerinte csak idő kérdése volt, mikor irányul rájuk a figyelem. Jelentős infrastruktúra-fejlesztés ment végbe, különösen Romániában javult lényegesen a megközelíthetőség, és jelentősen fejlődött a turisztikai szolgáltatások színvonala. Az igazgató elmondta, Szlovákia azzal, hogy az eurózóna tagja lett, turisztikailag könnyebben fogyaszthatóvá vált. Az is segített felhívni a figyelmet rá, hogy 2013-ban Kassa volt Európa kulturális fővárosa.

Az ország turisztikai hatóságának adatai szerint a magyarokon túl a legtöbb külföldi turista Németországból, Izraelből, Olaszországból Franciaországból és az Egyesült Államokból érkezik Romániába. Rátz Tamara ennek kapcsán elmondta, vonzó az érintetlen természet, ami már kevés helyen található meg Európában. Az újdonságok, a felfedezés lehetősége és a kedvező árak, a helyiek barátságossága mind sokat növeli Románia értékét. Különösen igaz ez Erdélyre, ahol aktív turizmusra, a hegymászásra, vadászatra is lehetőség nyílik. A vidéki környezet, az életmód, a múlt és a jelen érdekes kombinációja népszerűvé tette ezt a vidéket. A turisztikai hatóság szerint Románia népszerűségét növelte az is, hogy a Fekete-tenger partján fekvő ország eddig nem túl látogatott strandjait az utóbbi néhány évben szélesítették, friss homokot hoztak a területekre, jelentős uniós forrásokat költöttek a munkálatokra. Az uniós csatlakozás tehát meghozta a kívánt kapcsolatteremtő hatást, ez a tengerpartihoz hasonló fejlesztések sokaságát valósította meg. A turisztikai információs hálózat építésére és az országimázs erősítésére több tíz millió eurót költöttek a csatlakozásuk óta. Az országban ma már több ezer ötcsillagos szálloda működik, egyre népszerűbbek a jól kiépített gyógyfürdők, a történelmi vidékek, a kastélyok, a várak.

Az uniós tagországok közül egyébként a legtöbb, 421 millió vendégéjszakát Spanyolországban regisztrálták. Az ország statisztikai hivatalának adatai szerint a turisták túlnyomó többsége a pihenés és a szabadidő eltöltésének lehetőségét keresi, 58 millióan ezzel a céllal utaztak a mediterrán vidékre a múlt évben. A növekvő érdeklődés mellett sincs változás abban, hogy a külföldiek többsége Katalóniára kíváncsi. Rátz Tamara szerint az országban 1992-től, amikor egyszerre rendezték Barcelonában az olimpiai játékokat, Sevillában a világkiállítást, Madrid pedig Európa kulturális fővárosa volt, tudatos márkaépítés indult el, ennek köszönhetően sikerült az elmúlt húsz év alatt megváltoztatni az ország imázsát. Ma már a kulturális és az üzleti turizmusnak is fontos desztinációja. Sok aktuális turisztikai trend számára ideális úti cél. Az elmúlt években például divatos lett az El Camino a vallási turizmusban. Gasztronómiában a tapasok, a sok apró kóstoló vonzóbb, trendibb, mint egy komplett vacsora. A szezonalitás is kevésbé probléma, mint a legtöbb európai országban.

Az Eurostat és a Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint Magyarországra is egyre jobb számok jellemzők az idegenforgalom szempontjából. Tavaly mintegy 27 millió volt az vendégéjszakák száma, ebből 14,2 milliót a belföldi turisták, 12,8 milliót a külföldiek töltöttek el. Az éjszakák összesített száma 3,5 százalékkal nőtt 2014-hez képest. Érdekesség a számokkal kapcsolatban, hogy a legtöbb európai országban átlagosan még mindig több ember utazik a saját országán belül, Málta, Ciprus és Horvátország esetében azonban 90 százalék fölött volt a külföldi vendégéjszakák aránya tavaly.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.