Célkeresztben a banki pénzteremtés Svájcban

A banktitok hazájában, Svájcban mozgalom indult azért, hogy elvegyék ezt a jogot a pénzintézetektől.

Facsinay Kinga
2016. 03. 07. 12:40
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Visszatérő témájuk a modern pénzügyi rendszert övező összeesküvés-elméleteknek, hogy a magántulajdonú kereskedelmi bankok a semmiből teremtik a pénzt, ebből lesz a vagyonuk, és ezzel nagymértékben hozzájárulnak a spekulációs buborékok, valamint a pénzügyi-gazdasági válságok kialakulásához. Logikusnak tűnik a következtetés: ha a jövőben el akarjuk kerülni a kríziseket, vagy legalábbis tompítani kívánjuk a hatásukat, akkor lényegében meg kell szüntetni a hagyományos értelemben vett bankokat. – Közgazdászkörökben is parázs viták folynak a pénz és a bankok gazdasági hatásáról, időnként pedig leporolnak olyan elméleteket, miszerint akkor lenne zavartalan a nemzetközi pénzügyi rendszer működése, ha újra az aranypénzt állítanák a középpontba – fejtegeti lapunk kérdésére Bánfi Tamás, a Budapesti Corvinus Egyetem tanára. Míg azonban eddig csak elméleti síkra korlátozódott a polémia, egy nemrégiben elfogadott svájci népszavazási kezdeményezés a gondolatkísérlet megvalósításával „kecsegtet”.

Az aláírásokat összegyűjtő Vollgeld-Initiative mozgalom a pénzteremtés jogát lényegében visszaadná a jegybankoknak, és számlavezető intézetté fokozná le a kereskedelmi bankokat. Ez azt jelentené, hogy az utóbbiak nem nyújthatnának hiteleket a náluk elhelyezett betétállomány rovására. A modern pénzügyi rendszer ugyanis leegyszerűsítve úgy működik, hogy a készpénzt és a számlapénz formájú jegybankpénzt a jegybank, a számlapénz formájú kereskedelmi bankpénzt a kereskedelmi pénzintézetek teremtik. Utóbbi úgy történik, hogy a bankok nem pusztán a központi bankok által létrehozott pénzmennyiséget közvetítik a megtakarítók és a hitelfelvevők között, hanem betétjeik sokszorosát adhatják ki hitelbe, amivel új pénzt teremtenek. Amikor ugyanis a kereskedelmi pénzintézet kölcsönt nyújt, akkor a hitelfelvevő számláján megjelenő összeggel nő a pénzállomány, és a kihelyezett hitelek betétként jelennek meg ismét a bankrendszerben. Így minden egyes hitelkihelyezéssel valahol a bankrendszerben új betétet is létrehoznak, és ezzel friss pénzt teremtenek, amit kölcsönként megint kihelyezhetnek. A központi bankok valamelyest képesek befolyásolni a rendszerbe pumpált pénz mennyiségét a kötelező tartalékrátának – a jegybankpénz és a banknál elhelyezett látra szóló betétállomány hányadosának – a meghatározásán keresztül, de úgy érzik, hogy erre a folyamatra nincs kellő ráhatásuk. A svájci mozgalom is kimutatta: a forgalomban lévő pénz túlnyomó részét, 87 százalékát nem a jegybank, hanem a kereskedelmi pénzintézetek teremtik számlapénz formájában. A társadalom pénzellátása tehát jelenleg lényegében magánkézben van. Ennek az lehet a következménye, hogy gazdasági fellendülés idején a bankok túl sokat hiteleznek, ami a magánszektor ellenőrizetlen mértékű eladósodásához vezet, ha viszont jön a gazdasági visszaesés, akkor ugyanilyen gyorsan le is épül a hitelállomány, ami csak tovább ront a helyzeten. A banki hitelezés jelenlegi rendszere így ráerősít a gazdasági ciklusokra, és destabilizálhatja az adott országot. Ezért nem kellene profitorientált, a közérdekre kevéssé érzékeny pénzintézetekre bízni ezt a mechanizmust – érvel a Vollgeld-Initiative. Az általa javasolt rendszerben a kereskedelmi bankok feladata kimerülne abban, hogy megőrzik a számlákon a pénzt (az ügyfelek ezért díjat fizetnének), de ezt nem használhatják fel hitelezés forrásául. Ha finanszírozni akarják a gazdaságot, ezt csak részvényeseik tőkéjéből vagy – más banktól, netán a jegybanktól származó – hitelfelvételből tehetik meg. Ez a rendszer biztonságosabb lenne a betétesek számára, mert számlavezetőjük nem tehetné kockára a pénzüket hitelkihelyezés útján. A kormányoknak sem kellene megmenteniük a csődtől a nagybankokat sem, hiszen az összeomlás a betétesek pénzét nem fenyegetné. Ráadásul a jegybankok így sokkal jobban kézben tarthatnák a ciklikus ingadozások egyik fő okának tartott banki hitelezést és pénzteremtést.

– Innentől kezdve a bankra a mai formájában nem lenne szükség – fűzi tovább a gondolatot Zsiday Viktor közgazdász. Sőt a számlavezetés akár az állami alapszolgáltatás részévé is válhat, a hitelezéssel pedig külön társaságok foglalkozhatnának. De nincs új a nap alatt, ehhez hasonló elképzelést fogalmaztak meg amerikai közgazdászok az 1929–1933 közötti nagy gazdasági világválság idején is. A közgazdasági tudatból már kikopott Chicago-terv célja a hitelpénzen alapuló gazdasági rendszer kilengéseinek mérséklése volt a kölcsön- és a pénzállomány szétválasztásával. Támogatói a magánhitelezés megszüntetését és a pénzteremtés államosítását javasolták. A bankok helyett külön befektetési alapok foglalkoztak volna a hitelezéssel, amelyek értékpapírokat bocsátanak ki a kölcsönökre szolgáló pénzek összegyűjtésére. A bankoknak 100 százalékos tartalékrátát írtak volna elő, így a betétesek pénze sosem úszott volna el.

Az ilyen elképzelésekkel az a gond, hogy a modern pénzügyi rendszert működésképtelenné tennék – fejtegette Bánfi Tamás. A gazdaság pénzigénye ugyanis állandóan növekszik a reáltermelés bővülése és az árak emelkedése miatt. A múltban is kialakult időnként pénzhiányos állapot egy-egy országban, de ez hátrányokkal járt, és a gazdasági szükséglet előbb-utóbb kikényszerítette a korrekciót valamilyen új pénzhelyettesítő eszköz vagy szolgáltatás formájában. Véleménye szerint Svájc – amely elsősorban diszkrét bankjaiból él – számára katasztrófa lenne egy ilyen kezdeményezés megszavazása. Amellett, hogy a pénzügyi rendszer bevett logikáját teljesen felforgatná, gyakorlati problémák is felvetődnének: például ki helyezne el ott pénzt, ahol nem világos, hogy miként lesz elkönyvelve, és még a betéttulajdonosnak kell érte díjat fizetnie? Mi van akkor, ha az ügyfél a külön hitelezőtársasághoz rakja a megtakarítását megfelelő kamatért cserébe, de hirtelen szüksége lenne pénzre? Befektetési alapból nem lehet egyik napról a másikra úgy kivenni a pénzt, mint a jelenlegi kereskedelmi bankokból. S végül, de nem utolsósorban: utóbbiak a betétgyűjtés és hitelezés mellett jelenleg pénzforgalmi szolgáltatást (fizetési számlák közötti fizetési műveleteket) is nyújtanak. Nagy kérdés, hogy az új rendszerben hogyan és ki látja el ezt a feladatot. A veszélyeket a svájci kormány is érzi, de nem hátrál meg a népszavazástól, erre legkorábban jövőre kerülhet sor.

Bár nincs különösebb realitása annak, hogy a mozgalom sikerre vigye a kezdeményezést, ez nem jelenti azt, hogy a jelenlegi rendszert ne lehetne valamilyen módon észszerűbbé tenni – teszi hozzá Zsiday Viktor. Sőt a Svájchoz vagy Norvégiához hasonló, átláthatóan működő országokban érdemes kísérletezni az újszerű megoldásokkal, mivel ott kevésbé kell attól tartani, hogy az állam visszaél a hatalmával. Az átláthatóság hiánya miatt a kelet-európai államok aligha lennének alkalmasak arra, hogy egy ilyen átalakulást levezényeljenek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.