Ellenőrzés nélkül költik az uniós pénzt

Sokkal több a hirdetmény nélküli és az egyetlen pályázós közbeszerzés itthon, mint más uniós tagországokban.

Gyöngyösi Balázs
2016. 03. 05. 4:01
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Magyarország a 2014–2020-as európai uniós költségvetési ciklus egyik legnagyobb nyertese – hangoztatta többször is a közelmúltban a nemzetgazdasági miniszter. Varga Mihály emlékeztetett, 34 milliárd euró, azaz mintegy 10 500 milliárd forint érkezik az évtized végéig. Míg az előző uniós ciklusban 660 ezer forint volt, a mostaniban már 712 ezer az egy főre jutó támogatási keret. Tegnapi üzleti reggelijén a Transparency International (TI) Magyarország éppen arra hívta fel a figyelmet, hogy a korrupciós kockázatok miatt hiábavalóan ömlik ennyi pénz a magyar gazdaságba.

Az eseményen elhangzott, hogy a visszaélésekkel olyan oligarchákat termel az ország, akik piaci versenyben aligha maradnának talpon Nyugat-Európában. Martin József Péter, a korrupcióellenes szervezet ügyvezető igazgatója kiemelte: a közbeszerzések 60 százalékát brüsszeli forrásból fedezi a kormány, enélkül nem lenne idehaza se állami beruházás, se gazdasági növekedés. Úgy véli, a közbeszerzések hazai szabályozása elvileg működőképes, gyakorlatilag viszont a korrupció melegágya.

A Transparency International közpénzügyi programvezetője a 2007–2013-as időszakban 8200 milliárd forintból megvalósult 63 ezer fejlesztésről elmondta, ekkora mértékű támogatást nehéz hatékonyan elkölteni, de a kabinetnek nem is ez volt a célja, hanem az, hogy lehívja a teljes összeget. A tízszázalékos tagországi túlvállalásunknak köszönhetően ráadásul 9000 milliárd forint fölé pörgött a kifizetési mutató 2015 decemberére. Nagy Gabriella arról beszélt, hogy a projektek kiválasztásától a megvalósításig a forrásfelhasználás ellenőrzése leginkább tagállami kompetencia, az Európai Bizottság csak akkor lép fel, ha kirívó esettel szembesül. Az idő szorítása miatt pedig előfordulhat, hogy lazul a kontroll, elvégre a módszeres vizsgálatok lassíthatják a beruházásokat.

A TI kalkulációja szerint a magyarországi projektek 90 százalékánál 20-25 százalékos túlárazás figyelhető meg. Nagy kiemelte, hogy a túlárazás nem egyenlő minden esetben a korrupcióval, mindenesetre sokatmondó az adat. A korrupcióellenes szervezet szerint súlyos problémákat vetnek fel a szakmailag nehezen indokolható fejlesztési célok, illetve a közbeszerzések általánosan elterjedt testre szabása. Ez ugyanis a piac korlátozásához vezet, vagyis rendre ugyanaz a három-négy cég viszi el a tendereket. Jó néhány összevetésben távol vagyunk az EU-tól: amíg nálunk 14 százalék a hirdetmény nélküli közbeszerzések aránya, addig a tagállami átlag mindössze 4 százalék. Idehaza az esetek 36 százalékában van egyetlen pályázó, az unióban ez is csak 21 százalék. Az már ebből adódik, hogy itthon átlagosan 3,5 jelentkező van egy megrendelésre, EU-szinten 5,4.

Balázs Péter arra világított rá tegnap, hogy a legalapvetőbb európai uniós konfliktus rendre a hétéves költségvetés elkészítése körül alakul ki. A Bajnai-kormány külügyminisztere és volt uniós biztos szerint egy ponton túl már nem az EU felel azért, hogyan osztják fel a támogatási alapot, hanem a tagállamok. Mint mondta, fontos kérdés, mennyi pénz folyik el másodlagos, szükségtelen befektetésekre, miből képződik jövedelem, milyen fenntartási költségek keletkeznek. Példaként felhozott egy bulgáriai laboratóriumot, amely felépült, csakhogy a vizsgálni kívánt területre nem találtak kutatót. Szerinte az uniós pénzek elherdálása oda vezethető vissza, hogy a 2004-ben csatlakozott országok, köztük hazánk nem álltak készen a kohéziós alapok felhasználására, holott az 1998-ban kezdődő tárgyalásoknak már az elején egyértelmű volt, hogy tagfelvételhez vezetnek.

Balázs Péter úgy véli, egyedül az lett volna célravezető, ha az EU-csatlakozásra optimalizált gazdaságfejlesztési terv készül, és az ország nem Brüsszel zöld jelzésére vár, hogy mire kaphat támogatást, és mire nem. A közgazdász emlékeztetett rá, mivel ebbe az irányba nem tettünk lépéseket, nem meglepő az a friss statisztika sem, amely szerint Magyarország legnagyobb része a fejlettséget tekintve még mindig az uniós átlag alatt áll. Rámutatott, hogy sok pénz kerül a politikusi holdudvarhoz, ráadásul a kormányzat törvénybe ágyazza az ezt megalapozó szabályokat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.