Másokra mutogat az MNB

A nemzeti bank szerint a pénzügyi felügyelet sem tehet a brókerbotrányokról.

Csécsi László
2016. 09. 07. 13:33
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Személyeskedő közleményben reagált a Magyar Nemzeti Bank (MNB) arra a lapunkban néhány nappal ezelőtt megjelent cikkre, amelyben Torba Tamás közgazdász arról értekezett, hogy a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete és az MNB is felelős azért, hogy a Quaestor és a Buda-Cash évekig törvénytelen módon működhetett, és megkárosíthatta az ügyfeleit.

A jegybank állítása szerint hat-nyolc évvel ezelőtt a pénzügyi felügyeletnek nem volt olyan adatbázisa és informatikai rendszere, amellyel tranzakciók alapján kiszűrhette volna a visszaéléseket.

A közlemény szerint a gyanús ügyleteket a pénzintézetek nem a felügyeletnek vagy a jegybanknak, hanem az adóhatóság Pénzmosás Elleni Információs Irodájának jelentették. Korábban pedig a Nemzeti Nyomozó Irodán belül működött a gyanús ügyletek kivizsgálására szakosodott központ. Az említett intézményeket megkerestük a kérdéseinkkel, de az adóhivataltól lapzártánkig nem kaptunk tőlük választ. A rendőrség pedig közölte: a nyomozásokat befejezték, és vádemelési javaslattal küldték meg a keletkezett iratokat az illetékes ügyészségeknek.

A jegybank közleményében név szerint megemlítette a lapunknak nyilatkozó közgazdászt, Torba Tamást. Az MNB azt állítja, a szakember személyes érintettsége miatt fogalmaz meg kritikákat a jegybanki működés kapcsán, mivel a jegybank vonta vissza 2014 végén a Széchenyi Kereskedelmi Bank tevékenységi engedélyét. A közgazdász ugyanis ennek a pénzintézetnek volt a vezető tanácsadója. Torba Tamás a közleményre reagálva lapunknak elmondta: az MNB figyelmét elkerülhette az a tény, hogy a bankban munkaviszonya már 2012 szeptemberében megszűnt, jóval azelőtt, hogy a magyar állam a bankban tőkét emelt, és meghatározó tulajdonosi pozícióba került volna, de korábban sem volt sem döntési, sem aláírási joga a pénzintézetnél. Az MNB több mint kilenc hónappal a távozását követően, 2013. június 27-i keltezésű, H-EN-I-614 számú határozatában hagyta jóvá Szász Károlynak, a felügyelet akkori elnökének, majd távozása után a Széchenyi Kereskedelmi Bank Zrt. vezető tisztségviselőjének a kinevezését. Szintén eme határozatban fogadta el a magyar állam képviseletében Havas Lászlónak az igazgatóság belső tagjává, egyúttal vezérigazgató-helyettessé, továbbá Vörös József külső igazgatósági taggá és Szili Márton felügyelőbizottsági taggá történő kinevezését. – A bank bezárása után Havas úr alkalmasnak találtatott arra, hogy a Londonban működő Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank (EBRD) egyik vezetőjeként működjön tovább. A többiek sem szűkölködnek, méltók a magyar kormány bizalmára. Persze ők nem fogalmaztak meg kritikát a felügyelet működésével kapcsolatban – tette hozzá a szakember.

A jegybanki állítások azonban továbbra sem győzték meg a lapunknak nyilatkozó szakértőket arról, hogy sem a felügyeletet, sem a jegybankot nem terheli felelősség a brókerbotrányokért. Varga István közgazdász arra hívta fel a figyelmet, hogy közleményében a jegybank a hangsúlyt a pénzmosás és a terrorizmus kiszűrésére helyezi, holott a Quaestor az engedélyezettnél nagyobb mértékű kötvénykibocsátással vétett a törvények ellen. Márpedig ezen tevékenység felügyelete a PSZÁF-hez tartozott.

A szakember a Gazdasági Versenyhivatal egyik határozatát hozta fel példaként, amelyben az áll, hogy a PSZÁF (megszűnése után pedig a jegybank) feladata, hogy a hozzá beérkező adatok alapján részletes kockázatelemzést készítsen, amely minden intézmény esetében külön az aktuális kockázatokra fókuszál. Emellett a jegybankról szóló törvényben is az áll, hogy az MNB jegybanki információs rendszert működtet, amelyhez a jogszabályban meghatározott szervezetek és természetes személyek az MNB elnöke rendeletében előírt – személyes adatnak nem minősülő – információkat kötelesek szolgáltatni. Varga István szerint ebből következik, hogy a törvényesség felügyeletét ellátó szervek a napi, havi, évi jelentések alapján a Quaestor működését is elemezték, tehát a PSZÁF és a jegybank vagy nem tett eleget feladatának, vagy hamis jelentésekből dolgozott. Amennyiben ez utóbbi eset áll fenn, a cég mérlege hitelesítőjének felelősségét sem lehet elvitatni. – Az egész ellenőrzési rendszer semmit sem ér, ha ekkora manipulációkat képtelen csírájában elfojtani. A károsultak joggal vetik fel az ellenőrök felelősségét – jegyezte meg a közgazdász.

Róna Péter pedig úgy gondolja, a lényeg továbbra is az, hogy a jegybanktörvény értelmében a pénzügyi stabilitásért az MNB felelős. A kérdés az, a jegybank megtett-e mindent e kötelezettsége teljesítése érdekében. – A tények azt mutatják, nem tett meg mindent – állítja a közgazdász. Ha a jegybanknak igaza lenne is abban, hogy az információk egy része nem hozzájuk, hanem máshoz jutott el, akkor is nyitva marad a kérdés, miért nem jelezték a törvényhozóknak, hogy a szabályozás nem megfelelő.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.