Orbánék megállapodtak a kínaiakkal a Budapest–Belgrád-vasútvonalról

A Budapest–Belgrád-vasútvonal felújításáról írtak alá szerződést, miközben az EU vizsgálja a beruházást.

MTI
2016. 11. 05. 13:50
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Havasi Bertalan, a miniszterelnök sajtósa korábban közölte, hogy a kormányfő is részt vesz a rigai csúcson.

Szijjártó Péter kiemelte: Magyarország és Kína kapcsolata újabb mérföldkőhöz érkezik, hiszen Magyarország eddig is elkötelezett volt a Kína és Közép-Európa közötti együttműködés további fejlesztése mellett, de ma olyan megállapodásokat írnak alá, amelyek nyomán az első, határokon átívelő, kínaiak által finanszírozott, kínai részvétellel megvalósuló közép-európai beruházás létrejön. Közép-Európa szempontjából azért nagyon fontos az együttműködés Kínával, mert a térségnek mindig stratégiai hátrányt jelentett, hogy itt az észak-déli irányú infrastruktúra nem annyira fejlett, mint a kelet-nyugati irányú – magyarázta. A tárcavezető hangsúlyozta, hogy ez stratégiai hátrány Európának, és az EU mindeddig nem tudott olyan fejlesztési forrásokat megnyitni, amelyek által a közép-európaiak ezt orvosolhatták volna. A régiónak ezért életbevágóan fontos az együttműködés Kínával, hiszen az ázsiai ország a finanszírozási erejénél és technológiai színvonalánál fogva segítheti ezeket a beruházásokat – mutatott rá.

Közölte:

ma aláírják azt a megállapodást, amellyel a MÁV megbízza azt a kínai-magyar vegyes vállalatot, amely felelős lesz a Budapest–Belgrád-vasútvonal modernizációjának lebonyolításáért.

Ezt a vegyes vállalatot magyar és kínai vasúttársaságok hozták létre, és azzal, hogy a MÁV megbízza ezt a céget, az uniós követelményeknek és jogszabályoknak is megfelelnek, így az EU folyamatban lévő vizsgálata során megfelelő válaszokat adhatnak az uniós intézményeknek – mondta.

Matthew Baldwin, az Európai Bizottság mobilitáspolitikai és közlekedési főigazgatóságának igazgatóhelyettese ugyanakkor lapunknak megerősítette: az említett vasútvonal miatt indított kötelezettségszegési eljárás továbbra is folyamatban van. (Erről részletesen itt olvashat.) Elmondta: alapelv a nyitott pályázati rendszer, a Budapest–Belgrád-vasút megvalósítását illetően azonban a bizottságnak továbbra is kétségei vannak. Kérdés tehát, hogy ha a testület továbbra sem bólintott rá a 2014-es bejelentése óta húzódó beruházásra, mennyire lehet előrelépni az ügyben.

Szijjártó Péter arról is beszélt, hogy aláírják a finanszírozási tárgyalások megkezdéséről szóló megállapodást is. Sikerült megállapodni a kínai féllel abban, hogy a beruházáshoz nyújtandó hitel feltételei szoros összefüggésben lesznek a magyar vállalati részvétel arányával, ugyanis az a cél, hogy magyar cégek minél nagyobb arányban vehessenek részt a beruházásban, hogy a nemzetgazdasági hasznát maximalizálhassák – mondta.

A miniszter kifejtette: megállapodást írnak alá a kínai befektetések Magyarországra hozatalának kereteiről is. Peking gazdaságpolitikai célja az, hogy termelőkapacitásokat Európába helyezzen, hogy kínai vállalatok európai piaci részesedését növelje – közölte. Hozzátette: eddig 3,7 milliárd dollárnyi kínai befektetés jött Magyarországra, elsősorban a termelőszektorban, az elmúlt időszakban az autóiparban újabb beruházások érkeztek. A most lefektetett kerettel biztosítják, hogy Kína európai gazdasági terjeszkedésében Magyarország továbbra is az egyik legfontosabb szerepet játssza – hangsúlyozta.

A tárcavezető kiemelte, tavaly közép-európai összevetésben Magyarországról irányult a legtöbb export Kínába, ami azt mutatja, hogy a magyar vállalatok a külgazdasági intézményrendszerrel közösen továbbra is sikeresek a kínai piacon. A kínai miniszterelnök ígéretének megfelelően ma Magyarország rendelkezik a legtöbb élelmiszeripari exportengedéllyel Kínába, így nem csoda, hogy az év első nyolc hónapjában 72 százalékkal nőtt az élelmiszeripari exportunk Kínába – mondta.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.