Hibásnak tartják a jegybanki értékelést a bankvezérek

Drága és nem elég hatékony a hazai bankrendszer Nagy Márton jegybanki alelnök szerint.

Hajdú Péter
2017. 04. 25. 13:15
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Drágán működnek-e a magyarországi bankok vagy sem? Erről vitáztak a Magyar Nemzeti Bankkal (MNB) a hazánkban működő legnagyobb hitelintézeteinek vezetői a Portfólió Hitelezés 2017 című konferenciáján.

Amíg Nagy Márton, a jegybank alelnöke az MNB által összeállított statisztikákat felhasználva azzal érvelt, hogy Európa legdrágábban működő bankrendszere a magyar, addig a bankvezérek tagadták ezt. Nagy arról beszélt, hogy a világon talán a legmagasabb kamatjövedelmet hazánkban realizálják a bankok úgy, hogy eközben a legkevésbé hatékony a működésük. Ennek okát az alelnök abban látja, hogy a magyarországi hitelintézetek túlságosan a bevételre koncentrálnak. Arra is felhívta a figyelmet, hogy a lakáshitelek kamatfelárai kiugróan magasak európai viszonylatban is: a változó kamatozású kölcsönöknél ennek nagysága 3-3,5 százalék, a fix kamatozásúaknál pedig 4-5,5 százalék. Vagyis szerinte még az újonnan fölvett kölcsönök esetében is csak akkora kamatcsökkentést éreznek az ügyfelek, amely az alapkamat eséséből adódik, a kamatfelár nem csökkent. Feltette a kérdést: „Hogy lehet az, hogy egy 2 százalékponttal drágább terméket vesz fel az ügyfél, miközben ha átsétálna száz méterrel odébb egy másik fiókba, jóval olcsóbban tehetné? Ilyen nincs a vállalati hitelpiacon!\"

Az általa levont következtetés szerint mindez annak következménye, hogy az árverseny a lakossági hitelpiacon nagyon gyenge, szemben a vállalati szegmenssel. Ezzel együtt arra számít, hogy már idén is nőni fog a lakossági hitelállomány, jövőre pedig a bővülés elérheti a 2-3 százalékot. Jelentős hiányosságként említette ugyanakkor, hogy a digitalizációban a 28 uniós ország közül a 25. helyen áll.

A bankvezérek ezzel szemben azt állítják, hogy hibás a jegybanki gondolatmenet. Simák Pál a CIB Bank vezetője kételyét fejezte ki, hogy európai szinten a legmagasabb kamatjövedelem keletkezik a hazai bankrendszerben. Szerinte a költségcsökkentés összes lehetőségét már kimerítették a bankok, annak folytatódása csak a digitalizáció felgyorsulásával képzelhető el. Bencsik László, az OTP Bank vezérigazgató-helyettese ennek kapcsán kiemelte, a fiókhálózat csökkentése már nem lehetséges, mert az emberek, különösen a lakáshiteleknél, kifejezetten igénylik a személyes kapcsolatot. Ugyanez a tendencia figyelhető meg a külföldön működő nagy bankoknál is. Szerinte nem igaz, hogy kimagasló jövedelmezőségű a hazai bankrendszer. A jegybank számaival szemben csak 150-200 milliárd forint a magyarországi bankok profitja, ami alig 5-6 százalékos tőkearányos megtérülést jelent, vagyis a tőkeköltséget sem fedezi. Számításaik szerint a kamatmarzs alig 2,5 százalék, azaz kifejezetten alacsonynak számít a régióban.

Több bankvezető is hangsúlyozta a digitalizáció fontosságát, mert ez viheti előre a hazai hitelintézeti rendszert. Balog Ádám, az MKB Bank vezérigazgatója szerint ebbe kell jelentős összegeket fektetni a pénzintézeteknek. Simák Pál pedig a szabályozói rendszer változtatását sürgette, annak hiánya ugyanis jelentősen csökkenti digitalizáció elterjedését. Arra is felhívta a figyelmet, hogy fontos lenne a jelenlegi lakossági hitelfelvételi attitűd változtatására, mert jelenleg a kölcsönt felvevőknek háromnegyede változó kamatozású hitelt vesz föl, s csak negyedük adósodik el fix kamatozással. Ez azért jelent gondot, mert a kamatemelkedés nehézségeket okozhat a törlesztőrészletek fizetésénél az adósok nagyobbik részénél.

A digitalizáció egyik legfontosabb aspektusáról beszélt a konferencián Demeter Ákos, a Deloitte partnere, aki szerint a fintech-forradalom több lehetőséget kínál a hitelezésben, mint amennyi veszélyt tartogat. A technika jelenlegi színvonalán ugyanis az adatbázisok összekapcsolásának köszönhetően már a fogyasztói igény megjelenésekor képes személyre szóló ajánlatot tenni a bank ügyfeleinek, s ezzel fölgyorsulhat a hitelnyújtási folyamat. Ahhoz, hogy mindez valósággá váljon, a hitelintézeteknek meg kell változtatni felépítésüket és működésük logikáját. 

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.