Tram-train: Seszták és Lázár érdekellentéte áll a háttérben?

A Stadler és a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium is cáfolta a kancelláriaminisztert.

Bodacz Péter
2017. 04. 26. 6:50
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A nehezen értelmezhető gazdaságpolitikai ügyek sorát gyarapítja a jelen állás szerint éppen meghiúsuló Szeged–Hódmezővásárhely tram-train, vagyis a hibrid helyközi vasút és városi villamos. Mint arról a Magyar Nemzet online is beszámolt, Lázár János kancelláriaminiszter, Hódmezővásárhely parlamenti képviselője közleményben adta hírül hétfőn, hogy a kormánytól azt kéri, ne bólintson rá a részint uniós finanszírozású fejlesztésre. Ennek az az oka, hogy a szerelvények beszerzése a hibás tervezés és előkészítés miatt a tervezettnek csaknem a duplájába kerülne. Hozzátette: a térség országgyűlési képviselőjeként és az európai uniós források felhasználásáért felelős miniszterként arra kéri a kormányt, hogy ne vállaljon kötelezettséget a „Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) és a MÁV hibájából megdrágult” beruházásra.

Lázár János állítására a járművek beszerzésére januárban kiírt közbeszerzési eljáráson legjobb ajánlatot tevő Stadler reagált. A társaság közleménye szerint a MÁV-Start Zrt. által beszerezni kívánt nyolc plusz négy dízel-villamos tram-train árával kapcsolatban számos pontatlan és félrevezető információ jelent meg. „A 2017. február 20-án kelt, az ajánlatok bontásáról készült jegyzőkönyv szerint az eljárás becsült értéke 12 járműre vetítve 66 millió euró (20,5 milliárd forint). A Stadler ajánlata egy tram-train járműre 6,395 millió euró volt, amely a becsült értéket nem 100 százalékkal, hanem 16 százalékkal lépi túl” – közölte a társaság, megjegyezve: komolytalannak tartja azokat a nyilatkozatokat, amelyek a projekt ellehetetlenülését a járművek árának „megduplázódásával” próbálják indokolni. 

Később az NFM is beszállt a nyilvánosság előtti vitába: a tárca közleménye szerint szabályos volt a Hódmezővásárhelyt Szegeddel összekötő tram-train járművek beszerzése, a MÁV-Start a vonatkozó jogszabályoknak megfelelően, a Miniszterelnökség jóváhagyásával járt el. A fejlesztési tárca közleménye szerint a járműbeszerzés előkészítését, a közbeszerzési eljárás lefolytatását és eredményét a Lázár-minisztérium közbeszerzési felügyeleti főosztálya ellenőrizte, a teljes folyamatot szabályosnak találta, az erről szóló tanúsítványokat az eljárás megindításakor és lezárásakor is kiállította. „Nem állja meg a helyét az az állítás, hogy a Hódmezővásárhely–Szeged közötti kötött pályás összeköttetés költsége megduplázódott volna. A sajtóban megjelent állításokkal ellentétben a projektre nem az árak esetleges emelkedése jelent veszélyt, hanem az, hogy Brüsszel kétségesnek tartja a megtérülését” – áll az NFM közleményében, amely kiemeli: a beruházás költségvetési forrásból valósulhat meg, amennyiben az Európai Unió nem támogatja.

Nem segíti a tisztánlátást az sem, hogy a járműbeszerzésre vonatkozó tenderen a kiíró nem határozott meg konkrét összeget. Az igazsághoz ugyanakkor hozzátartozik, hogy a beruházás ezen részével összefüggésben korábban állítólag 10, illetve 16 milliárd forintos összeg is elhangzott a kormány, illetve a Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő Zrt. részéről. Az árak megduplázódásáról szóló lázári kirohanást és a Stadler magyarázatát legfeljebb ezen számok tükrében lehet értelmezni.

Hogy kiderítsük, mi áll a nyílt színivé fajuló vita hátterében, az ügyre rálátó kormányzati forrásainkat kérdeztük. A név nélkül adott nyilatkozatokból az a kép körvonalazódik, hogy a tram-train valójában nem a járműbeszerzési eljárás során drágult meg, hanem akkor, amikor az Integrált közlekedésfejlesztési operatív program (IKOP) keretéből finanszírozandó beruházások köréből kikerült a Szeged–Hódmezővásárhely vonal villamosítása. E lépés oka gyaníthatóan az, hogy az olimpia miatt inkább a gödöllői, illetve a százhalombattai vonal fejlesztése került előtérbe az uniós források terhére. (Egyik informátorunk szerint egyébiránt elég nehéz volt Brüsszellel elfogadtatni a projektben érintett vasútvonal villamosítását, az ugyanis nem fővonal.) Ezáltal vált tehát szükségessé a tisztán villamos üzemű vonatok helyett a jóval drágább dízel-villamos szerelvények beszerzése. – Lázár megnyilvánulása a politikai színjáték kategóriába tartozik, hiszen számos példa volt már arra, hogy a kormánynak több milliárd forint pluszkiadás nem számít, ilyen extra források biztosításához pedig maga a Miniszterelnökséget vezető miniszter is a nevét adta – mondta lapunknak az ügyre rálátással bíró forrásunk, utalva a vizes világbajnokság költségeinek megnégyszereződésére vagy a szintén a tervek szintjén létező Budapest–Belgrád vasútvonal büdzséjének 80 milliárdos megugrására. Mint informátorunk megjegyezte, egészen mostanáig a Miniszterelnökség sem jelezte, hogy gondja lenne akár a tender kiírásával, akár a projekt előkészítésével, éppen ezért inkább arra lehet következtetni, hogy a MÁV-ot felügyelő fejlesztési miniszter, Seszták Miklós és Lázár János érdekellentétei nyilvánulnak meg. 

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.