Mészáros alvállalkozóként is hajt az uniós pénzekre

A felcsúti polgármester alvállalkozóként is bedolgozik közbeszerzésen nyertes cégeknek.

Hava Nikita
2017. 05. 31. 4:12
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Több olyan uniós forrásokkal támogatott, milliárdos vasúti beruházásban bukkantunk Mészáros Lőrinc nevére, amelyek közbeszerzésein cégei nem is indultak, ugyanis a felcsúti polgármester alvállalkozóként dolgozik be a nyertes cégeknek. A Közbeszerzési Értesítőben ezeket az adatokat hiába keressük, csak a Magyar Országos Közjegyzői Kamara rendszerében láthatók. Ligeti Miklós, a Transparency International Magyarország jogi igazgatója szerint akár kartellgyanút is felvethetnek az ilyen alvállalkozói megállapodások, mivel állandóan csak ugyanaz a négy-öt cég nyeri a közbeszerzéseket. Emiatt látja úgy, az ilyen ügyekben nemcsak a kartellhatóságnak, de a rendőrségnek is lenne teendője.

Közös jellemzőjük még ezeknek az eseteknek, hogy Mészáros cégei a tenderek fedezetéül milliárdos banki hiteleket vettek fel. Lapunk három, összesen 150 milliárd forintból finanszírozott projektet vizsgált meg közelebbről: ezek a dél-balatoni, a Budapest–Esztergom és a Kelenföld–Százhalombatta közötti vasúti pályák felújításai.

Az egyik alvállalkozói megbízás a múlt héten került fel a Magyar Országos Közjegyzői Kamara rendszerébe. A Mészároshoz köthető R-Kord Kft. a tendernyertes fővállalkozó V-Híd Zrt. megbízásából szállt be az 51 milliárd forint értékű Kelenföld és Százhalombatta közötti vasúti pálya biztosítóberendezései, távközlési, váltófűtési és térvilágítási munkálataiba. A szeptemberben kihirdetett beruházás eredetileg becsült összege 30 milliárd forint volt, a főleg EU-s forrásokból finanszírozott építkezéseken ekkor Mészáros egyik cége sem indult. Az, hogy ez a Mészáros-cég pontosan mikortól végzi a munkát, és mekkora hasznot tehet zsebre, a kamara adataiból nem derül ki, mivel ezt az adatot az R-Kord és a nyertes cég közötti szerződésnek kell tartalmaznia. A nyilvántartásban csak annyi látszik, hogy az R-Kord Kft.-n az OTP Bank négymilliárd forintos zálogot alapított, tehát feltehetően legalább ekkora mértékű munkát kell végezniük, hogy a felvett hitelt vissza lehessen fizetni.

Mészáros Lőrinc immár közel száz cégre hízott birodalmában nem először fordul elő, hogy alvállalkozóként kap szerepet egy uniós támogatású beruházásban. Márciusban derült ki, hogy az R-Kord az ugyancsak az uniós adófizetők által támogatott 33 milliárdos Budapest–Esztergom közötti vasúti vonalon végzi a villamosítást, felsővezeték-építést, továbbá a dorogi állomás teljes kivitelezését, és ebben az esetben is négymilliárd forintos OTP-hitelhez jutott.

Egy szeptemberben kihirdetett, 72 milliárd forintos Szántód–Kőröshegy–Balatonszentgyörgy vasúti felújításnál is igen furcsa szituáció alakult ki. Az R-Kord a nyertes Déli Part 2016 Konzorcium egyik tagjaként kapta meg az említett pályaszakasz felújítását a Swietelsky Vasúttechnika Kft.-vel és a V-Híddal közösen. A közjegyzői kamara adatai alapján a felcsúti polgármester másik, milliárdos állami megrendeléseket bezsebelő cége, a Mészáros és Mészáros Kft. is felbukkan a munkálatok kapcsán. Egy januári hitelbejegyzés szerint a Swietelsky Vasúttechnika alvállalkozóként alkalmazza a Mészáros és Mészárost; amire a polgármester cége ugyancsak az OTP Banktól vett fel két és fél milliárdos hitelt. Így – bár csak az egyik cége nyerte a közbeszerzést – egy kis trükkel a másik nagy vállalkozása is uniós pénz közelébe jutott. A 24.hu információja alapján a Swietelsky Vasúttechnika tavaly – a beruházás kezdeténél váratlanul – eltávolított ügyvezető igazgatója, Homlok Zsolt hamarosan Mészáros Lőrinc veje lesz. A hírportál úgy tudja, az eltávolítás okát homály fedi, de köze lehet a felcsúti kisvasút kivitelezéséhez.

Az alvállalkozási megbízások mellett az elmúlt években az R-Kord több közbeszerzést is elnyert. Jelenleg is részt vesz a dél-balatoni vasútvonal több mint hetvenmilliárdos felújításában, a Szombathely–Zalaszentiván vasútvonal 14 milliárdos villamosításában, és a Pécs–Dombóvár vonalszakaszon 2,5 milliárd forintért épít ki forgalomirányító berendezést. – Mindezek bizonyítják, hogy a 2010 óta felfutó új arisztokrácia és a hozzájuk kötődő cégek könnyedén belesimultak a vasút- és útépítési közbeszerzések eleve átláthatatlan és kartellgyanús világába – fejtette ki véleményét Ligeti Miklós. Úgy gondolja, a feltárt esetekben a kartellgyanú a közpénzekért folyó versenyt is torzítja, ami egyszersmind bűncselekmény.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.