Több olyan uniós forrásokkal támogatott, milliárdos vasúti beruházásban bukkantunk Mészáros Lőrinc nevére, amelyek közbeszerzésein cégei nem is indultak, ugyanis a felcsúti polgármester alvállalkozóként dolgozik be a nyertes cégeknek. A Közbeszerzési Értesítőben ezeket az adatokat hiába keressük, csak a Magyar Országos Közjegyzői Kamara rendszerében láthatók. Ligeti Miklós, a Transparency International Magyarország jogi igazgatója szerint akár kartellgyanút is felvethetnek az ilyen alvállalkozói megállapodások, mivel állandóan csak ugyanaz a négy-öt cég nyeri a közbeszerzéseket. Emiatt látja úgy, az ilyen ügyekben nemcsak a kartellhatóságnak, de a rendőrségnek is lenne teendője.
Közös jellemzőjük még ezeknek az eseteknek, hogy Mészáros cégei a tenderek fedezetéül milliárdos banki hiteleket vettek fel. Lapunk három, összesen 150 milliárd forintból finanszírozott projektet vizsgált meg közelebbről: ezek a dél-balatoni, a Budapest–Esztergom és a Kelenföld–Százhalombatta közötti vasúti pályák felújításai.
Az egyik alvállalkozói megbízás a múlt héten került fel a Magyar Országos Közjegyzői Kamara rendszerébe. A Mészároshoz köthető R-Kord Kft. a tendernyertes fővállalkozó V-Híd Zrt. megbízásából szállt be az 51 milliárd forint értékű Kelenföld és Százhalombatta közötti vasúti pálya biztosítóberendezései, távközlési, váltófűtési és térvilágítási munkálataiba. A szeptemberben kihirdetett beruházás eredetileg becsült összege 30 milliárd forint volt, a főleg EU-s forrásokból finanszírozott építkezéseken ekkor Mészáros egyik cége sem indult. Az, hogy ez a Mészáros-cég pontosan mikortól végzi a munkát, és mekkora hasznot tehet zsebre, a kamara adataiból nem derül ki, mivel ezt az adatot az R-Kord és a nyertes cég közötti szerződésnek kell tartalmaznia. A nyilvántartásban csak annyi látszik, hogy az R-Kord Kft.-n az OTP Bank négymilliárd forintos zálogot alapított, tehát feltehetően legalább ekkora mértékű munkát kell végezniük, hogy a felvett hitelt vissza lehessen fizetni.
Mészáros Lőrinc immár közel száz cégre hízott birodalmában nem először fordul elő, hogy alvállalkozóként kap szerepet egy uniós támogatású beruházásban. Márciusban derült ki, hogy az R-Kord az ugyancsak az uniós adófizetők által támogatott 33 milliárdos Budapest–Esztergom közötti vasúti vonalon végzi a villamosítást, felsővezeték-építést, továbbá a dorogi állomás teljes kivitelezését, és ebben az esetben is négymilliárd forintos OTP-hitelhez jutott.