Mészáros alvállalkozóként is hajt az uniós pénzekre

A felcsúti polgármester alvállalkozóként is bedolgozik közbeszerzésen nyertes cégeknek.

Hava Nikita
2017. 05. 31. 4:12
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Több olyan uniós forrásokkal támogatott, milliárdos vasúti beruházásban bukkantunk Mészáros Lőrinc nevére, amelyek közbeszerzésein cégei nem is indultak, ugyanis a felcsúti polgármester alvállalkozóként dolgozik be a nyertes cégeknek. A Közbeszerzési Értesítőben ezeket az adatokat hiába keressük, csak a Magyar Országos Közjegyzői Kamara rendszerében láthatók. Ligeti Miklós, a Transparency International Magyarország jogi igazgatója szerint akár kartellgyanút is felvethetnek az ilyen alvállalkozói megállapodások, mivel állandóan csak ugyanaz a négy-öt cég nyeri a közbeszerzéseket. Emiatt látja úgy, az ilyen ügyekben nemcsak a kartellhatóságnak, de a rendőrségnek is lenne teendője.

Közös jellemzőjük még ezeknek az eseteknek, hogy Mészáros cégei a tenderek fedezetéül milliárdos banki hiteleket vettek fel. Lapunk három, összesen 150 milliárd forintból finanszírozott projektet vizsgált meg közelebbről: ezek a dél-balatoni, a Budapest–Esztergom és a Kelenföld–Százhalombatta közötti vasúti pályák felújításai.

Az egyik alvállalkozói megbízás a múlt héten került fel a Magyar Országos Közjegyzői Kamara rendszerébe. A Mészároshoz köthető R-Kord Kft. a tendernyertes fővállalkozó V-Híd Zrt. megbízásából szállt be az 51 milliárd forint értékű Kelenföld és Százhalombatta közötti vasúti pálya biztosítóberendezései, távközlési, váltófűtési és térvilágítási munkálataiba. A szeptemberben kihirdetett beruházás eredetileg becsült összege 30 milliárd forint volt, a főleg EU-s forrásokból finanszírozott építkezéseken ekkor Mészáros egyik cége sem indult. Az, hogy ez a Mészáros-cég pontosan mikortól végzi a munkát, és mekkora hasznot tehet zsebre, a kamara adataiból nem derül ki, mivel ezt az adatot az R-Kord és a nyertes cég közötti szerződésnek kell tartalmaznia. A nyilvántartásban csak annyi látszik, hogy az R-Kord Kft.-n az OTP Bank négymilliárd forintos zálogot alapított, tehát feltehetően legalább ekkora mértékű munkát kell végezniük, hogy a felvett hitelt vissza lehessen fizetni.

Mészáros Lőrinc immár közel száz cégre hízott birodalmában nem először fordul elő, hogy alvállalkozóként kap szerepet egy uniós támogatású beruházásban. Márciusban derült ki, hogy az R-Kord az ugyancsak az uniós adófizetők által támogatott 33 milliárdos Budapest–Esztergom közötti vasúti vonalon végzi a villamosítást, felsővezeték-építést, továbbá a dorogi állomás teljes kivitelezését, és ebben az esetben is négymilliárd forintos OTP-hitelhez jutott.

Egy szeptemberben kihirdetett, 72 milliárd forintos Szántód–Kőröshegy–Balatonszentgyörgy vasúti felújításnál is igen furcsa szituáció alakult ki. Az R-Kord a nyertes Déli Part 2016 Konzorcium egyik tagjaként kapta meg az említett pályaszakasz felújítását a Swietelsky Vasúttechnika Kft.-vel és a V-Híddal közösen. A közjegyzői kamara adatai alapján a felcsúti polgármester másik, milliárdos állami megrendeléseket bezsebelő cége, a Mészáros és Mészáros Kft. is felbukkan a munkálatok kapcsán. Egy januári hitelbejegyzés szerint a Swietelsky Vasúttechnika alvállalkozóként alkalmazza a Mészáros és Mészárost; amire a polgármester cége ugyancsak az OTP Banktól vett fel két és fél milliárdos hitelt. Így – bár csak az egyik cége nyerte a közbeszerzést – egy kis trükkel a másik nagy vállalkozása is uniós pénz közelébe jutott. A 24.hu információja alapján a Swietelsky Vasúttechnika tavaly – a beruházás kezdeténél váratlanul – eltávolított ügyvezető igazgatója, Homlok Zsolt hamarosan Mészáros Lőrinc veje lesz. A hírportál úgy tudja, az eltávolítás okát homály fedi, de köze lehet a felcsúti kisvasút kivitelezéséhez.

Az alvállalkozási megbízások mellett az elmúlt években az R-Kord több közbeszerzést is elnyert. Jelenleg is részt vesz a dél-balatoni vasútvonal több mint hetvenmilliárdos felújításában, a Szombathely–Zalaszentiván vasútvonal 14 milliárdos villamosításában, és a Pécs–Dombóvár vonalszakaszon 2,5 milliárd forintért épít ki forgalomirányító berendezést. – Mindezek bizonyítják, hogy a 2010 óta felfutó új arisztokrácia és a hozzájuk kötődő cégek könnyedén belesimultak a vasút- és útépítési közbeszerzések eleve átláthatatlan és kartellgyanús világába – fejtette ki véleményét Ligeti Miklós. Úgy gondolja, a feltárt esetekben a kartellgyanú a közpénzekért folyó versenyt is torzítja, ami egyszersmind bűncselekmény.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.