Jár a kártérítés a Ryanair utasainak

Az ír fapados Budapestre tartó járata a szlovák fővárosban landolt, de a társaság magukra hagyta az utasokat.

Bodacz Péter
2017. 07. 28. 14:05
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Több száz eurós kártérítés plusz a repülőjegyek ára, valamint a hazajutás és a táplálkozás költségeinek fedezése is jár azoknak az utasoknak, akik a Ryanairrel utaztak volna Madridból Budapestre, de a fapados légitársaság végül Pozsonyban hagyta őket – közölte a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége (FEOSZ). Az eset július 26-án történt: a Ryanair járata a Ferihegy feletti vihar miatt előbb várakozásra kényszerült s a Balaton felett tett néhány kört, majd a szlovák főváros felé vette az irányt. Az utasok panaszai később ellepték a világhálót: ezek szerint bár a Ryanair munkatársai korábban ígéretet tettek arra, hogy mindenkit Budapestre szállítanak buszokkal, ez nem történt meg, így a 27-ére virradó éjjelen és a reggeli órákban mindenki egyénileg volt kénytelen megoldani a továbbutazást. A beszámolók szerint többórányi várakozás – várakoztatás – után többen elindultak szállást keresni, vagy a pozsonyi pályaudvarokat vették célba annak reményében, hogy találnak éjjel is Pozsonyból Budapestre tartó vonat- vagy buszjáratot. Mások Mosonmagyaróvárra taxiztak át, de akadt olyan is, akik taxival utazott egészen Budapestig. Néhány utas pedig felfért egy Prágából a magyar fővárosba tartó buszra. A beszámolók szerint összesen 150 embert hagyott cserben az ír diszkont-légitársaság. Az Index.hu beszámolója szerint ráadásul az egyik utas a repülőgépek mozgását mutató nyilvános portálon, a Flightradaron kiszúrta, hogy gépük 27-én a reggeli órákban – vélhetően üresen – átrepült Budapestre, és többórányi késéssel ugyan, de szolgálatba állt. Az indulatokat fokozta az is, hogy a biztosítónál érdeklődő utasok azt a tájékoztatást kapták: időjárási okok miatti járatkimaradás esetén nem jár semmilyen kártérítés.

A Ryanair az üggyel kapcsolatban eddig semmilyen hivatalos tájékoztatást nem adott ki, de egyelőre nem tudni, milyen módon kívánja kárpótolni – illetve kárpótolja-e egyáltalán – a magára hagyott utasokat. Mint ugyanakkor a FEOSZ felhívja rá a figyelmet, jelen esetben nem áll meg az időjárási okokra való hivatkozás. A szervezet lapunknak eljuttatott közleménye szerint semmilyen körülmények között nem teheti meg egy légitársaság, hogy ne gondoskodjon utasairól és ne biztosítson hazajutási lehetőséget a fogyasztóknak. A szövetség szerint az eredetitől eltérő célállomás miatt a fogyasztókat megilleti mindazon jog, amelyek egyébként egy törölt járat utasait megilletik. Ilyen esetben az utasok választhatnak aközött, hogy a jegy árát – részben vagy egészben – visszatérítik, vagy az átfoglalás lehetőségével élnek. – A járattörléskor járt volna az ingyenes étkezés, frissítő, továbbá két telefonhívás, faxüzenet vagy e-mail-küldés lehetőségének biztosítása. Azok az utasok, akik nem kaptak ellátást, és emiatt saját költségre vásároltak ételt, frissítőt, visszakérhetik ezek árát. Fontos, hogy megőrizzék a bizonylatokat, amelyeket a vásárláskor kaptak, mert ezzel tudják bizonyítani a költségek felmerültét – közölte a FEOSZ, amely szerint számla ellenében a Pozsonyból Budapestre jutás költségeit is köteles fedezni a Ryanair. Ezenfelül minden utast megillet a kártalanításhoz való jog is, ez a repülőút hosszától függően 250-600 eurónak megfelelő összeg.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.