Brókerbotrány: miért nem védik a károsultakat?

Svájcban és Angliában jóváírták az ügyfelek veszteségeit, a hazai felügyelet magukra hagyta a Buda-Cash-csőd egyes áldozatait.

Hajdú Péter
2017. 08. 18. 18:12
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) a vonatkozó jogszabályok alapján, a tevékenységi engedély visszavonását követően nem gyakorolhat felügyeleti jogkört a felszámolás alatt álló Buda-Cash brókercég vagy a dán Saxo Bank felett. (Utóbbi az a bank, amelyet a brókercég két és fél éve jelentős kárt szenvedett magyar ügyfelei gondatlansággal vádolnak.) Ezzel a mondattal hárította el a jegybank felügyeleti részlege a Buda-Cash-károsultak védelmében tett lépéseire vonatkozó kérdéseinket, s irányított át a cég felszámolását végző, százszázalékos tulajdonában lévő Pénzügyi Stabilitási és Felszámoló Nonprofit Kft.-hez (PSFN).

Vagyis a válaszból, illetve a jegybank korábbi kommunikációiból is úgy látszik, az MNB egyetlen lépést sem tett a károsultakért, pedig becslések szerint több ezer lehet a pórul járt ügyfelek száma, tehát nem egyedi esetekről van szó. Ez a hozzáállás azért is érdekes, mert a jegybanktörvény világosan meghatározza a Magyar Nemzeti Bank elsődleges feladatait.

Ezek közé tartozik többek között a pénzügyi szervezetek szolgáltatásait igénybe vevők érdekeinek védelme a pénzügyi közvetítőrendszerrel szembeni közbizalom erősítése céljából. De a befektetési szolgáltatásokról szóló európai jogszabály (MiFID – Markets in Financial Instruments Directive), valamint annak magyar törvénykezésbe ültetett változata is egyértelmű jogosítványokat ad a szabálytalanságot észlelő nemzeti hatóságok kezébe. Első lépésben a jegybank a szabálytalanságot elkövető szolgáltató nemzeti hatóságával veheti föl a kapcsolatot, s ha ennek nincs eredménye, az előzetes tájékoztatást követően be is vonhatja a szolgáltató, ez esetben a Saxo Bank magyarországi engedélyét. Ez utóbbira biztos nem került sor, hiszen a mai napig működik hazánkban a bank kereskedési felülete szinte minden nagyobb brókercégnél, s a jegybanki válaszból úgy tűnik, az első lehetőséggel sem élt a hatóság.

Pedig nem lenne veszett fejsze nyele az ügy, hiszen a dán pénzügyi felügyelet elmarasztalta a bankot az ügyfelek félrevezetése miatt, s egy svájci bíróság, illetve a brit pénzügyi ombudsman is a Saxo Bankot elmarasztaló ítéletet hozott: az eredetileg beállított elszámolási árra kellett visszaállítani az ügyfélszámlák egyenlegét. De azért is problémás, hogy a magyar érdekeket senki sem védi, illetve hogy a magyar piacon továbbra is működnek a Saxo kereskedési felületei, mert ha a külföldi kárkifizetések miatt bajba kerül a bank, az a hazai piacon is komoly gondokat okozhat.

Az ügy előzménye egyébként a következő: 2015. január 15-én a svájci jegybank eltörölte a 2011 szeptemberében bevezetett 1,2 euró–svájci frank árfolyamküszöböt. Ennek hatására azonnal erősödni kezdett a svájci frank, ami hatalmas káoszt okozott többek között a határidős devizaügyleteknél. A Buda-Cash ügyfelei a magyar brókercégen keresztül a Saxo Bank kereskedési felületeit használták, s nem tudták határidős devizaügyleteiket időben lezárni, hiába adtak veszteségminimalizáló (stop loss) megbízást a szerződés megkötésekor. Az összeomlást követően a Buda-Cash arra hivatkozott, hogy a kereskedési felületet adó dán Saxo Bank mulasztotta el a megbízások időben való lezárását, illetve hogy fellépnek a bankkal szemben a hiba miatt.

Bár a dán bank az ügyre vonatkozó kérdéseinkre nem válaszolt, mondván, az ottani törvények szerint nem kommentálhatják ügyfélkapcsolataikat, a károsultaktól származó információk szerint a következő a helyzet. A Saxo arra hivatkozott, hogy extrém piaci helyzet volt – az euró és a svájci frank váltására nem volt értékelhető piaci ajánlat –, ezért nem tudta időben zárni a pozíciókat, és jóval kedvezőtlenebb árfolyamon zárt. Később a saját árait sem ismerte el, és másnapra, utólag még inkább az ügyfelek kárára módosította az árakat. Ezt követően a bank sokszor a befektetett összeg 10-20-szorosát is elérő veszteség kifizetését követelte egyes ügyfeleitől, akik ezt vitatták. Miután ők nem fizettek, a Saxo erre hivatkozva tagadta meg azon, nála lévő egyéb befektetések kiadását is, amelyeken egy fillér veszteség sem keletkezett. Gyakorlatilag egy saxós ügyfél sem kapta vissza azóta a pénzét.

A károsultak arra hivatkoznak, hogy egyrészt a bank honlapján a krach idején még kint lévő közlemény szerint a bank saját kockázatára 25 millió euróig garantálta a befektetéseket bármilyen piaci körülmény esetén. Másrészt a pénzintézet által biztosított kereskedési felület az árfolyamkilengések idején lefagyott vagy lekapcsolták, így az automatikusan beállított „stop loss” megbízásokat nem teljesítette a bank, s az ügyfelek még kézzel sem tudtak beavatkozni megbízásaik védelme érdekében. Ezen túlmenően nemzetközi kereskedési grafikonokkal igazolták, hogy a kérdéses időszakban volt árjegyzés az euró/svájci frank ügyletekre, tehát vitatható a bank azon állítása, hogy nem tudtak árat mondani megbízásaikra.

A felszámoló tájékoztatása szerint a Saxónál elhelyezett ügyfélvagyon visszaszolgáltatásával kapcsolatos tárgyalások zátonyra futottak, ezért 2015 októberében pert indítottak a dán bank ellen. Hogy az eljárás pillanatnyilag miként áll, azt nem tudni, mert a bíróság zárt tárgyalást rendelt el, így a jogi eljárás részleteiről adat nem szolgáltatható ki.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.