Green Holidays-csőd: reménykedhetnek, akik kártyával fizettek?

A Malév-csőd után használt technika a Green Holidays utasai számára is beválhat.

Hajdú Péter
2017. 08. 04. 8:30
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Akik bankkártyával fizettek a Green Holidaysnek, s nem tartoznak bele a biztosítotti körbe, tehetnek még egy utolsó próbálkozást arra, hogy visszakapják a pénzüket. Az Azénpénzem.hu pénzügyi szakportál cikkében azt írták, hogy sok károsult már az utazási iroda csődjekor abban reménykedett, hogy a Malév bukásakor alkalmazott technika, az úgynevezett chargeback az ő esetükben is működhet. Az eljárás lényege: a kártyás vásárlásoknál hivatkozhat arra a vásárló, hogy nem teljesített a vállalkozás, ezért a banknál kezdeményezi a kifizetett összeg visszajuttatását. A bank pedig, ha elismeri a nemteljesítést, visszaterheli az összeget a vállalkozásra, vagyis meg kell térítenie a bankkártyás vásárlás összegét a vevőnek.

Bonyolítja ugyanakkor a helyzetet, hogy ezt az eljárást nem a csődök esetére találták ki, hanem a normál üzletmenet során felvetődő fizetési problémák rendezésére. Persze előfordult már, hogy egy csődbe ment cég ügyfeleinek kártalanítására használták a visszatérítést. Az egykori magyar légitársaság, a Malév megszűnésekor például ez történt: a kártyával fizetők számára egyszerűen lehetővé tették, hogy a plasztikot kibocsátó banknál kezdeményezzék a repülőjegy árának visszafizetését. Erről a Magyar Bankszövetség is adott ki közleményt annak idején.

A portál fejtegetése szerint azonban nem ennyire egyértelmű a helyzet a Green Holidays esetében. A magyar légitársaság ugyanis állami tulajdonban volt, s – bár ezt egyetlen banki szakember sem erősítette meg – elképzelhető, hogy az akkori chargeback a magyar kormány, a bankok és a kártyatársaságok alkujaként születhetett meg. A portál emlékeztet arra, hogy nem ez lenne az egyetlen eset, amikor a valamelyest az államhoz köthető vállalkozások csődjénél a szokásostól eltérő megoldást keresnek a kártalanításra. Így például a 49 százalékban állami tulajdonban lévő Széchenyi Bank károsultjainak kifizetése az Országos Betétbiztosítási Alap 12,7 milliárd forintján túl az államnak is 5–5,5 milliárd forintjába került. Sokan a Quaestor-kártalanításnál is állami hátszelet véltek látni, hiszen például a Magyar Bankszövetség főtitkára szerint egyetlen fillér kártérítés sem járt volna jog szerint a brókercég károsultjainak. Még külön törvény is született, az ügyfelek kártalanítását rendezendő.

Kissé másként látja a Green Holidays ügyfeleinek esetét Homa Péter, a Bankkártya.hu portál szakértője. Úgy véli, a chargeback valóban megoldás lehet a bajba került utazóknak. Normál menetben, ha igazolni tudja az ügyfél, hogy hiába fizetett, nem kapott szolgáltatást, a bank kezdeményezheti a kifizetett összeg visszautalását. Vagyis Homa Péter szerint az ügyfélnek visszajár az összeg, s az a bank dolga, hogy miként számolja el. Ráterhelhetné ugyan a vállalkozásra, ez esetben a Green Holidaysre, de nem valószínű, hogy megkapná a pénzt, hiszen a cég fizetésképtelen. Kérdésünkre elmondta, ez esetben a bank a felszámolónál jelezhetné, hogy követelése van az utazási irodával szemben. Ugyanakkor arra is felhívta a figyelmet, hogy általában nem szeretik a chargebacket a bankok, mert bonyolult és munkaigényes. Ezzel együtt úgy véli, érdemes megpróbálkozni vele azoknak, akik a biztosítótól nem kaphatnak kártérítést.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.