Sir James Dyson régi vágású, feltalálóból lett milliárdos, akinek nevét leginkább a porzsák nélküli porszívókról, hajszárítókról és a nyilvános mosdókban működő kézszárítókról ismerheti a világ. A hetvenéves üzletember nem akar lemaradni a versenyben, és a múlt héten bejelentette: cége egymilliárd fontot (353 milliárd forint) közt arra, hogy radikálisan új, egyik korábbihoz sem hasonlító elektromos autókat – és őket tápláló akkumulátorokat – fejlesszen ki.
A Dyson Ltd. olyan piacra próbál belépni, amelyet óriáscégek uralnak, mint a Volkswagen, a Toyota vagy a Ford, de nem feltétlenül esélytelen. Két okból sem az: az autók iránt egyre nő a kereslet, és ez olyan trendnek tűnik, amely ki is tart a következő években – a tavalyi 92 millióról 2024-re 114 millióra nőhet az új gépkocsik száma –, az épp zajló technológiai forradalom pedig alapjaiban változtatja meg az autókról alkotott képünket, így akár az is gépjárműgyártóvá válhat, akinek korábban semmi köze nem volt az iparághoz, és bajba kerülhet, aki nem alkalmazkodik időben.
Az autógyárakat persze nem a Föld iránt érzett felelősség hajtja, amikor a technológiaváltásról beszélnek – amelynek csak egyik eleme az elektrifikáció, ezzel párhuzamosan, illetve szorosan összekapcsolódva érkeznek az autonóm, vagyis önvezető kocsik, illetve zajlik a járművek hálózatba kapcsolása is. A legfontosabb kényszert a károsanyag-kibocsátási előírások szigorítása jelenti: a konszerneknek le kell szorítaniuk az mindenekelőtt az üvegházhatásért felelős szén-dioxid mennyiségét, de erre eredetileg nem a tisztán elektromos hajtást találták ki.
A Toyota a hibrid hajtásra fogadott, az európai konszernek többsége viszont azzal számolt, hogy a belső égésű motorban még van potenciál, ha lépésről lépésre fejlesztik tovább, amivel nő a hatékonyság, csökken a fogyasztás. Paroda Györgytől, az autóipari beszállító Schaeffler Magyarország Ipari Kft. műszaki vezetőjétől tudjuk például, hogy egy teljesen újratervezett vízpumpa 3 százalékot képes faragni a kibocsátásból. Ezt a gyakorlatot követve, folyamatos fejlesztéssel, apró lépésenként még sokáig el lehetett volna jutni, de a közbejött két éve a dízelbotrány, elveszett a bizalom.