Következő mérkőzések
Spanyolország
18:002024. július 05.
Németország
Portugália
21:002024. július 05.
Franciaország

Csődök és bevásárlások a repülésben

A piac bővülése mellett is elbukott több fapados, és további bedőlések is várhatók.

Bodacz Péter
2017. 12. 31. 16:17
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Példátlan forgalombővülés, jelentős bevásárlások és csődök egyaránt jellemezték az európai légiforgalmi piacot a 2017-es évben: az egyértelműen sikeres cégek közé sorolható az európai mezőnyben a német Lufthansa, az ír Ryanair, valamint a hazai hátterű Wizz Air, míg a vesztesek közé sorolható a csődbe ment Air Berlin és a Niki. Továbbra is kérdés, bedől-e az Alitalia és a Tarom, de az is, bejön-e az előremenekülés a Norwegiannek és a LOT-nak.

A Lufthansa már október végére teljesítette a tavalyi egész éves utasszámot; ez csoportszinten 111 millió főt jelentett. A várakozások szerint az idei utasszámbővülés jócskán meghaladja a 10 százalékot, de az árbevétel-növekedés is bőven két számjegyű lesz. A Ryanair korábbi jelentései szintén jócskán 10 százalék feletti bővülésről szóltak, az ír fapados éves utasforgalma 130 millió körül alakulhat. A cég ambícióit példázza, hogy a jelenlegi 430 gépes Boeing 737-es flotta a következő hét évben 585 darabosra bővül.

Jó idők járnak a Wizz Airre is: a társaság árbevétele és utasszáma egyaránt 25 százalékkal nőtt az első fél évben. Ez 1,1 milliárd eurót és 15,6 millió utast jelent. A társaság elsősorban Kelet-Európára koncentrál, amiben segítségére van a magyar állam is, hiszen közszolgáltatási szerződés keretében – azaz államilag garantált haszonnal – üzemeltetheti a Budapest és öt nyugat-balkáni főváros közötti járatait. A Wizz Airnek jelenleg 88 gépe van, ám a következő években további 146 Airbusszal bővül a flotta.

A Norwegian Air Shuttle ugyanakkor a jelek szerint túlvállalta magát: a társaságnak 2012-ben még csak 68 gépe volt, jelenleg azonban már 145, 2019 végére pedig közel 200 Boeing lesz a flottában. A társaságnak az amerikai járatok indítása ellenére is több száz millió dolláros üzemi vesztesége keletkezett, és a részvények ára is esésnek indult a befektetők bizalomvesztése miatt.

Kérdés az is, milyen jövő előtt áll a lengyel nemzeti légi cég, a LOT. A társaság működésének újjászervezése sikeresnek tekinthető ugyan, ám a jelek szerint a cég – hasonlóan a Norwegianhez – túl ambiciózusan bővíti flottáját. A kapacitások nehézkes lekötését példázza, hogy a LOT egyik Boeing 787 Dreamlinere tavasztól Budapestre kerül; a magyar főváros és New York, valamint Chicago között fog szolgálatot teljesíteni. De van arra is példa, hogy charterutakra adják bérbe az óriásgépeket.

A verseny erősödése hozta el az Air Berlin és osztrák leánycége, a Niki bedőlését is. Az Air Berlint a csőd után feldarabolták. A Niki sajtóhírek szerint a British Airwayst és az Iberiát is tulajdonló IAG-holdinghoz kerülhet. Nem zárható ki, hogy jövőre is lesznek bedőlések: az Alitalia csődközeli helyzete hónapok óta fennáll, és csak az állam mentőöveinek köszönhető, hogy még nem állt le a társaság. Ennek ellenére az olasz légi cég iránt is többen érdeklődnek, köztük a Ryanair és a Lufthansa. Szintén nagyon rossz bőrben van a Tarom: a román nemzeti légitársaság mindössze a hazai piac 17 százalékát tudhatja magáénak, a cég a tavalyi üzleti évet bő hárommilliárd forintnak megfelelő veszteséggel zárta.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.