Az Európai Bizottság és a tagállamok fogyasztói hatóságai felszólították a Volkswagent, hogy maradéktalanul teljesítse a dízelbotrányban érintett gépkocsik javítására tett kötelezettségvállalását – közölte az uniós bizottság kedden.
Vera Jourová jogérvényesülésért felelős biztos kijelentette, a Volkswagen nem teljesítette teljes mértékben a kötelezettségvállalásait, sokkal többet kell tennie az uniós fogyasztók érdekében. Az EU-nak le kell vonnia a tanulságokat, és meg kell erősítenie az uniós jog végrehajtását, hogy a vásárlók hatékonyabban tudják védeni jogaikat különösen olyan esetekben, amikor nagyvállalatokkal kerülnek szembe – hangsúlyozta.
A tagállamok fogyasztói hatóságai arra szólították fel a Volkswagent, hogy gyorsítsa fel az autók javítását, és emelje a szervizelés színvonalát, ugyanis a károsanyag-kibocsátást manipuláló szoftverhamisítás az EU-ban eladott autók 73 százalékát is érintheti. A hatóságok azt is követelték, hogy a Volkswagen kezelje körültekintőbben a javítás előtti és az azt követően érkező panaszokat, és nyújtson részletes tájékoztatást az összes érintettnek a javításokról.
Az ügy legutóbbi fejleménye, hogy a német Szövetségi Gépjárműhivatal (KBA) egy héttel ezelőtt elrendelte több tízezer Volkswagen Touareg típusú terepjáró visszahívását a károsanyag-kibocsátást manipuláló szoftverek miatt. A gépjárművek többsége – 31 800 darab – nem Németországban van forgalomban. A KBA adatai szerint ezeknél az autóknál két olyan szoftveres megoldást is rendszeresítettek, amely manipulálja a károsanyag-kibocsátást, azzal a céllal, hogy a motor vizsgálati körülmények között megfeleljen a környezetvédelmi előírásoknak. A szoftvereken most telepíteni kell a hatóságilag jóváhagyott frissítéseket, hogy a kocsi a forgalomban is megfeleljen a károsanyag-kibocsátási szabályoknak.
A Touaregek esete újabb fejezet a Volkswagen-csoport dízelbotrányában, amely 2015 szeptemberében kezdődött, amikor az Egyesült Államok Környezetvédelmi Hivatala (EPA) megvádolta a társaságot, hogy olyan szoftvert telepített 482 ezer dízelüzemű járműbe, amely érzékeli a műszaki vizsgán folytatott mérés körülményeit. Az autó így a teszteken a valóságos nitrogén-oxid-kibocsátás töredékét produkálja, vagyis csal a vizsgán. A gyártó elismerte a csalást. Az ügy a Volkswagen-csoport korábbi adatai szerint világszerte mintegy 11 millió gépjárművet érint, ebből 8,5 milliót az EU-ban adtak el.
Hasonló visszaélés gyanújába került a Daimler is, amely július közepén bejelentette, hogy önként módosítja a káros anyag tisztítását végző berendezést szabályozó szerkezet beállításait több mint 3 millió Mercedes-Benz típusú dízelautónál.
Az uniós bizottság tavaly december elején kötelezettségszegési eljárást indított Németországgal, Luxemburggal, Spanyolországgal és az Egyesült Királysággal szemben – vagyis azon tagállamokra, amelyek típusjóváhagyást adtak ki a Volkswagen AG számára az Európai Unióban –, mivel annak ellenére nem szabták ki a tagállami jogszabályaikban foglalt szankciókat, hogy a vállalat illegális kiiktató szoftvert alkalmazott.