Hatezret fizet az állam minden utas után a Wizz Air öt balkáni járatán

Körülbelül a teljes ár felét a magyar adófizetők dobják össze. A cég évi százmillió utasra készül.

MN
2017. 12. 04. 10:25
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Novemberben jelentette be a Wizz Air, hogy 17,2 milliárd dollárért 146 gépet vesznek az Airbus-tól 2026-ig. A cég a 2017. 03. 31-ével zárult üzleti évben 550 milliárd forintos árbevétel mellett 86 milliárd forintos profitot ért el. „Az aprópénzért is lehajolnak: öt nyugat-balkáni fővárosba Budapestről úgy indítottak járatokat 2017. áprilisban, hogy a magyar állam vállalta, hogy a veszteségeiket fedezni fogja” – írja a 444.hu.

A portál megpróbálta kideríteni, mennyi pénze megy el erre az államnak. A Nemzeti Fejlesztési Minisztériumtól annyit tudtak meg, hogy áprilisban és júniusban 233 millió forintot fizettek ki a légitársaságnak, és ennyi idő alatt 35 ezren repültek, átlagosan 77 százalékos kihasználtság mellett.

Egy évben várhatóan 1,4 milliárd forintba kerül az államnak, hogy a Wizz Air járatokat tart fent Albánia, Bosznia-Hercegovina, Koszovó, Macedónia és Montenegró fővárosaiba – teszi hozzá a 444.hu.

A Wizz Airtől is szerettek volna információkat kérni, de nem adtak. Három hét alatt összesen annyit árultak el, hogy a járatok a várakozásoknak megfelelően teljesítenek, és a tiranai, podgoricai és szkopjei járatok gyakoriságát az indulás óta meg is növelték. Szerintük van rá esély, hogy a 4 éves támogatási időszak lejártával mind az 5 nyugat-balkáni útvonal tisztán üzleti alapon üzemeltethető lesz.

Mint írják, a négy balkáni köztársaság fővárosai nem túl szoros szálakon kapcsolódnak hazánkhoz, és nem is nagy városok, tehát nagy forgalom nem várható ezeken a vonalakon. Tirana 0,8, Pristina 0,5, Szkopje 0,5, Szarajevó 0,4 millió és Podgorica 0,1 milliós lakosságú. Gazdaságilag sincs túl erős kapcsolat: az 5 ország a teljes magyar 2016-os külkereskedelmi termékforgalom 0,48 százalékát adta. Az egyes országok súlya a magyar külkereskedelemben:

A Pelikan.hu-n jelenleg a legolcsóbb elérhető retúrjegyek az adott városokba:

A magyar állam az elérhető adatok alapján tehát támogatja, hogy oda-vissza 12 ezerrel olcsóbb jegyet vehessünk, ami az árakat nézve azt jelenti, hogy körülbelül a teljes ár felét a magyar adófizetők dobják össze – teszi hozzá a 444.hu. 

A Világgazdaságnak Váradi József azt mondta, egy évtizeden belül megháromszorozza repülőgépeinek számát a Wizz Air, és ugyanilyen arányban nő a dolgozóinak száma is, évente pedig már százmillió utast fognak szállítani.

A diszkont-légitársaság vezérigazgatója hozzátette, hogy a Wizz Air flottája 87 gépből áll, a most vásárolt A320neo családba tartozó gépek első darabjai 2022-ben állhatnak forgalomba, az utolsók pedig 2026-ban érkeznek. „De közben is gyarapszik a gépparkunk, hiszen korábbi megállapodások alapján is folyamatosan érkeznek újabb gépek, aminek eredményeként jövő májusra a Wizz Air flottája már száz repülőgéppel üzemel. Az Airbusszal 2015-ben megkötött megállapodás szerint 2019 és 2024 között 110 új repülő érkezik a Wizz Airhez, tehát a flotta a következő években az iparági átlag felett bővül” – fogalmazott. Kitért arra is, hogy az új repülőgépek érkezésével párhuzamosan több gépet ki is vonnak a flottából. „De mindent egybevetve, a következő kilenc évben több mint háromszorosára, 282-re nő a flottánk mérete” – szögezte le Váradi József.

Mint mondta, a tervek szerint az alkalmazottak száma is mintegy háromszorosára nő majd a következő kilenc évben, és elérheti a tízezret. Az alkalmazottak körülbelül 90 százaléka légiutas-kísérő és pilóta. Az utánpótlás terén a pilóták jelentik „a szűk keresztmetszetet”, „hiszen ők európai szintű globális erőforrásnak tekinthetők” – fűzte hozzá. „Egyre többet kell befektetnünk ezen a területen, speciális infrastruktúrát kell fenntartanunk és fejlesztenünk. Ennek megfelelően alakítottuk ki saját eszköztárunkat, ezért működtetünk például szimulátorközpontot, és veszünk részt a kadétképzésben is” – emelte ki.

Váradi József szerint nem tekinthető egyedi esetnek az Air Berlin közeli csődje: a közelmúltban ugyanis az angol Monarch Airlines is leállt, és megítélése szerint további csődök várhatók. „Rengeteg irracionális magatartás tapasztalható a piacon. Ennek egy része politikai indíttatású, aminek következtében több nemzeti légitársaságot is inkubátorban tartanak, de magánbefektetői körben szintén vannak irracionális elemek, ezek vezettek az Air Berlin és a Monarch Airlines csődjéhez is. A piac kezelni fogja ezeket a kérdéseket, és ahogyan az Egyesült Államokban is, ahol a korábbi több tucat légitársaságból mára négy meghatározó cég maradt, úgy Európában is folytatódik a már korábban elindult konszolidáció. Messze van még a vége ennek a folyamatnak” – fogalmazott Váradi József.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.