Következő mérkőzések
Spanyolország
21:002024. július 09.
Franciaország
Hollandia
21:002024. július 10.
Anglia

Kiakadt egy lengyel képviselő, mert Németországban olcsóbb a Lidl

A kérdés persze messzire vezet: joga van-e egy cégnek másféle árazást alkalmazni a különböző országokban?

MN
2017. 12. 15. 9:44
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az Európai Bizottsághoz fordult a lengyel kormányzó Jog és Igazságosság (PiS) párt egyik európai parlamenti képviselője, Kosma Zlotowski, mert szerinte tisztességtelen a Lidl német diszkontlánc árazása – írja a Business Insider lengyel kiadása. A képviselő szerint tisztességtelen, hogy a cég ugyanazokat a termékeket másként árazza a határ két oldalán.

Egy novemberi felmérés szerint ugyanis a Lidl saját márkás termékei átlagosan 10 százalékkal drágábbak Lengyelországban, mint Németországban. A termékek 70 százaléka drágább, főleg az élelmiszerek, 29 százaléka, főként tisztítószerek és kozmetikai áruk olcsóbbak, és csak 1 százalék kerül ugyanannyiba. A tanulmány szerzői szerint az árkülönbség elsősorban más a lánc stratégiájából következik. A Lidl a saját márkás termékeit Lengyelországban prémiumtermékként értékesíti és árazza, Németországban hétköznapi áruként.

Néhány hónappal korábban a Rossmann drogériákról derült ki hasonló, mikor egy vásárló összehasonlította az árakat a német és a lengyel boltokban. A cég magyarázata szerint Lengyelországban sokkal többet költenek reklámra, mint Németországban. Mások arra emlékeztetnek, hogy a cégnevek ellenére valójában nem ugyanazokról a társaságokról van szó: a német Rossmann csak a felét birtokolja a lengyel Rossmann részvényeinek, és a Lidl Polska is külön cég, amely maga tárgyal a beszállítókkal.

A Lidl Polska emellett még hozzátette, hogy az árakat számos tényező határozza meg, például az áfa mértéke és a szállítási költségek, ezenkívül fontos a méretgazdaságosság is: a német piacon több mint 3000 üzletük van, míg Lengyelországban csak mintegy 600. Utóbbi azt jelenti, hogy a német Lidl ötször akkora mennyiséget vásárol a beszállítóktól, így az egységár logikusan kisebb lesz. A cég azt is kifogásolta, hogy a vizsgálatba csak 86 terméket vontak be, pedig más termékek, mint például a lengyel beszállítóktól érkező tej vagy a hús olcsóbb lehet Lengyelországban.

Zlotowskit nem hatották meg a Lidl érvei, szerinte tisztességtelen a kettős árazás gyakorlata. Az EP-képviselő azt kérdezi az Európai Bizottságtól, hogy összhangban áll-e az EU fogyasztóvédelmi politikájával és a tisztességes kereskedelem elvével a kétféle árazás, van-e joguk a fogyasztóknak információt kapni arról, mennyibe kerül ugyanaz a termék egy másik tagállamban, illetve tervezi-e a bizottság kivizsgálni a problémát és szembeszállni a „tisztességtelen” gyakorlatokkal.

Az Európai Bizottságot korábban már sikerült rávenniük a közép-európai kormányoknak, hogy foglalkozzon az úgynevezett kettős minőség problémájával, vagyis azzal a gyakorlattal, hogy ugyanazon cég elvileg ugyanazon terméke valójában más összetevőket tartalmaz a különböző piacokon. Az úgynevezett Nutella-háborúban az EB egyelőre arra jutott, hogy egymillió eurót biztosított a tagállami hatóságoknak a minőséget ellenőrző vizsgálatokra, de a jogalkotást nem kapkodják el, hiszen nem közvetlen élelmiszer-biztonsági kérdésről van szó.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.