Nem akarja Koper, hogy Magyarország beszálljon a vasútvonal bővítésébe

A magyar kormány 200 millió euróval támogatja a fejlesztést, és földet lízingelhet cserébe.

MTI
2017. 12. 19. 19:05
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Vita alakult ki a szlovén parlamentben kedden Magyarország bevonásáról a Koper–Divaca-vasútvonal bővítésébe – közölte a szlovén közszolgálati televízió.

Az ellenzéki Baloldal párt azt kifogásolta, hogy a kormány véglegesítette a szerződést Magyarországgal, amely szerint Budapest kész 200 millió euróval támogatni a vasútvonal 28 kilométer hosszú szakaszán a második sínpár építését, cserébe pedig földterületeket lízingelhet a koperi kikötő közelében.

Az ellenzéki párt nehezményezte, hogy a kormány titokban tárgyalt a magyar kabinettel, a parlament felhatalmazása nélkül. Hozzátették: ők támogatják a második vágány megépítését, de más országok bevonása nélkül. Úgy vélik: Szlovénia egyedül is finanszírozni tudja a projektet.

Magyarország korábban jelezte, hogy kész anyagilag támogatni a tervet. Viszonzásul a magyar kormány azt kérte, hogy a koperi kikötő és az oda vezető vasútvonal fejlesztésében magyar vállalatok is komoly szerepet játszhassanak, mivel a koperi létesítmény a magyar vállalatok által leginkább használt kikötővé vált.

Szlovén sajtóértesülések szerint azonban Magyarország a szerződés értelmében olyan földterületeket lízingelhetne a kikötő mellett, amelyek a már érvényben lévő területrendezési terv részét képezik. Ez tiltakozást váltott ki a kikötői munkások részéről, akik szerint így lehetetlenné válik a létesítmény további bővítése.

Boris Popovic, Koper polgármestere kijelentette, hogy nincs szükség Magyarország bevonására. „Szlovénia olcsóbb pénzt is kaphat máshol” – fogalmazott.

A részvényesek – az államnak 25,1 százalékos részesedése van a kikötőben – december 28-ára rendkívüli közgyűlést hívtak össze.

A vasútvonal-bővítési tervről nemrég népszavazást is tartottak, amely azonban érvénytelen lett. A referendumot Az Adófizetők Nem Adják Fel nevű civil szervezet és Janez Jansa volt miniszterelnök pártja, az ellenzéki, jobbközép Szlovén Demokrata Párt (SDS) kezdeményezte, mert szerintük túl drága a projekt kivitelezése, és teret adhat a korrupciónak.

Miro Cerar kormányfő akkor azzal érvelt, hogy az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank (EBRD) huszonöt évre szóló kedvező hitelprogramja fedezi a költségek egyharmadát. A projekthez hozzájárul az európai Kohéziós Alap, továbbá Ljubljana számít azoknak az országoknak a tőkéjére is, amelyek főleg a koperi kikötő vonzáskörzetébe tartoznak, mint Magyarország, Szlovákia és Csehország – hangsúlyozta.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.