Következő mérkőzések
Spanyolország
21:002024. július 09.
Franciaország
Hollandia
21:002024. július 10.
Anglia

Nem akarja Koper, hogy Magyarország beszálljon a vasútvonal bővítésébe

A magyar kormány 200 millió euróval támogatja a fejlesztést, és földet lízingelhet cserébe.

MTI
2017. 12. 19. 19:05
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Vita alakult ki a szlovén parlamentben kedden Magyarország bevonásáról a Koper–Divaca-vasútvonal bővítésébe – közölte a szlovén közszolgálati televízió.

Az ellenzéki Baloldal párt azt kifogásolta, hogy a kormány véglegesítette a szerződést Magyarországgal, amely szerint Budapest kész 200 millió euróval támogatni a vasútvonal 28 kilométer hosszú szakaszán a második sínpár építését, cserébe pedig földterületeket lízingelhet a koperi kikötő közelében.

Az ellenzéki párt nehezményezte, hogy a kormány titokban tárgyalt a magyar kabinettel, a parlament felhatalmazása nélkül. Hozzátették: ők támogatják a második vágány megépítését, de más országok bevonása nélkül. Úgy vélik: Szlovénia egyedül is finanszírozni tudja a projektet.

Magyarország korábban jelezte, hogy kész anyagilag támogatni a tervet. Viszonzásul a magyar kormány azt kérte, hogy a koperi kikötő és az oda vezető vasútvonal fejlesztésében magyar vállalatok is komoly szerepet játszhassanak, mivel a koperi létesítmény a magyar vállalatok által leginkább használt kikötővé vált.

Szlovén sajtóértesülések szerint azonban Magyarország a szerződés értelmében olyan földterületeket lízingelhetne a kikötő mellett, amelyek a már érvényben lévő területrendezési terv részét képezik. Ez tiltakozást váltott ki a kikötői munkások részéről, akik szerint így lehetetlenné válik a létesítmény további bővítése.

Boris Popovic, Koper polgármestere kijelentette, hogy nincs szükség Magyarország bevonására. „Szlovénia olcsóbb pénzt is kaphat máshol” – fogalmazott.

A részvényesek – az államnak 25,1 százalékos részesedése van a kikötőben – december 28-ára rendkívüli közgyűlést hívtak össze.

A vasútvonal-bővítési tervről nemrég népszavazást is tartottak, amely azonban érvénytelen lett. A referendumot Az Adófizetők Nem Adják Fel nevű civil szervezet és Janez Jansa volt miniszterelnök pártja, az ellenzéki, jobbközép Szlovén Demokrata Párt (SDS) kezdeményezte, mert szerintük túl drága a projekt kivitelezése, és teret adhat a korrupciónak.

Miro Cerar kormányfő akkor azzal érvelt, hogy az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank (EBRD) huszonöt évre szóló kedvező hitelprogramja fedezi a költségek egyharmadát. A projekthez hozzájárul az európai Kohéziós Alap, továbbá Ljubljana számít azoknak az országoknak a tőkéjére is, amelyek főleg a koperi kikötő vonzáskörzetébe tartoznak, mint Magyarország, Szlovákia és Csehország – hangsúlyozta.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.