A kiskirályok helyett ma már a legnagyobbak döntenek a zsíros üzletekről

A Transparency International szerint az uniós finanszírozású fejlesztések 20-25 százalékkal lehetnek drágábbak a piaci árnál.

Bodacz Péter
2018. 01. 23. 15:33
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Létezett 2010 előtt is, a Transparency International Magyarország (TI) már 2008-ban jelezte: intézményesült a korrupció Magyarországon. Ám a nyolc esztendővel ezelőtti kormányváltással különösen központosítottá és rendszerszintűvé vált a közpénzek átjátszása; korábban a decentralizált séma volt a jellemző korrupcióra, virágzott a kenőpénzfizetés, valamint helyi kiskirályok döntöttek egy-egy megbízásról, napjainkban pedig sokszor igen magas szinteken dől el, hogy mely beruházásoknak melyik cég lesz a kivitelezője – fejtette ki lapunknak a TI ügyvezető igazgatója. Martin József Péter szerint ezt jelzi, hogy a legzsírosabb projektek számos alkalommal Mészáros Lőrinc vagy más kormányközeli oligarcha valamelyik érdekeltségénél landolnak.

Martin József Péter kijelentette: a közbeszerzés a korrupció melegágyának tekinthető, a TI becslései alapján az uniós pénzből finanszírozott fejlesztéseket 20-25 százalékkal túlárazzák a piaci árhoz képest.

Mint kifejtette, a hazai hatóságok függetlensége lényegében megszűnt, mivel a végrehajtó hatalom szinte teljesen felszámolta a fékeket és az ellensúlyokat. A Csalás Elleni Európai Hivatal (OLAF) eddig negyvenegy beruházás esetében jelezte a magyar szerveknek, hogy az ellenőrzések során visszaélés gyanúja vetődött fel, ám a magyar ügyészség csak három esetben emelt vádat. Az OLAF a gyanús eseteket jelzi az Európai Bizottságnak is, ennek folyománya lehet a pénzvisszatérítés, mint legutóbb az Elios-ügy esetében, amikor az OLAF több mint 13 milliárd forintnyi visszatérítésre tett javaslatot.

A helyzeten sokat javítana, ha hazánk végre bevezetné az elektronikus közbeszerzési rendszert, amellyel minimálisra csökkenthető a visszaélések lehetősége. Szintén jót tenne, ha Magyarország 2020-tól csatlakozna a felálló uniós ügyészséghez, ezzel ugyanis az OLAF jogköre bővülne az eljárásindítás jogával, ám erre mindeddig nem sok hajlandóságot mutatott a kormány.

„A közbeszerzési eljárásokon éves szinten átlagosan több mint 1000 milliárd forint uniós forrást osztanak szét. Egy hétéves ciklusban összesen mintegy hatvanezer beruházás fut, amelyet csak szúrópróbaszerűen tud monitorozni Brüsszel” – mutatott rá Martin József Péter, megjegyezve: a TI számos európai uniós projektben működik közre, civil monitorként vagy például egy közbeszerzési korrupciós kockázatot jelző rendszer fejlesztésével.

A civil szervezet 2016-ban 190 millió, 2017-ben mintegy 150 millió forintból gazdálkodott. Az összeg 53 százalékát 2016-ban EU-s intézményektől nyerte pályázati úton, 20 százalék a TI berlini központjától érkezett. A szervezet vezetője kitért arra is, hogy 2016-ban éves költségvetésük 7 százaléka származott a Soros Györgyhöz köthető Nyílt Társadalom Alapítványtól, és ez az arány tavaly sem változott jelentősen.

A TI ügyvezetője arról is beszélt, hogy hazánkban a lobbitevékenységben is fellelhetők korrupciógyanús vonások. Nincs például hatályos, a lobbizás feltételeit és körülményeit rögzíteni hivatott jogszabály, így a nagyvállalatok minden intézményes korlát nélkül próbálhatják meg befolyásolni a döntéseket. A Transparency International cégvezetők körében végzett felmérése szerint a lobbizás szempontjából három fő csoportról lehet beszélni: az egyik a kormányhoz közeli oligarchák, vállalkozók és vállalatok köre, akiknek és amelyeknek nincs szükségük lobbizásra, hiszen annyira közel állnak a közhatalomhoz. A másik nagy csoport a jellemzően, bár nem kizárólag a termelő tevékenységet folytató nagyvállalatoké, amelyekkel stratégiai megállapodást kötött a kormány. „E cégek vezérigazgatóinak már valószínűleg felveszik a telefont a minisztériumokban, vagyis a stratégiai megállapodással bejutottak a lobbizás„előszobájába” – idézte fel kutatásuk egyik következtetését Martin József Péter. A harmadik csoport azon vállalatoké, amelyeknek semmilyen kapcsolatuk nincs, így lobbizni sem nagyon tudnak. „A stratégiai megállapodások rendszere hungarikum, ami jól mutatja, hogy a kormány a mindenkire egyformán érvényes intézményi megoldások helyett az egyedi alkukat részesíti előnyben. Nem tudjuk, milyen háttér-megállapodások vannak ez egyezmények mögött, amelyek jogilag nem kikényszeríthetők, a róluk közölt hírek inkább kommunikációs eszközként tekinthetők” – tette hozzá a TI vezetője.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.