Bár az elektromos autók vásárlását járművenként másfél millió forinttal támogatja az állam, az összeg lehívását sikerült annyira bonyolulttá tenni, hogy az kis túlzással már a kereskedők napi működését is jelentősen megnehezíti – számolt be lapunknak Pócsik László, akinek vállalkozása elektromos meghajtású autók kereskedésével is foglalkozik. Mint kifejtette, ugyan a támogatási program felpezsdítette a piacot, ám a rendkívül hosszadalmas és esetleges ügyintézés miatt hosszú hónapokig áll a pénze a kereskedőknek egy–egy autóban.
Az ügymenet a következőképp néz ki: miután a vásárló kiválasztotta a számára megfelelő modellt, és megegyezett a kereskedővel, regisztrálnia kell az e-Mobi Elektromobilitási Nonprofit Kft. online felületén. Ez a szervezet végzi a támogatási pályázatok befogadását, elbírálását és a kifizetést. A vásárló sikeres regisztrációja után a kereskedőn a sor, aki eljuttatja az ügylettel kapcsolatos dokumentumokat az e-Mobihoz. A pályázat elbírálása ezt követően kezdődik, és gyakran 1-2 hónapig tart. Pócsik László elmondása szerint a legtöbb esetben szükség van valamilyen hiánypótlásra is, ami már csak azért sem meglepő, mert a vásárlótól közel annyi dokumentációra, igazolásra, hivatalos papírra van szükség, mint egy lakáshitel igénylése esetén. Emellett nem ritka, hogy adminisztratív hibát követ el a hivatal is. A helyzetet tovább nehezíti, hogy az e-Mobi az elbírálás alatt nagyon nehezen elérhető az érintettek számára. Ha minden jól megy – folytatta a kereskedő –, a tapasztalatok szerint közel két hónap elteltével az e-Mobi kiállít egy támogatási okiratot, de gyakori az ennél hosszabb átfutási idő is. Ez idő alatt a kereskedő kénytelen előfinanszírozni az üzletet, magyarán a kereskedő pénze hónapokig áll az autóban, és még a másfél milliós támogatást is megelőlegezi az állam helyett.
Ráadásul az ügylet a kocsi átadásával és a támogatáson felüli összeg kifizetésével – legalábbis a kereskedő számára – még korántsem ér véget, mivel az e-Mobi Elektromobilitási Nonprofit Kft. nem feltétlenül utalja automatikusan a másfél milliós támogatást a kereskedő számlájára. A szervezet ugyanis a kulcsátadás után is követelhet adatokat a kereskedőtől és a vásárlótól, amellyel jellemző módon csak a kliens rendelkezik, aki ekkorra már nem érdekelt közvetlenül a gyors adatszolgáltatásban. Azaz elméletileg megtörténhet, hogy több hónapnyi procedúra és sok millió forint megelőlegezése után a kereskedő jár rosszul. Ilyenre eddig Pócsik László elmondása szerint csak a vevők belátása és jó szándéka miatt nem került sor.
Lapunk kereste a területért felelős Nemzetgazdasági Minisztériumot (NGM) is. Azt szerettük volna megtudni, mi szükség van bonyolult pályáztatási rendszerre, ha a támogatás nem az igénylő anyagi helyzete, hanem az elektromos gépkocsi megvásárlása után jár. Két héttel ezelőtt elküldött kérdéseinkre az NGM nem reagált.