Következő mérkőzések
Franciaország
18:002024. július 01.
Belgium
Portugália
21:002024. július 01.
Szlovénia

Elektromos autók: béklyóra hasonlít az állami segítség

Körülményesen jutnak hozzá a kereskedők az e-autók vásárlásához nyújtott támogatáshoz.

Bodacz Péter
2018. 01. 21. 13:20
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bár az elektromos autók vásárlását járművenként másfél millió forinttal támogatja az állam, az összeg lehívását sikerült annyira bonyolulttá tenni, hogy az kis túlzással már a kereskedők napi működését is jelentősen megnehezíti – számolt be lapunknak Pócsik László, akinek vállalkozása elektromos meghajtású autók kereskedésével is foglalkozik. Mint kifejtette, ugyan a támogatási program felpezsdítette a piacot, ám a rendkívül hosszadalmas és esetleges ügyintézés miatt hosszú hónapokig áll a pénze a kereskedőknek egy–egy autóban.

Az ügymenet a következőképp néz ki: miután a vásárló kiválasztotta a számára megfelelő modellt, és megegyezett a kereskedővel, regisztrálnia kell az e-Mobi Elektromobilitási Nonprofit Kft. online felületén. Ez a szervezet végzi a támogatási pályázatok befogadását, elbírálását és a kifizetést. A vásárló sikeres regisztrációja után a kereskedőn a sor, aki eljuttatja az ügylettel kapcsolatos dokumentumokat az e-Mobihoz. A pályázat elbírálása ezt követően kezdődik, és gyakran 1-2 hónapig tart. Pócsik László elmondása szerint a legtöbb esetben szükség van valamilyen hiánypótlásra is, ami már csak azért sem meglepő, mert a vásárlótól közel annyi dokumentációra, igazolásra, hivatalos papírra van szükség, mint egy lakáshitel igénylése esetén. Emellett nem ritka, hogy adminisztratív hibát követ el a hivatal is. A helyzetet tovább nehezíti, hogy az e-Mobi az elbírálás alatt nagyon nehezen elérhető az érintettek számára. Ha minden jól megy – folytatta a kereskedő –, a tapasztalatok szerint közel két hónap elteltével az e-Mobi kiállít egy támogatási okiratot, de gyakori az ennél hosszabb átfutási idő is. Ez idő alatt a kereskedő kénytelen előfinanszírozni az üzletet, magyarán a kereskedő pénze hónapokig áll az autóban, és még a másfél milliós támogatást is megelőlegezi az állam helyett.

Ráadásul az ügylet a kocsi átadásával és a támogatáson felüli összeg kifizetésével – legalábbis a kereskedő számára – még korántsem ér véget, mivel az e-Mobi Elektromobilitási Nonprofit Kft. nem feltétlenül utalja automatikusan a másfél milliós támogatást a kereskedő számlájára. A szervezet ugyanis a kulcsátadás után is követelhet adatokat a kereskedőtől és a vásárlótól, amellyel jellemző módon csak a kliens rendelkezik, aki ekkorra már nem érdekelt közvetlenül a gyors adatszolgáltatásban. Azaz elméletileg megtörténhet, hogy több hónapnyi procedúra és sok millió forint megelőlegezése után a kereskedő jár rosszul. Ilyenre eddig Pócsik László elmondása szerint csak a vevők belátása és jó szándéka miatt nem került sor.

Lapunk kereste a területért felelős Nemzetgazdasági Minisztériumot (NGM) is. Azt szerettük volna megtudni, mi szükség van bonyolult pályáztatási rendszerre, ha a támogatás nem az igénylő anyagi helyzete, hanem az elektromos gépkocsi megvásárlása után jár. Két héttel ezelőtt elküldött kérdéseinkre az NGM nem reagált.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.