Sem a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőteret üzemeltető Budapest Airport (BA), sem a repülőgépek földi kiszolgálását ellátó vállalkozások, de még a hatóságok sem tudnak hatékonyan fellépni a feladott csomagok kifosztása ellen, ráadásul a visszaéléseknek kedvez a krónikus munkaerőhiány is – derül ki a repülőtéri üzemet jól ismerő forrásaink elmondásaiból. A nyilatkozók többsége neve említésének mellőzését kérte, mivel az ügy rendkívül kínos és egyetlen vállalkozásra sem vet jó fényt, ráadásul működik a megfélemlítés is. Az ugyanakkor így is kiderült: a reptér kerítésén belül a munkások szintjén bűnszervezet működik, amelyben ugyan nem mindenki vesz részt, de mindenki tud róla. Megtudtuk azt is, hogy az ellopott értéktárgyakat egy – vagy több – orgazdahálózat vásárolja fel, a postás szerepét pedig taxisok játsszák el.
Az nagy biztonsággal kijelenthető, hogy a Budapest Airport munkatársai nem érintettek a lopásokban, hiszen a repülőtér csomagokkal kapcsolatos feladatai a biztonsági ellenőrzésre korlátozódnak, automatizáltak és szigorú előírások mentén történnek. Mint azt Kurucz Lászlótól, a BA helyettes szóvivőjétől megtudtuk, a check-in pultnál a szalagra helyezett csomag először bekerül egy poggyászosztályozó rendszerbe. Amíg a csomag el nem hagyja ezt a területet, végig lezárt, bekamerázott útvonalon halad, amelyhez nem férhet hozzá senki. A pakkokat itt világítják át, a folyamat teljesen automatizált: egy szoftver végzi az első elemzést, amely biztonsági kockázat esetén továbbítja a felvételeket a szakembereknek, akik egy másik helyiségben elemzik a látottakat. A csomaghoz csak akkor nyúlnak, ha a röntgenkép alapján biztonsági kockázat merül fel: ekkor a poggyász egy külön, erre a célra szolgáló bekamerázott helyiségben köt ki, ahol a BA munkatársa rendőri jelenlét mellett felnyitja a bőröndöt, és ha szükséges, eltávolítja a repülésre veszélyes tárgyat. „A karácsonyi időszakban rengeteg csillagszórót kell így eltávolítani. A nyitásról minden esetben jegyzőkönyv készül, a poggyászon belül pedig hivatalos üzenetet helyeznek el” – közölte Kurucz László. A poggyász ezt követően a szalag végére ér, s ezzel BA fennhatósága alól átkerül a földi kiszolgáló cég munkatársaihoz.