Milliárdos játszmák reflektorfényben

A Forbes szerint a Dallas Cowboys még a Manchester Unitednál és a Real Madridnál is többet ér.

Kiss B. László
2018. 04. 02. 16:04
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az amerikai Forbes magazin évek óta megvizsgálja a sport gazdaságra gyakorolt hatását. A lap nyomon követett mindent, a legértékesebb csapatoktól a legmagasabban kereső játékosokig, a legjelentősebb ügynökségektől a legnagyobb szponzorokig. A napokban megjelent cikkben azért hangsúlyozzák, hogy a siker számszerűsítése nem mutatja meg a teljes történetet.

Számunkra kissé meglepően hangzik, hogy a világ legértékesebb csapata például a Dallas Cowboys, amely jelenleg 4,2 milliárd dollárt ér, a tavalyi szezonban megdöbbentő, 700 millió dolláros bevétellel. Az általunk igen kedvelt labdarúgásban a Manchester United a legértékesebb klub, amely gazdasági szempontból megelőzte a Real Madridot (3,66 milliárd dollár) és a Barcelonát (3,4 milliárd) is. A Manchester United az első klub, amelynek becsült cégértéke meghaladja a 3,8 milliárd dollárt. Mindez annak tükrében nagy eredmény, hogy maga a csapat évek óta csak vergődik a Premier League-ben, és bár tavaly megnyerte az Európa-ligát, a Bajnokok Ligájában a nyolcaddöntőben a Sevilla kiverte márciusban. Az elmúlt 10 évben a Real és a Barca összesen hatszor nyerte meg a BL-t, a míg a manchesteriek csak egyszer, 2008-ban. Amúgy a 32 vezető vezető európai futballklub értéke 14 százalékkal, 36,7 milliárd dollárra nőtt a legutóbb vizsgált elmúlt egy év alatt. Talán senki sem lepődik meg azon, hogy a legjobban az angol Premiere Leauge-ben lehet keresni. Az átlagos fizetés 3,2 millió dollár éves szinten, vagyis havi 80-90 millió forintot kapnak a labdarúgók a szigetországban.

Ahogy valószínűleg attól sem döbben meg senki, hogy a világ legjobban kereső futballistája Cristiano Ronaldo. A portugál klasszis a világ legmagasabban fizetett sportolója, bevételei meghaladják a 88 millió dollárt. A Real Madrid csatárát többek között a Nike sportruházati márka is támogatja, amelynek piaci értéke 28 milliárd, éves bevétele pedig 30 milliárd dollár.

De vajon miért olyan sikeres a Cowboys, Ronaldo vagy a Nike? A dallasiaknak például van egy olyan szupersztár sportolójuk, mint a Dez Bryant, akit – s vele együtt a NFL-csapatot is – a világ legértékesebb márkái támogatnak, mint a Pepsi, a Ford, az AT & T és a Bank of America. C. Ronaldónál hasonló a helyzet, csak más cégekkel. A Nike 20 milliárd dollár értékű cipőt tud évente eladni a sportágakon és a sportolókon keresztül. Szponzora például a Barcelonának, a kosaras LeBron Jamesnek és az NFL-nek is, hogy csak néhányat említsünk. A Forbes cikkéből kiderül, hogy a Nike sokkal nagyobb expozícióra és befolyásra tud szert tenni egy-egy megnyert sportolóval, mint a nagy vetélytárs Adidas vagy a Puma. Példaként említik, hogy Neymar (PSG) leszerződtetése a márkához sokkal kifizetődőbb lesz, mint mondjuk Cesc Fabregasé (Chelsea).

A Forbes elkészítette a Sports Money Indexet (SMI), amely a sport pénzügyi rangsorát takarja. Ebben 430 sportolót, ügynökséget, márkát és csapatot soroltak be, számolva mind pénzügyi erejükkel, mind befolyásukkal a sport világában. A lap szerint az SMI az egyetlen rangsor, amely tükrözi a sikernek és annak a sportoló vagy a csapat értékére gyakorolt hatását. Ez volt az első alkalom, hogy a sport és az üzleti befolyás rangsorát valaha is összeállították. Az SMI persze rendszeresen változik, hiszen a játékosok olykor klubot váltanak, s ezáltal új üzletek köttetnek. Mindenesetre az első mérés szerint az SMI öt legfontosabb tagja a Nike, a Pepsi, a Real Madrid, a Barcelona és Cristiano Ronaldo. Érdekesség, hogy Lionel Messi csak a 17. ezen a listán.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.