Akad még túl hangos reklámblokk

Tavaly egymillió forintot meghaladó összértékben büntette a médiahatóság azt a műsorszolgáltatót, amely több alkalommal lényegesen hangosabbra tekerte a reklámblokkjait a műsorszámnál. A magyar médiatörvény hatálya alá nem tartozó szolgáltatások vizsgálatára azonban nem terjed ki a testület hatásköre, ahogyan arra sem, hogy a csatornák a reklámblokkjaikat közel azonos időpontban sugározzák.

2019. 02. 25. 13:32
A fájdalomküszöb 120 decibel, de ennél halkabb adás is lehet zavaró Fotó: MTI/EPA–Diego Azubel
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A reklámok hangereje nem lehet nagyobb, mint a környező műsorszámoké, vagyis már a nulla decibelnél nagyobb mértékű eltérés is jogsértő – mondja ki a médiatörvény. Ezzel a lakosság is tisztában van, hiszen az illetékes hatóságnál rendszeresek a hangos reklámozást sérelmező panaszok.

A nemzetközi ajánlás és külföldi szabályozás figyelembevételével kialakított joggyakorlata szerint azonban a Médiatanács csak a három decibelnél nagyobb hangerőkülönbséget tekinti a szabályok megsértésének – tájékoztatta a Magyar Nemzetet a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság. A három decibeles mértéket azzal érdemes összevetni, hogy az emberi lélegzés háromméteres távolságból nagyjából tíz decibel hangerejű, míg a fájdalomküszöb hivatalosan 120 decibelnél van.

A testület 2012 óta folyamatosan, minden hónapot érintve (negyedéves bontásban), hivatalból, valamint állampolgári bejelentések alapján is vizsgálja a médiaszolgáltatók műsorát a reklámhangerő-túllépés szempontjából. Az NMHH tapasztalatai szerint ebben a bő hat évben a jogsértések száma évről évre jelentősen csökkent.

A hatóságnak csak a magyar a médiatörvény hatálya alá tartozó médiaszolgáltatások vizsgálatára terjed ki a feladat- és hatásköre – emelte ki az NMHH – egyéb, külföldi joghatóságú médiaszolgáltatások esetében eljárásra és jogkövetkezmény alkalmazására nincs lehetősége.

A Médiatanács 2018-ban két határozatában, egyazon médiaszolgáltatóval szemben állapította meg a reklám, a televíziós vásárlás és a műsorelőzetes, valamint azok közzétételét hanggal jelző figyelemfelhívás hangerejére vonatkozó törvényi rendelkezés megsérté­sét. A Digital Media and Communications Zrt. jogsértő gyakorlata egyidejűleg több audiovizuális médiaszolgáltatást érintett. Az első esetben (Story5, 4-es csatorna, Galaxy TV) 440 ezer forint, a második esetben (4-es csatorna, Galaxy TV) 600 ezer, így összesen 1,04 millió forint bírságot szabott ki.

A fájdalomküszöb 120 decibel, de ennél halkabb adás is lehet zavaró
Fotó: MTI/EPA–Diego Azubel

A szankció alkalmazásakor a hatóságnak széles körű mérlegelési jogköre van. A médiatörvény által meghatározott szempontrendszert a hatóságnak valamennyi szankcióalkalmazáskor figyelembe kell vennie. Ezek a jogsértés súlya, ismételtsége, folyamatossága, időtartama, de ide tartozik a jogsértéssel elért vagyoni előny, az azzal okozott érdeksérelem, az érdeksérelmet szenvedett és veszélyeztetett személyek száma.

Mérlegelni kell továbbá a jogsértéssel okozott kár és a személyiségi jogsérelem mértékét, a piacra gyakorolt hatását, illetve az egyedi ügyben értékelhető egyéb szempontok is felmerülhetnek. A hatóság minden esetben a fokozatosság és az arányosság elve alapján, az ügy összes körülményét, így pél­dául a korábbi bírságok összegét is figyelembe véve állapítja meg a jogkövetkezmény adott formáját, mértékét.

Azt a gyakorlatot viszont – a médiatörvény vonatkozó tiltásának hiányában – nem vizsgálhatja a hatóság, amelyben a csatornák összehangolják egymással a reklámblokkok időzítését. Ez a médiafogyasztóknak azért lehet kellemetlen, mert adott időpontban nincs más választásuk, mint reklámot hallgatni. Viszont hatósági vizsgálat és eljárás tisztán etikai szempontból, valamint megsértett jogszabályi rendelkezés hiányában nem folytatható, a hatóság kizárólag a médiatörvényben meghatározott feladat- és hatásköreiben járhat el.

Az NMHH megjegyezte, hogy ha egyes médiaszolgáltatók versenytársakként hasonló műsorszerkesztési elvet követnek és például a híradásaikat azonos időszakban teszik közzé, az maga után vonhatja a reklámok, megszakító blokkok egybeesését. Valamennyi médiaszolgáltatónak eleget kell tennie a médiatörvény előírásainak, ide értve a reklámok időtartamát. Vagyis azért fordulhat elő, hogy több csatornán ugyanabban az időpontban sugároznak reklámot, mert a műsorszerkesztők betartják a reklámblokkokkal kapcsolatos szabályokat.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.