A gyémántipar minden szegmense nőtt az utóbbi években: a legutóbbi, tavaly decemberben közölt iparági jelentés szerint 2017-ben kétszázalékos volt a bővülés. A Bain & Company tanácsadó cég globális gyémántipart elemző beszámolója szerint a múlt évben is hasonló növekedést produkálhattak a piaci szereplők, sőt a bányászat és az ékszer-kereskedelem az átlagosnál nagyobb mértékben is képes volt bővülni az előzetes becslések szerint.
A fő felvevőpiac, az Egyesült Államok vásárlóereje kezd visszatérni, ez pedig meglátszik a globális értékesítési eredményeken is. A luxuspiac trendjeivel összhangban a globális gyémánt-ékszer-eladások volumene is elkezdett nőni, és a következő időszakra is élénkülő kereslet várható a gyémánt ékszerek iránt – áll a Bain & Company jelentésében.
Nem csak az amerikai vásárlók lendítették fel a piacot: a kínaiak is megtették a magukét, és itt erőteljesen jelent meg a vevők új generációja, vagyis a millennium táján születettek. Az elemzés ugyanakkor arra is figyelmeztet, hogy ha az Egyesült Államok és a Kína közötti kereskedelmi háború elhúzódik, annak negatív hatásai lesznek a gyémántipar jövőjére nézve.
Az új generációs vásárlók feltűnése és az ő kegyeik keresése egyébként a gyémántpiac viszonylag új fejleményei közé tartozik. Az ezredforduló táján született és az úgynevezett Z generáció (a húszévesnél fiatalabbak) tagjai a legutóbbi elérhető adatok szerint már 2015-ben is mintegy 26 milliárd dollárt (6700 milliárd forint) költöttek gyémánt ékszerekre az Egyesült Államokban, Kínában, Japánban és Indiában.
Sőt a gyémántipari óriás, a De Beers vállalat tavalyi jelentése szerint a 2017-es rekordmagas (82 millárd dolláros) gyémántékszer-értékesítésben ez a generáció nagyon markánsan jelen volt: az eladások mintegy 66 százalékát ők generálták. A 21–39 éves korosztály a világ populáció-jának 29 százalékát adja, ám az Egyesült Államokban a gyémánteladások 60 százalékának hátterében ők álltak, míg Kínában ennél is magasabb, 80 százalék volt a vásárlók között az arányuk.