Az űrsiklók 2011. júliusi leállása óta az amerikai űrhajósok kizárólag az orosz Szojuz űrhajókkal jutottak fel a Nemzetközi Űrállomásra. Amiért igencsak sokat kér Moszkva – a Nationalgeographic.com írása szerint nyolcvanmillió dollár egy-egy út tarifája. Az amerikai űrhivatal (NASA) a kiszolgáltatottság csökkentése miatt támogatja a magáncégek űripari fejlesztéseit.
A SpaceX az elmúlt években hatalmas sikereket ért el, elég, ha az újrahasznosítható hajtóművekre gondolunk. Most sem vallott kudarcot, hiszen a szombati start és a Nemzetközi Űrállomással való hétfői találkozó tökéletesen sikerült. A dokkolás után néhány órával az űrállomás háromfős személyzete kinyitotta az átjárót, megvizsgálta az űrhajót, majd kipakolta a 180 kilónyi felszerelést és ellátmányt. (A fedélzeten ott volt a Ripley nevű bábu is.) A Crew Dragon megépítéséért és első emberes indításáért 2,6 milliárd dollárt fizet a SpaceX-nek az amerikai űrhivatal.
Ha a mostani küldetés során minden jól megy, nyár elején az első emberes próbarepülésre is sor kerülhet. A múlt szombati indításnál a Kennedy űrközpontban már ott volt Doug Hurley és Bob Behnken űrhajós, akik a tervek szerint júliusban részt vesznek a Crew Dragon második útján, amely több lesz sima próbarepülésnél. Frey Sándor, az Űrvilág.hu szakportál főszerkesztője szerint a kéthetes kaland során az űrhajó a Nemzetközi Űrállomáshoz is kapcsolódik. Azonban nem lesz űrhajóscsere, ők ketten jönnek vele vissza. A starttól a leszállásig végig ők repülik be az új űrhajót. (A NASA másik szerződéses partnere, a Boeing szintén készít űrhajót. A Starliner névre keresztelt eszköz utasok nélküli első tesztrepülése áprilisban várható, az első űrhajósok szeptemberben keringhetnek vele a Föld körül. A Boeing a Starliner fejlesztéséért 4,2 milliárdot kap.)

Fotó: NASA
Noha júliusban csupán két ember utazik a Crew Dragonon, az űrhajót hétszemélyesre tervezik (a Szojuzokon három ember utazhat). Frey Sándor szerint az űrturisták kiszolgálása mellett ebben vélhetően az is szerepet játszik, hogy a majdan kereskedelmi alapon működő űrállomásokra is szállíthassanak fizetős utasokat. Nem feltétlenül turistákat, lehetnek azok akár az űrben kísérletező szakemberek is. „Ha az év végétől – vagy inkább jövőre – beindulnak a menetrendszerű repülések, kezdetben maximum négy űrhajóst küld fel a NASA némi rakomány társaságában” – jósol a szakember.