Holnap visszatér a Dragon

Múlt szombaton indult útnak, hétfőn rákapcsolódott a Nemzetközi Űrállomásra, amiről holnap leválik, és visszatér a Földre — röviden így foglalható össze a SpaceX néven ismert amerikai magánűrcég Crew Dragon űrhajójának néhány napja. Az egyelőre csupán próbababát szállító űrhajó új fejezetet nyit az űrtörténelemben.

2019. 03. 07. 15:24
Itt még a kilövőállásban vár a startra, holnap már az Atlanti-óceánban lebeg a SpaceX fejlesztése Forrás: NASA
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az űrsiklók 2011. júliusi leállása óta az amerikai űrhajósok kizárólag az orosz Szojuz űrhajókkal jutottak fel a Nemzetközi Űrállomásra. Amiért igencsak sokat kér Moszkva – a Nationalgeographic.com írása szerint nyolcvanmillió dollár egy-egy út tarifája. Az amerikai űrhivatal (NASA) a kiszolgáltatottság csökkentése miatt támogatja a magáncégek űripari fejlesztéseit.

A SpaceX az elmúlt években hatalmas sikereket ért el, elég, ha az újrahasznosítható hajtóművekre gondolunk. Most sem vallott kudarcot, hiszen a szombati start és a Nemzetközi Űrállomással való hétfői találkozó tökéletesen sikerült. A dokkolás után néhány órával az űrállomás háromfős személyzete kinyitotta az átjárót, megvizsgálta az űrhajót, majd kipakolta a 180 kilónyi felszerelést és ellátmányt. (A fedélzeten ott volt a Ripley nevű bábu is.) A Crew Dragon megépítéséért és első emberes indításáért 2,6 milliárd dollárt fizet a SpaceX-nek az amerikai űrhivatal.

Ha a mostani küldetés során minden jól megy, nyár elején az első emberes próbarepülésre is sor kerülhet. A múlt szombati indításnál a Kennedy űrközpontban már ott volt Doug Hurley és Bob Behnken űrhajós, akik a tervek szerint júliusban részt vesznek a Crew Dragon második útján, amely több lesz sima próbarepülésnél. Frey Sándor, az Űrvilág.hu szakportál főszerkesztője szerint a kéthetes kaland során az űrhajó a Nemzetközi Űrállomáshoz is kapcsolódik. Azonban nem lesz űrhajóscsere, ők ketten jönnek vele vissza. A starttól a leszállásig végig ők repülik be az új űrhajót. (A NASA másik szerződéses partnere, a Boeing szintén készít űrhajót. A Starliner névre keresztelt eszköz utasok nélküli első tesztrepülése áprilisban várható, az első űrhajósok szeptemberben keringhetnek vele a Föld körül. A Boeing a Starliner fejlesztéséért 4,2 milliárdot kap.)

Itt még a kilövőállásban vár a startra, holnap már az Atlanti-óceánban lebeg a SpaceX fejlesztése
Fotó: NASA

Noha júliusban csupán két ember utazik a Crew Dragonon, az űrhajót hétszemélyesre tervezik (a Szojuzokon három ember utazhat). Frey Sándor szerint az űrturisták kiszolgálása mellett ebben vélhetően az is szerepet játszik, hogy a majdan kereskedelmi alapon működő űrállomásokra is szállíthassanak fizetős utasokat. Nem feltétlenül turistákat, lehetnek azok akár az űrben kísérletező szakemberek is. „Ha az év végétől – vagy inkább jövőre – beindulnak a menetrendszerű repülések, kezdetben maximum négy űrhajóst küld fel a NASA némi rakomány társaságában” – jósol a szakember.

Ugyanakkor a NASA arra is igyekszik felkészülni, ha újabb késések merülnének fel. Erre az eshetőségre számítva fontolgatják, hogy a Szojuzokon további két helyet vásárolnak az oroszoktól. A személyszállító Crew Dragonon is maradt fejlesztenivaló. Az orosz partnerek kockázatosnak tartják, hogy az űrállomás megközelítésekor nem két, egymástól független számítógépes rendszerre, hanem mindössze egyre hagyatkozik az új űrhajó.

Az amerikai űrhajósok az év végéig biztosan Szojuzokon is utaznak. De ha az új kereskedelmi űrhajók üzembe állnak, akkor is lesznek amerikaiak a Szojuzokon, illetve fordítva, oroszok amerikai űrhajókon. Ennek Frey Sándor szerint az az oka, hogy ha valamelyik állandó legénységnek váratlanul vissza kellene térnie a saját (készenlétben álló) űrhajójával, az űrállomás fedélzetén maradjon ember, aki kezelni tudja az orosz, illetve az amerikai berendezéseket.

A Crew Dragon pénteken tér vissza – öt és fél órával az űrállomásról való leválás után az Atlanti-óceánon száll le, a starthelytől mintegy 370 kilométerre keletre. Itt hajóra emelik, majd az utolsó szegletéig átvizsgálják.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.