időjárás 14°C Adalbert 2022. szeptember 27.
logo

Ha kirúgják a repülőgép oldalát

Jámbor Gyula
2019.04.13. 12:37
Ha kirúgják a repülőgép oldalát

Évente ezer repülőgép fedélzetén teszik pokollá a légkört a fegyelmezetlen vagy agresszív légi utasok. Nemcsak utastársaiknak okoznak kényelmetlenséget, esetleg időveszteséget, de jelentős anyagi kár is származik mindebből, amit végül bírósági úton igyekeznek behajtani rajtuk a légitársaságok. Madas László igazságügyi légiközlekedési szakértő szerint egyetlen visszaforduló gép is óriási sok többletköltséget okozhat.

Ahogy a repülés egyre több embernek válik elérhetővé, úgy szaporodnak a kellemetlen alakok és kínos esetek a fedélzeten. Alig egy hónapja egyetlen napon két fapadoson is elszabadultak az indulatok: március 17-én a Wizz Air W6 2201-es számú, Budapestről Londonba tartó járatán egy utas rendbontóan és erőszakosan viselkedett a többiekkel és az utaskísérőkkel. A személyzet úgy döntött, visszatér Budapestre, hogy az erőszakos utast leszállítsa a repülőgépről. A leszállás után az illetőt a hatóságok őrizetbe vették. Ugyanazon a napon Glasgow-ból Tenerifére tartott az a Ryanair-járat, amelynek fedélzetén szintén verekedés tört ki. A személyzetnek sikerült megfékeznie a konfliktust, két embert a rendőrök vittek el a repülőről.

Az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) adatai szerint tavaly harmadával nőtt a fegyelmezetlen utasok miatti incidensek száma Európában, ezért kampányt indítanak a tendencia megfordítása érdekében. Az ügynökség felmérései szerint minden harmadik órában, évente mintegy ezer járaton veszélyeztetik viselkedni nem képes utasok a többiek biztonságát. Ezeknek az eseteknek hetven százaléka agresszióig fajul, ezen belül 72 százalék a fizikai agresszió aránya, és átlagosan havonta egyszer a járatnak meg kell szakítania az útját egy-egy incidens miatt.

Kampány indult a rendbontók megregulázásáért. A repülés veszélyes üzem, a problémás turisták ellen rögtön fellépnek, mert kockáztatják a biztonságot
Fotó: MTI/EPA–Jurij Kocsetkov

A fedélzeten adódó konfliktusok több szempontból nagyon kellemetlenek. Az emberek rendkívül kis helyre vannak bezsúfolva, gyakorlatilag nincs hová elhúzódni. A légikisasszonyoknak sok a dolguk, elvonja a figyelmüket egy-egy problémás utas. Még ennél is fontosabb, hogy a légi közlekedés veszélyes üzem, jó, ha a személyzet a repülőgéppel foglalkozhat, és nem a megvadult utasokkal.

Ráadásul a neveletlen közönség komoly anyagi hátrányt is tud okozni mind a társaknak, mind a légitársaságoknak. Egy visszafordulás önmagában is sokba kerül. Ha utána újból indul is a járat, akkor is szükséges a többlet leszállási illeték, többlet érkezési és indulási földi kiszolgálási szolgáltatás annak összes elemével – mondta el kérdésünkre Madas László légiközlekedési igazságügyi szakértő (www.aeroexpert.hu). Az ismételt felszállásra akár három órát is kell várni. Akkor az utasoknak már üdítőt kell biztosítani, hat óra után meleg ételt, éjszakára pedig szállodát. Tájékozott és kellően kitartó utasok kártérítést is kiharcolhatnak legfeljebb hatszáz euró erejéig, ennek lebonyolítására már sok szakosodott weboldal létezik.

Ráadásul a low-cost társaságoknál nagyon nagy a gépek kihasználtsága, feszített a menetrend, az ilyen kiesésből eredő késés dominóként tovább dönti az érintett gép aznapi további járatai­nak menetrendjét. Mivel Európában a legtöbb repülőtéren 22 és 6 óra között le- és felszállási tilalom van, a napi utolsó járat odakint, a bázis-repülőtértől távol ragadhat, és így a másnap reggeli első sorból is hiányozhat.

Az új A320-asok ára százmillió dollár, tiszta veszteség a meghiúsult útra eső elfogyasztott üzemanyag és a gép üzemóra költségének (ACMI = repülőgép + személyzet + karbantartás + biztosítás) erre eső hányada. Megeshet, hogy a személyzet is kifut a napi munkaidőből. Akkor tartalék személyzetet kell behívni, ami további költséggel jár, de ha meghiú­sul, az akár járattörléshez is vezethet, ami újabb kártérítési igényeket hozhat maga után. Mindezt a low-cost jegyárakból kellene kigazdálkodni. A fentiekből látható, hogy a visszafordulást valóban csak végszükség esetén engedheti meg magának a légitársaság – fejtegette Madas László.

Mindezek a költségek első körben a légitársaságot terhelik, neki kell kifizetnie a reklamáló utasok kártérítését is, amit igyekeznek a végtelenségig nehezíteni. A kár megtérítéséért büntetőeljárást kezdeményezhetnek a fegyelmezetlen utas ellen. Ha az utast elmarasztalták, polgári jogi úton perelhetik vissza tőle a kárösszeget.

Hírlevél feliratkozás
Nem akar lemaradni a Magyar Nemzet cikkeiről? Adja meg a nevét és az e-mail címét, és mi naponta elküldjük Önnek legjobb írásainkat.