Ahogy a repülés egyre több embernek válik elérhetővé, úgy szaporodnak a kellemetlen alakok és kínos esetek a fedélzeten. Alig egy hónapja egyetlen napon két fapadoson is elszabadultak az indulatok: március 17-én a Wizz Air W6 2201-es számú, Budapestről Londonba tartó járatán egy utas rendbontóan és erőszakosan viselkedett a többiekkel és az utaskísérőkkel. A személyzet úgy döntött, visszatér Budapestre, hogy az erőszakos utast leszállítsa a repülőgépről. A leszállás után az illetőt a hatóságok őrizetbe vették. Ugyanazon a napon Glasgow-ból Tenerifére tartott az a Ryanair-járat, amelynek fedélzetén szintén verekedés tört ki. A személyzetnek sikerült megfékeznie a konfliktust, két embert a rendőrök vittek el a repülőről.
Az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) adatai szerint tavaly harmadával nőtt a fegyelmezetlen utasok miatti incidensek száma Európában, ezért kampányt indítanak a tendencia megfordítása érdekében. Az ügynökség felmérései szerint minden harmadik órában, évente mintegy ezer járaton veszélyeztetik viselkedni nem képes utasok a többiek biztonságát. Ezeknek az eseteknek hetven százaléka agresszióig fajul, ezen belül 72 százalék a fizikai agresszió aránya, és átlagosan havonta egyszer a járatnak meg kell szakítania az útját egy-egy incidens miatt.

Fotó: MTI/EPA–Jurij Kocsetkov
A fedélzeten adódó konfliktusok több szempontból nagyon kellemetlenek. Az emberek rendkívül kis helyre vannak bezsúfolva, gyakorlatilag nincs hová elhúzódni. A légikisasszonyoknak sok a dolguk, elvonja a figyelmüket egy-egy problémás utas. Még ennél is fontosabb, hogy a légi közlekedés veszélyes üzem, jó, ha a személyzet a repülőgéppel foglalkozhat, és nem a megvadult utasokkal.
Ráadásul a neveletlen közönség komoly anyagi hátrányt is tud okozni mind a társaknak, mind a légitársaságoknak. Egy visszafordulás önmagában is sokba kerül. Ha utána újból indul is a járat, akkor is szükséges a többlet leszállási illeték, többlet érkezési és indulási földi kiszolgálási szolgáltatás annak összes elemével – mondta el kérdésünkre Madas László légiközlekedési igazságügyi szakértő (www.aeroexpert.hu). Az ismételt felszállásra akár három órát is kell várni. Akkor az utasoknak már üdítőt kell biztosítani, hat óra után meleg ételt, éjszakára pedig szállodát. Tájékozott és kellően kitartó utasok kártérítést is kiharcolhatnak legfeljebb hatszáz euró erejéig, ennek lebonyolítására már sok szakosodott weboldal létezik.