Kártérítési per indul a Boeing ellen

Nemcsak a szerencsétlenül jár 737 Max repülőgépek utasai és családjaik előtt kell felelnie a gyártó Boeingnek, de a befektetők, sőt a megrendelők előtt is. A cég kártérítési perek sorozata előtt áll, az első — kisbefektetők kezdeményezésére — már meg is kezdődött.

2019. 04. 15. 9:39
Ethiopian Federal policemen stand at the scene of the Ethiopian Airlines Flight ET 302 plane crash, near the town of Bishoftu
A cég a repülőgépek biztonsága elé helyezte a hatékonyságot és a jövedelmezőséget, állítják a panaszosok Fotó: Reuters
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Megkezdődött a Boeing vesszőfutása: saját kisrészvényesei vádolták meg a társaságot azzal, hogy eltitkolták a 737-es Max repülőgépek biztonsági hiányosságait, amelyek két halálos kimenetelű balesethez vezettek az elmúlt hónapokban – tette közzé a CNBC.com. A chicagói szövetségi bíróságon benyújtott keresetben kártérítést követelnek értékpapírcsalás miatt, miután a Boeing piaci kapitalizációja 34 milliárd dollárral csökkent két héten belül az Ethiopian Airlines 737 Max gépének lezuhanása után. A perben Dennis Muilenburg ügyvezető igazgatót és Gregory Smith pénzügyi vezérigazgató-helyettest nevezték meg alperesnek.

A panasz szerint a Boeing a hatékonyságot, a jövedelmezőséget és a növekedést a repülőgépek biztonsága és a nyílt kommunikáció elé helyezte azért, hogy a 737 Max az Airbus repülőgépeivel szemben sikerrel versenyezzen. Richard Seeks vezető felperes azt nyilatkozta, hogy március elején háromszáz Boeing-részvényt vásárolt, és jelentős veszteséggel volt kénytelen túladni rajtuk a közelmúltban.

A Boeing részvényesei tőzsdei befektetői kártérítést szeretnének elérni. Mint közismert, a részvényesek gyakran indítanak kereseteket, amelyekben azzal vádolják a társaságokat, hogy értékpapírcsalást követtek el, mert eltitkoltak olyan negatív információkat, amelyek nyilvánosságra kerülése esetén a részvényárfolyam csökkent volna. A chicagói székhelyű Boeing emellett minden bizonnyal számos egyéb peres eljárással lesz kénytelen szembesülni a halálos balesetek miatt, beleértve az áldozatok családjait és a befektető nyugdíjalapokat is.

A cég a repülőgépek biztonsága elé helyezte a hatékonyságot és a jövedelmezőséget, állítják a panaszosok
Fotó: Reuters

Eközben az első negyedévben a Boeing megrendelései 180-ról 95-re csökkentek, és a 737 Max nem kapott újabb megrendelést, amióta megtiltották a típus repülését. Ennek következtében a gyártó április 5-én bejelentette, hogy a Maxek termelését havi 42 gépre kívánja csökkenteni, miközben a további balesetek megelőzése érdekében nagy erőfeszítéseket tesz a 737 Max típus szoftverének frissítéséért.

A kisrészvényesek azt is felrótták, hogy a Boeing nyilatkozatai a növekedési kilátásokról és a 737 Maxről aláásták a szövetségi szabályozó hatóságok tekintélyét, hiszen ezeknek kell értékelniük a repülőgépek biztonságát. Miként lapunk is beszámolt róla, az amerikai légügyi hatóság jelentős létszámcsökkentésen esett át az elmúlt években, ezért kénytelenek voltak egyre több hatósági jogkört leosztani elsősorban a tervező, de a gyártó, javító és üzemben tartó cégekre is, ezáltal sérült az ebben a szakmában is kívánatos kettős ellenőrzés intézményrendszere.

A csökkenő állami kontroll mögött az adófizetők pénzével való takarékoskodás áll. Csakhogy van, amivel nem szabad takarékoskodni, ezért az egyik publicista egyenesen azt indítványozta, a kijavított 737 Max próbarepülésén vegyen részt a teljes amerikai politikai vezetés, élén Donald Trump elnökkel.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.