Megkezdődött a Boeing vesszőfutása: saját kisrészvényesei vádolták meg a társaságot azzal, hogy eltitkolták a 737-es Max repülőgépek biztonsági hiányosságait, amelyek két halálos kimenetelű balesethez vezettek az elmúlt hónapokban – tette közzé a CNBC.com. A chicagói szövetségi bíróságon benyújtott keresetben kártérítést követelnek értékpapírcsalás miatt, miután a Boeing piaci kapitalizációja 34 milliárd dollárral csökkent két héten belül az Ethiopian Airlines 737 Max gépének lezuhanása után. A perben Dennis Muilenburg ügyvezető igazgatót és Gregory Smith pénzügyi vezérigazgató-helyettest nevezték meg alperesnek.
A panasz szerint a Boeing a hatékonyságot, a jövedelmezőséget és a növekedést a repülőgépek biztonsága és a nyílt kommunikáció elé helyezte azért, hogy a 737 Max az Airbus repülőgépeivel szemben sikerrel versenyezzen. Richard Seeks vezető felperes azt nyilatkozta, hogy március elején háromszáz Boeing-részvényt vásárolt, és jelentős veszteséggel volt kénytelen túladni rajtuk a közelmúltban.
A Boeing részvényesei tőzsdei befektetői kártérítést szeretnének elérni. Mint közismert, a részvényesek gyakran indítanak kereseteket, amelyekben azzal vádolják a társaságokat, hogy értékpapírcsalást követtek el, mert eltitkoltak olyan negatív információkat, amelyek nyilvánosságra kerülése esetén a részvényárfolyam csökkent volna. A chicagói székhelyű Boeing emellett minden bizonnyal számos egyéb peres eljárással lesz kénytelen szembesülni a halálos balesetek miatt, beleértve az áldozatok családjait és a befektető nyugdíjalapokat is.

Fotó: Reuters
Eközben az első negyedévben a Boeing megrendelései 180-ról 95-re csökkentek, és a 737 Max nem kapott újabb megrendelést, amióta megtiltották a típus repülését. Ennek következtében a gyártó április 5-én bejelentette, hogy a Maxek termelését havi 42 gépre kívánja csökkenteni, miközben a további balesetek megelőzése érdekében nagy erőfeszítéseket tesz a 737 Max típus szoftverének frissítéséért.
A kisrészvényesek azt is felrótták, hogy a Boeing nyilatkozatai a növekedési kilátásokról és a 737 Maxről aláásták a szövetségi szabályozó hatóságok tekintélyét, hiszen ezeknek kell értékelniük a repülőgépek biztonságát. Miként lapunk is beszámolt róla, az amerikai légügyi hatóság jelentős létszámcsökkentésen esett át az elmúlt években, ezért kénytelenek voltak egyre több hatósági jogkört leosztani elsősorban a tervező, de a gyártó, javító és üzemben tartó cégekre is, ezáltal sérült az ebben a szakmában is kívánatos kettős ellenőrzés intézményrendszere.