Minden hazai autópálya eléri a határt a ciklus végére

Lendületesen épülnek a gyorsforgalmi utak a határátkelők irányában, a ciklus végéig 240 kilométernyi pálya készül el összesen 650 mil­liárd forintért Magyarországon — ismertette a NIF. A jelenlegi hat autó­pálya-kapcsolat helyett 2022-ben kilenc áll majd a közlekedők rendelkezésére.

2019. 04. 09. 13:36
null
2022-re a jelenlegi hat helyett már kilenc sztrádakapcsolat áll a közlekedők rendelkezésére Fotó: MTI/Varga György
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Lapunk számolt be róla először, hogy hamarosan épülhet a harmadik magyar sztráda a román határ felé, miután győztest hirdetett az állami beruházó az M49-es gyorsforgalmi út engedélyezési tervének elkészítésére kiírt pályázaton. A szakasz Mátészalkától indulva köti majd össze az M3-as autópályát Csengersimánál a magyar–román határral.

A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) ennek kapcsán a sajtóban úgy nyilatkozott: a cél az, hogy minden autó­pálya elérje a határt, és így a jelenlegi hat autópálya-kapcsolat helyett ­2022-re kilenc áll majd a közlekedők rendelkezésére. Kiss Boglárka, a NIF szóvivője elmondta, hogy a NIF 2022-ig összesen 240,5 kilométernyi gyorsforgalmi út fejlesztését végzi összesen 650 milliárd forintért. Ennek egyik elemeként 2020 derekára a román határig érhet az M4-es gyorsforgalmi út. A két éve épülő, 26,5 kilométeres beruházás egy 2×2 sávos szakasz létesítését jelenti Berettyóújfalutól a határig, 83 milliárd forintért.

Az év elején bejelentett országhatár-elérési közúti programban megvalósuló beruházásokhoz sorolható a 48-as számú főút burkolatcseréje Debrecen és a nyírábrányi átkelő között 26,5 kilométeren, 13,1 milliárdos becsült költséggel, amit 2021 elején adhatnak át. Az ­M3-as leágazásaként az M30-as, 2×2 sávos gyorsforgalmi út Miskolcról épül meg Tornyosnémeti felé a magyar–szlovák határig 2021 második felére. A csaknem 60 kilométeres szakaszt kilométerenként hárommilliárd forintért építhetik.

2022-re a jelenlegi hat helyett már kilenc sztrádakapcsolat áll a közlekedők rendelkezésére
Fotó: MTI/Varga György

Nyugat-Magyarországon a készülő M8-as autópályává fejleszthető 2×1 sávos gyorsforgalmi szakasza Körmendtől az osztrák határig 28,9 kilométer hosszúságban épül ki, és 61,7 milliárd forintba kerül. Az M85-ös Csorna–Sopron szakasza két részben, 2×2 sávon, 50 kilométeren, körülbelül 153 mil­liárd forintból, jövő év végétől áll az autósok rendelkezésére, Sopronból Fertőrákosig pedig egy 6,4 kilométeres szakasz készül 17,8 milliárd forintért.

Az M1-es Pozsony felé tartó leágazása, az ­M15-ös egy éven belül kész lesz, ennek költsége húszmilliárd forint. Határátkelő a 600 méter hosszú komáromi Duna-híd is, amelyet ugyancsak egy év múlva adnak át a forgalomnak, az építés költsége 91,2 millió euró. Az ­M70-es Letenye és Tornyiszentmiklós (magyar–szlovén határátkelő) közötti bővítés még az idén készen lehet, a 2×1 sávosból autópályává épített 10 kilométer hosszú út 16,7 milliárd forintot emészt fel. Az M6-ost Bóly településtől folytatják a horvát határ felé, a 20,5 kilométeres szakaszt 72 milliárdért építik, és jövőre kezdik el a kivitelezést.

Együtt az okosutakért

Együttműködési megállapodást írtak alá a Magyar Közút Nonprofit Zrt., valamint az osztrák és a szlovén autópálya-kezelő társaságok vezetői, hogy segítsék egymás munkáját az együttműködő, hálózatba kapcsolt és önvezető járművek megjelenésére való felkészülésben – közölte a Magyar Közút. A projektben részt vevő szakemberek megosztják tapasztalataikat, tevékenységüket összehangolják munkájuk során. A társaságok közötti együttműködés olyan területekre koncentrál, mint például a forgalomszabályozás, a kommunikációs technológiai megoldások vagy a tesztelésre vonatkozó jogi környezet kialakítása. A közleményben felidézték, hogy a zalaegerszegi járműipari próbapálya önvezető járművekkel kapcsolatos, határokon átnyúló tesztjeinek végrehajtása kapcsán ötszintű regionális együttműködés indult el. Fontos, hogy a valós körülmények közötti teszteknek helyet biztosító közútkezelők is aktívan részt vegyenek a folyamatban, és ezáltal fel tudjanak készülni az átalakuló igényekre, elvárásokra.

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.