Bandáznál Lujzival a Miutcánkban?

A lakóknak ingyenes, a vállalkozásokkal, intézményi felhasználókkal azonban megfizettetné az emberek elérését a Miutcánk.hu. A jószomszédi viszony előmozdítását, az egy környéken lakók közösségbe szervezését előmozdító startup egyelőre még csak angyalbefektetőket talált, de szeretne kockázati tőkét is bevonni.

2019. 05. 02. 13:36
Walking dogs job
Kutyasétáltatástól a költöztetésig, a citrompréstől a zuhanygégecsőig szinte mindent megkaphatunk a szomszédainktól Forrás: 123RF
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Letöltöm az applikációt, regisztrálok, és máris megnyílik az üzenőfal, rajta sosem látott emberek, állítólagos szomszédaim közleményeivel. Lássuk csak! Jó fej szomszéd másfél méteres zuhany­gégecsövet ajánl, ingyen és bérmentve. Egy ifjú hölgynek citromfacsaróra van szüksége, de csak egy napra. Egy környéken lakó fiatalember telerakta a hirdetőtáblát a céduláival. Annyira sokoldalú, hogy az már túlzás: angol nyelvet oktat, adóbevallást készít, bocskait varr és árul, valamint kertvárosi albérletet keres havi 100 ezer alatt. Naná, annyiért nekem is jó lenne! Aztán vannak, akik szemétszedésre buzdítanak, mások különféle tanfolyamokat és táncórákat kínálnak, nem világos, hogy ők tartják vagy a barátnőjük, esetleg puszta jóindulatból kívánják megosztani az élményt másokkal. Nekem a legjobban Lujzi kutya gazdájának a hirdetése ragadta meg a figyelmemet: színházba menne az illető, de az idő alatt sem óhajtja magára hagyni Lujzit, ezért felvigyázót keres mellé hattól kilencig. Ki bandázna szívesen Lujzival, aki amúgy nagyon jó fej és barátságos? – teszi fel a kérdést Dóri, aki eszerint szintén jó fej és barátságos. Lujzi kutya képe is mellékelve, cuki.

Hogy azért nem mindig ennyire idillikus a szomszédlét, kiderül a ­Miutcánk.hu házirendjéből. A Közösségi útmutató néven szereplő szöveg szükségesnek tartja felhívni a figyelmet, hogy mindenki a saját nevét és ada­tait használhatja – nocsak! –, és a házirend tiltja az olyan üzeneteket és válaszokat, amelyek diszkriminálók, támadó jellegűek, sértők és megszégyenítők. Az illegális áruk és szolgáltatások kínálása és keresése szigo­rúan tilos, miként a politikai kampányolás és személyes nézetek túlzott reklámozása is. De mi a helyzet a kereskedelmi reklámmal? A ­startup meglepően toleráns: mint írják, „ha vállalkozóként használod a felületet, támogatunk abban, hogy diszkrét módon reklámozd szolgáltatásaid, úgy, hogy az nincs kárára a helyi közösség épülésének. Kérjük, ne reklámozd túlzottan a szolgáltatásaid, ha úgy látod, hogy nincs rá kereslet”. Ám ha nagyobb felületen szeretné reklámozni vállalkozását a helyi cég, akkor lehetősége van fizetett hirdetések vásárlására is.

Kutyasétáltatástól a költöztetésig, a citrompréstől a zuhanygégecsőig szinte mindent megkaphatunk a szomszédainktól
Fotó: 123RF

Ez utóbbi, mint megtudtuk Szabó Dávid társalapítótól, már szolid bevételeket is biztosít a vállalkozásnak, bár alapvetően az angyalbefektetőktől származó pénzből működnek. Jelenleg 47 ezer felhasználójuk van, számítá­saik szerint ennek a számnak a megduplázásával, azaz a százezres felhasználói kör elérésével válnak vonzóvá a lehetséges kockázatitőke-befektetők, netán az önkormányzatok számára. A weboldal igazi tőkéje az adatbázis, amely házszámpontossággal teszi elérhetővé az embereket. A jelenlegi regisztrált lakók 90 százaléka budapesti, bár elvben nincs akadálya, hogy az országban vagy akár az országhatáron kívül lakók is regisztráljanak. Szabó Dávid szerint a közeli tervekben szerepel a terjeszkedés. Kérdésünkre, hogy a szigorú házirendre azért volt-e szükség, mert kellemetlen tapasztalataik voltak, a társalapító nemmel felelt. Elmondta, hogy alapelképzelésük nem véletlenül vonatkozott a környékre és nem a közvetlen szomszédságra. Az ugyanannak a falnak a két oldalán élők között gyakran van súrlódás, ezzel azonban nem tiszte foglalkozni a startupnak. Ezért a ­szoftver algoritmusát úgy alkották meg, a néhány száz méterre lakók láthatják egymás közleményeit, egy-egy személy legfeljebb mintegy ezer-ezerötszáz lehetséges szomszédét.

A vállalkozáson kívül a weboldal társadalmi missziót is vállal: a használaton kívüli dolgok hajlamosak felhalmozódni a lakásokban, garázsokban, sufnikban, és így már csak a baj van velük, miközben ugyanezek mások számára egy adott pillanatban kincset érnek. Minek venni mindenből újat, amikor némely háztartási vagy barkácsgép hónap- vagy évszámra csak rostokol a kamra polcán, és nem lesz semmi baja, ha valaki néhány napig használja. Még ennél is nagyobb haszon, hogy akik segítettek már egymáson kisebb-nagyobb ügyekben, azok ismerősök, mi több, jó ismerősök lesznek, akihez lehet fordulni akkor is, amikor tényleg baj van.Ezek a dolgok, amik tényleg megfizethetetlenek.

A weboldalon a regisztrálók láthatják a többi, környéken élő lakost, akikkel azonnal felvehetik a kapcsolatot, és akár közös programokat is szervezhetnek a megadott érdeklődési köröknek megfelelően. Lehet közösen futni, kertészkedni – vagy egysze­rűen csak bevásárolni menni, de gyakran szerveznek közös pikniket, Miutcánk szomszédfesztivált is. A startup érdekessége, hogy egy, a digitalizáció által is létrejött állapot ellen lép fel – éppen a digitalizáció segítségével. Bár ők is főként digitális eszközökkel dolgoznak, mint a Miutcánk weboldal szervereivel, amik a felhőben vannak, folytatva a napi kommunikációval, ami ­e-mailben, Slacken és Google ­Drive-ban történik. A felhasználóik­kal is digitális csatornákon tartják a kapcsolatot, és a Miutcánk.hu-n keresztül kapják a visszajelzéseket, amiket be tudnak építeni a további fejlesztésbe.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.