A belföld húzta az iparágat
A végleges statisztikák szerint a kereskedelmi szálláshelyeket 12,5 millió vendég vette igénybe tavaly, ami 5,6 százalékkal több, mint 2017-ben, az általuk eltöltött vendégéjszakák száma pedig 4,2 százalékos bővülést mutat – ezzel a szállodák, panziók, vendégházak átlépték a 31 millió eladott vendégéjszakaszámot. Emellé az Airbnb típusú szálláshelyeken 9,4 millió éjszakát értékesítettek. A jelentős külföldi érdeklődés meglátszik a forgalmon: 5,2 százalékkal érkeztek többen, mint egy évvel korábban, az általuk igénybe vett éjszakák száma pedig csaknem háromszázalékos bővülést mutat. A magyarországi vendégforgalom szerencsésnek mondható, hiszen fele-fele arányban oszlik meg a belföldi és a külföldről érkező turisták között. Ez egészséges aránynak tekinthető, mivel a minőségi turisztikai kínálat akkor tartható fent hosszú távon, ha a belföldi kereslet is erős. A legfontosabb tíz küldőország esetén nőtt a kereslet hazánk iránt, de szembetűnő az Európán kívüli piacok irányából mért beutazóforgalom is. Így például az Amerikai Egyesült Államok turistái 12 százalékkal több éjszakát vettek igénybe, emellett kiugró növekedési ütem volt tapasztalható India (+19,9 százalék), Kanada (+17,8 százalék), a Koreai Köztársaság (+16,9 százalék), Kína (+16 százalék), Izrael (+14,2 százalék) esetében 2017-hez képest. Az adatokból az is látszik, hogy tavaly tovább élénkült a magyarok belföldi utazási aktivitása is: a magyar vendégek száma 6,6 millió fővel emelkedett, akik 15,7 millió éjszakát vettek igénybe a szálláshelyeken. – Ebből látható, hogy tartósnak bizonyul a belföldi turizmus növekedése, a családok kezdik megszokni, hogy több pénzből gazdálkodnak, így több jut pihenésre, utazásra is. Tavaly az egy évvel korábbinál 350 ezerrel több magyar engedhette meg magának, hogy valamely belföldi pihenőhelyre utazzon el – mondta az MTÜ vezérigazgatója.