Online piacteret fejlesztett a hazai agrár startup

Hogyan kerülhet a magyar mangalica a londoni étterem konyhájába vagy miként jut a jó minőségű kistermelői zöldség a magyar éttermekbe?

2019. 05. 09. 7:34
Nemzetközi hírű magyar étterem Budapest belvárosában. Mi kerül a tányérra? Fotó: Bach Máté
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hogyan kerülhet a magyar mangalica a londoni étterem konyhájába vagy miként jut a jó minőségű kistermelői zöldség a magyar éttermekbe? – ezen a feladványon dolgozik évek óta az a hazai agrár startup, amely a napokban nyitotta meg online piacterét. A Supp.li nagyban tervez, Európa csúcséttermeit olcsón kívánja ellátni kiváló alapanyagokkal.

Miért ne lehetne Budapesten olyan fine dining éttermet csinálni, mint Bécsben vagy Párizsban? Lehet, csak akkor az alapanyagokat is onnan kell hozatni: Bécsből vagy Párizsból. És akkor az árak is olyanok lesznek, mint Bécsben vagy Párizsban. De rendben van mindez akkor, amikor Magyarország köztudottan Közép-Európa éléstára, agrárparadicsom, földműves Kánaán?

Nemzetközi hírű magyar étterem Budapest belvárosában. Mi kerül a tányérra?
Fotó: Bach Máté

Az ezredforduló óta számtalanszor hallottuk már, hogy bármennyire is szeretnének a hazai csúcséttermek magyar alapanyagból főzni, termelőink nem tudnak kiszámítható minőségben és mennyiségben szállítani húst, zöldséget, amire a csúcs-gasztrovállalkozásoknak szükségük lenne.

Ezért aztán a Michelin-csillagosok és -várományosok beszerzéssel foglalkozó alkalmazottai Bécsbe vagy éppen Párizs mellé járnak a nagybani piacra. Azt, hogy különleges marhahúsok, tengeri halak és herkentyűk, egzotikus zöldségek, fűszerek beszerzéséért a Lajtán túlra kell küldeni a teherautókat, még megértjük.

De hogy krumplit, paradicsomot, paprikát is a Párizs melletti Rungis nagybani piacáról kell beszerezni egy magyar étteremnek, abban van valami riasztó.

Éppen a fenti hiányhelyzetben látta meg az üzleti lehetőséget egy magyar agrár startup, amely már el is indította a kis- és közepes termelőket az éttermekkel közvetlenül összekötő online piacterét. Bizonyítandó, hogy nem légből kapott ötletről van szó, a Supp.li pályázott, és 144 millió forintos befektetést kapott is a Hiventures Kockázati Tőkealap-kezelőtől.

A piactérre magas minőségű élelmiszerek termelői tölthetik fel friss és feldolgozott termékei-ket, amelyeket az éttermek és a séfek megrendelhetnek. A Supp.li nemcsak az online felületet fejlesztette, hanem ellenőrzi a feltöltött élelmiszerek minőségét, valamint a teljes logisztika lebonyolítását is magára vállalja.

A cég nem csak a magyar piacra számít, jelenleg máris egész Közép-Európában lát el éttermeket, hosszú távú célja pedig az éttermi, termelői és ellátási lánc megreformálása Európában.

A vevői és eladói oldalról jelenleg mintegy száz ügyféllel rendelkező cég 2016-ban indult, árbevétele az első évben 0 forint volt, de még 2018-ban is 10 millió forint alatt alakult.

Miközben a fejlesztők még az online felületen dolgoztak, az üzletfejlesztők az összes bécsi és berlini Michelin-csillagos éttermet végiglátogatták, így megrendelések is érkeztek világhíres séfektől.

A kis- és közepes termelőket az új piacokra való belépésben és a disztribúcióban támogatják. Jelenlegi partnereik között ötcsillagos hotel, Michelin-csillagos séf és vezető éttermek is szerepelnek – közölte Balog Zsolt ügyvezető. A cég jelenleg saját logisztikai rendszerét tökéletesíti Magyarországon, majd a hazai tesztelés után a Hiventures befektetéséből az osztrák és a német piacon fog növekedni.

Terveik szerint 2022-re a Supp.li Európa meghatározó online piactere lehet. Az éttermi alapanyagok beszerzésében jelentős előrelépés lesz, amikor a magyar mangalica megbízhatóan és gyorsan eljuthat egy budapesti vagy londoni séf konyhájába, miközben az olasz gomolya vagy az izlandi zuzmó hasonlóképp megérkezik egy magyar étterembe.

Miközben az átlagos magyar háztartások még vidéken is szinte kizárólag nagy, gyakran nemzetközi kiskereskedelmi láncok üzleteiben szerzik be az élelmiszereket, egyre több kézműves élelmiszert készítő termelő érhető el akár online felületen is.

Szarvasmarhát, kecskét, juhot tartó családok álltak rá tejtermékek, főleg sajtok gyártására. Akadnak húsmarhát nevelő vállalkozások, amelyek a legjobb környékbeli éttermeket látják el magas minőségű alapanyaggal, vagy családi kertészetek, amelyek vegyszermentesen dolgoznak. Ott van aztán az online „letölthető” tojás, a YouTyúk.

A korábban lapunk által is ismertetett üzleti modell segítségével nagyvárosi családok virtuálisan örökbe fogadhatnak vidéki udvarokban kapirgáló tyúkokat, a tojásokhoz pedig Budapesten vagy másfél tucat más átvételi ponton juthatnak hozzá.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.