Az ingyenes közösségi közlekedés ígérete a megtestesült szocializmus

Ingyenes BKV-jegyek vagy bérletek osztogatása bármely társadalmi csoportnak olcsó politikai demagógia, emellett szétveri a rendszer finanszírozási alapjait — szögezte le a Magyar Nemzetnek a közlekedési szakértő. A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület elnöke szerint a magyar főváros közösségi közlekedésének tarifái ár-érték arányban megállják a helyüket mind belföldi, mind nemzetközi összevetésben.

2019. 06. 26. 7:32
A budapesti jegyek és bérletek ár-érték aránya megfelelő Fotó: Bach Máté
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A főpolgármester-jelöltek programbeszédeiben a napokban előkerült több, a közösségi közlekedés tarifáira vonatkozó javaslat. Van, aki harmadolná az éves BKV-bérlet árát, más a kiskorúaknak ingyenességet biztosítana. Dorner Lajos, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) elnöke szerint az ingyenesség osztogatása bármely társadalmi csoportnak az adófizetők pénzéből maga a megtestesült szocializmus. A feladat szerinte a rendszer igazságosabbá tétele, vagyis a rászorulókat kell támogatni, nem újabb ingyenességi ígéreteket tenni, az ugyanis szétveri a finanszírozási alapokat.

A fővárosi közösségi közlekedés tarifái reálisak, jó ár-érték arányt képviselnek – fejtegette Dorner Lajos. Budapesten a sokszorosát nyújtja a közösségi közlekedési szolgáltatás rendszere, mint bárhol máshol az országban. A 9500 forintos havi bérletért a fővárosban 0–24 órás teljes körű szolgáltatás jár, metrók, hévek, vonatok, Volán-buszok városon belüli tarifaközösségével, 40-szer 40 kilométeres területen.

A budapesti jegyek és bérletek ár-érték aránya megfelelő
Fotó: Bach Máté

A vidéki nagyvárosokban a jegy- és bérletárak érdemben nem sokkal alacsonyabbak a budapestinél (általában szűk 7000 forint környékén mozognak), pedig a szolgáltatás szintjében óriási a különbség. Ráadásul a diákoknak, nyugdíjasoknak és kisgyermekeseknek Budapest jelenleg is jóval nagyobb támogatást ad, mint a többi város. Nemcsak ár-érték arányban, de nominálisan is. A kisgyermekeseknek szóló bérlet, ami budapesti találmány, sok helyütt nem is érhető el, ahol igen, ott drágább, mint a fővárosban – mondta a VEKE elnöke.

Budapesten 2013-ban vezették be – a VEKE szorgalmazására és éppen a bécsi példa alapján –, hogy az éves bérlet ára legfeljebb napi egy euró legyen. Közgazdaságilag azonban van egy határa a csökkentésnek, amikor már nem hoz új többletutast és többletbevételt sem.

Budapesten hét éve nem drágult a közösségi közlekedés, pedig a költségszint jelentősen emelkedett – emlékeztetett Dorner Lajos.

Többe kerülnek a járművek, a tervezési és az infrastruktúra-kivitelezési költségek, az energiaárak is meglódultak, de a legkomolyabban a bérek emelkedése érinti a szolgáltatókat. Csökkenteni a bérletek árait a mai helyzetben közgazdaságilag nem értelmezhető, a hasonló mondatok demagóg politikai ígérgetésnek minősíthetők.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.