Fejlett technológia az adócsalók ellen

Újabb informatikai fejlesztéseket alakít ki a pénzügyi kormányzat a piaci viszonyok tisztításáért és az adóelkerülés visszaszorításáért. Hamarosan bekötik a hatósághoz a parkolóautomatákat, az autómosók automatáit és más hasonló automatákat, miközben továbbfejlesztik az áfacsalások ellen kialakított online számlázást — erről beszélt lapunknak a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) vezetője. Sors László szerint az informatikai megoldásokkal a hatóság a jogkövető ügyfelek dolgát is segítheti, például azzal, hogy a NAV készíti majd el a vállalkozások áfabevallását. Az államtitkár kitért a korrupciós helyzetre és arra, hogy nyelvészek közreműködésével közérthetővé teszik a hatóság határozatait.

Jakubász Tamás
2019. 06. 14. 5:45
A NAV vezetője szerint minél több pénzből gazdálkodhat a pénzügyi kormányzat, annál nagyobb lehetősége van a közterhek csökkentésére Forrás: Havran Zoltán
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– Nemrégiben járt le a magánszemélyek adóbevallásának határideje. A Nemzeti Adó- és Vámhivatal idén nagyjából 5,6 millió adófizetőnek készített úgynevezett bevallási tervezetet, vagyis a hatóság millióktól vette át részben vagy teljes egészében a papírmunkát. Mikor jön el az ideje annak, hogy a vállalkozások legfontosabb bevallásait is a hivatal állítja ki?

– A jövedéki adónál ez lényegében már megtörtént, a NAV bevallási tervezetet készít az érintett cégeknek. A Pénzügyminisztériummal közösen most azon dolgozunk, hogy ez a módszer a legnagyobb terhet jelentő bevallásnál, az áfabevallásnál is életbe léphessen. A tervek szerint ez 2021-re megvalósulhat. Szisztematikusan munkálkodunk azon, hogy a gazdaság szereplőinek minél kevesebb időt kelljen az adózásra fordítaniuk. Ez része az adóhivatal céljairól, fejlesztéséről, átalakításáról szóló stratégiának. Általánosságban elmondhatom, hogy a legfontosabb cél az adók lehető legteljesebb beszedése, amit három tényező támogat: az adminisztráció csökkentése, a digitalizáció és a jól működő hivatali rendszer. Mindeközben folyamatosan bővítjük az adózást segítő szolgáltatásokat, és egyre korszerűbb eszközöket, módszereket vetünk be a gazdasági bűncselekmények ellen.

A NAV vezetője szerint minél több pénzből gazdálkodhat a pénzügyi kormányzat, annál nagyobb
lehetősége van a közterhek csökkentésére
Fotó: Havran Zoltán

– Maradjunk kezdésképpen a papírmunkánál. A hazai vállalkozói szféra szereplői az utóbbi időkben majdhogynem többször panaszkodtak az adminisztrációs feladatok mennyiségére, mint a fizetendő adó nagyságára. Hogyan tud ezen a helyzeten változtatni az adóhivatal?

– Például azzal, hogy a bevallások egyre nagyobb részét a NAV készíti el. Ezzel együtt áttekintjük, hogy a különböző adatszolgáltatásokban milyen információkat kell beküldeni hozzánk. Az a cél, hogy adózónként lehetőség szerint csak egyszer kérjük el a szükséges adatokat. Ráadásul úgy, hogy a cégek és a magánszemélyek a modern kommunikációs eszközökön tarthassák a kapcsolatot az adóhivatallal, mindenféle technikai, térbeli és időbeli megkötés nélkül – persze a határidők betartása mellett. Az üzleti élet digitális módra váltott, és ezzel a NAV-nak is lépést kell tartania. A sikeres hatósági munka elengedhetetlen feltétele, hogy ne csak kövessük a folyamatokat, de ha lehet, eléjük is tudjunk menni.

– Mindezek mellett nyilván arra is szükség volna, hogy az adófizetők megértsék, mit is vár tőlük a hatóság. Általános jelenség a hazai közigazgatásban, hogy komoly kihívást jelenthet egy-egy hatósági határozat vagy közlés szövegének pontos megértése.

– Ez az adóhivatali határozatok és közlemények esetében sincs másként. Éppen ezért közérthetőségi programot indítottunk, ennek nyomán már most születnek olyan tájékoztató levelek, információs kiadványok, amelyek könnyebben értelmezhetők. Dolgozunk a határozatok átalakításán is, ami ennek a munkának az egyik legnehezebb része. A jogi fogalmakat ugyanis nem lehet mellőzni, ahogy a jogszabályok felsorolását sem. De ez nem zárja ki, hogy a címzett az első öt sorból világosan megértse, mi a teendője. Ebbe a munkába saját kommuniká­ciós szakembereink mellett nyelvészeket is bevontunk. Egyszerűbben és érthetően kell megszólítanunk az adózókat, hogy megértsék, a változások mit jelentenek számukra, mire kell figyelniük, mit kell pótolniuk, hol hibáztak. Ezt szem előtt tartva a tájékoztatás speciális formáit is kialakítottuk, s már el is kezdtük ezeket alkalmazni: például külön, személyre szólóan hívjuk fel egyesek figyelmét a közelgő fizetési határidőre vagy arra, hogy be kell adniuk egy nyilatkozatot, bevallást, illetve valamilyen hibát ki kell javítaniuk. A közérthető közlés, a célirányos, egyedi tájékoztatás szintén alkalmas arra, hogy csökkentsük az adminisztrációs feladatokat, miként arra is, hogy ösztönözzük az adófizetést.

– Az imént megemlítette a szolgáltatásokat. Egyáltalán, milyen szolgáltatásokat kínálhat egy adóhatóság?

– Szolgáltatásnak számít például az adóbevallási tervezetek elkészítése, hiszen megszabadítja a papírmunka nyűgétől a magánszemélyeket és a vállalkozásokat, de a sor hosszan folytatható. Napirenden van a telefonos ügyfélszolgálat és a személyes ügyfélfogadás fejlesztése, működik már az úgynevezett online nyomtatványkitöltő alkalmazás, amely űrlapok, kitöltőprogramok letöltése nélkül is elektronikus ügyintézésre ad lehetőséget egyre többféle benyújtandó kérvény, adatlap esetében. Segítünk a kisebb vállalkozásoknak az online számlázás rendsze­rében az ingyenes és mindenben a szabályokhoz alkalmazkodó számlázóprogrammal. Készülőben van ezek mellett az e-bérszámfejtés-fejlesztésünk, ami lehetőséget ad majd arra, hogy bizonyos gazdasági szereplők a mostaninál egyszerűbben, online módon elküldhessék foglalkoztatással kapcsolatos bejelentéseiket, bevallásaikat, adatszolgáltatásaikat. De arra is alkalmas lesz, hogy a munkavállalók valós időben ellenőrizhessék, hogy munkaadójuk bejelentette-e őket. Fontos, hogy az alkalmazottak ezekkel az információkkal tisztában legyenek, hogy követhessék, rendben van-e társadalombiztosításuk, ami az egészségügyi ellátás feltétele és lényeges a későbbi nyugdíj miatt is.

– A legutóbbi, feketegazdaság elleni fejlesztések leginkább az adózás nélküli kereskedelmet igyekeztek visszaszorítani. Most a feketefoglalkoztatás letörése következik?

– Kétségtelen, hogy a járulékcsalások – főként bizonyos szektorokban – nagy kárt okoznak a közkasszának. Új fejlesztésünk azonban nemcsak az állami bevételeket védi, hanem a tisztességesen működő gazdasági szereplőket és a munkavállalókat is. S működik már az a rendszer, amellyel könnyen kiszúrhatjuk több tízezer munkavállalónál, ha indokolatlanul gyakran adják át őket a cégek – ez ugyanis sokszor együtt jár a járulékfizetés elkerülésével. Ezek a rendszerek egyébként illeszkednek az eddigi fejlesztések sorába: előbb megkezdték működésüket az online pénztárgépek, aztán a közúti áruszállítás ellenőrzését lehetővé tevő szisztéma, az úgynevezett ekáer indult el, tavaly pedig kialakítottuk az online számlázást. A mesterséges intelligencia a jövőben majdhogynem határtalan lehetőségeket nyit a hatósági munkában. Szinte emberi beavatkozás nélkül képes lehet a hivatal nyomon követni az adózók magatartását, és feltárni a kockázatot hordozó jelenségeket. Tévedés ne essék, a munkatársak szaktudására, tapasztalatára, rutinjára és rugalmasságára mindig is szükség lesz. Az elmúlt évek ugyanakkor bebizonyították, hogy az elektronikus megoldások kiválóan alkalmazhatók a feketegazdaság szereplői ellen. Emellett fontosak az informatikai megoldások abban is, hogy segítsük a tisztességes adófizetőket, és otthonról elérhető szolgáltatásokat nyújtsunk számukra. A digitalizáció kapcsán egyébként érdemes szót ejteni a NAV-nál felhalmozódó adatvagyonról. Csak hogy érzékeltessem, mekkora mennyiséggel dolgozunk: jelen pillanatban 56 évnyi HD minőségű videó vagy 30 milliárd Facebook-megosztásra alkalmas fotó is elférne az adataink tárhelyén. Az adatmennyiség az utóbbi két év alatt megduplázódott, azonban az adatok tárolása önmagában kevés. Szükséges az összefüggések megértése, az adatok értelmezése, feldolgozása és átalakítása, hogy optimálisan hasznosíthassuk azokat.

– Milyen további fejlesztéseket terveznek?

– Két fontos feladatot emelnék ki, az egyik az online számlázási rendszer fejlesztése. Még a nyáron rendszerbe áll az elektronikus szisztéma új verziója, ami stabilabbá, biztonságosabbá teszi az adatok áramlását. Ezzel egy időben fejlesztjük a NAV már említett ingyenes számlázóprogramját is. Másik újítás, hogy – az étel- és italautomaták mintájára – bekötik a NAV-hoz például a parkolóautomatákat és az autómosókban működő vagy egyéb automatákat. Ezek a berendezések is rendszeresen küldenek majd elektronikus úton információkat a forgalmukról. Az informatikai lehetőségek szélesítése révén egyre szűkebbre tudjuk vonni a kört az adóelkerülők és a -csalók körül, miközben a papírmunka jelentős részétől megszabadíthatjuk a tisztességes adózókat. Így garantálhatjuk a leginkább, hogy az előírt közterheket minél többen befizessék, vagyis azt, hogy minden évben nagyobb adóbevétel folyjon be, mint azelőtt. Ez egyébként a cégek és a magánszemélyek érdeke is: ha minél több pénzből gazdálkodhat a pénzügyi kormányzat, annál nagyobb lehetősége van az adók csökkentésére. Az adóbevételek emelkedéséhez az persze nem elég, ha a NAV eredményesen működik, szükség van jól teljesítő gazdaságra és kiszámítható adópolitikára is. A hatóság helyzete most annyiban könnyebb, hogy utóbbi kettő az ország rendelkezésére áll.

– A céljaik között szerepel a NAV munkájának jobbítása is. Az elektronikus megoldásokkal látványosan nőhet az ellenőrzések hatékonysága, de miként emelhetik a hatóság egyéb tevékenységeinek színvonalát?

– Először is a legfontosabb annak rögzítése, hogy sem a gazdaság, sem az adóbevételek szempontjából nem célravezető, ha a nem szándékos szabályszegésre kizárólag büntetéssel reagál az adóhivatal. A jogkövető szereplők számára egyszerű, kiszámítható rendszert kell kínálni – segítséggel, támogató eljárásokkal, mentorálással ki lehet küszöbölni az adózók tévedésből származó hibáit. Ugyanakkor az ügyeskedőket célzott ellenőrzésekkel kell jó útra terelni, a szélsőséges esetekben pedig bűnügyi eszközökkel kell eltávolítani a csalárd szereplőket. Hogy ezek a folyamatok eredményesek legyenek és célt érjenek, az adóigazgatás folyamatait optimalizálni kell. Ehhez az adminisztrációt házon belül is csökkenteni szükséges, gyorsabban, egyszerűbben, átláthatóbban kell működtetnünk a NAV rendszereit, javítanunk kell a belső információáramlást. A hivatal folyamatait is elektronizáljuk, informatikai rendszereinket egységessé, átláthatóvá, gazdaságosabban üzemeltethetővé és rugalmasan bővíthetővé tesszük. Természetesen a belső képzésekre is nagy hangsúlyt fektetünk, ahogyan a nagy szaktudású és elhivatott munkatársak megtartására, munkakörülményeik javítására is.

– Minden bizonnyal a korrupció elleni fellépés is szerepel a feladatok között.

– A NAV-nál továbbra is zéró tolerancia van érvényben a korrupcióval szemben, a visszaéléseket nem tűrjük el. Szemléletformálás és megelőzés, szelektálás és határozott elutasítás jellemzi az eszköztárat. Már korábban munkacsoportot alakítottunk a legjobb módszerek kidolgozására. Képzéseket indítottunk az állománynak, a felvételnél pedig külön pszichológiai teszttel mérjük fel a jelentkezők korrupciós hajlamát, hajlandóságát. Finomítottuk a belső ellenőrzés rendszerét, s szorosan együttműködünk a rendőrséggel és a Nemzeti Védelmi Szolgálattal.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.