– A nemzetközi átmenőforgalom növekedésével olyan nemkívánatos jelenségek is tapasztalhatók az útjainkon, mint a szabálytalan járműszerelvények megjelenése. Ez az, amikor a vontató után kötnek egy trélert, ahhoz pedig egy személyautót. Ezzel mit kezdhet az útdíjszedő?
– A NÚSZ-nál elsősorban azt vizsgáljuk, hogy a járműnek – a szállítmányától vagy a műszaki felépítésétől függetlenül – van-e érvényes matricája. Hogy a vontatók és vontatmányok a KRESZ-nek megfelelően közlekednek-e, azt a rendőrség vizsgálhatja. Megjegyzem, mi is látjuk ezeket a „horrorszerelvényeket”, ameyek egy sima D2-es matricával próbálják megúszni az útdíjfizetést, és ha a jogszabály-módosítással lehetőségünk nyílik rá, akkor ezekre a túlméretes járművekre egy új matricatípust vagy más kezelési módot vezetünk majd be.
– Évről évre növekszik a járműforgalom a nemzetközi útvonalakon, és szemmel látható a kamionok számának a növekedése is. Együtt jár-e mindez a bliccelők számának a növekedésével?
– Az e-matrica vásárlására kötelezettek, azaz a személyautók között 2014 és 2018 között a jogosulatlanul közlekedők száma meghatszorozódott, 362 ezerről 2,2 millióra nőtt, de tegyük hozzá mindjárt, hogy ezen belül a külföldiek aránya 57-ről csaknem 71 százalékra nőtt. A teherautók között a külföldiek aránya 60-ról 77 százalékra emelkedett. Mindezek az adatok is mutatják, hogy a növekvő forgalomban nekünk is új, hatékonyabb ellenőrzési eszközökkel kell fellépnünk.
– Milyen új ellenőrzési eszközöket vetnek be a bliccelők kiszűrésére?
– Az egyik leghatékonyabb ellenőrzés a tettenérés. Az érintett külföldi autósnak ilyenkor a korábbról felhalmozott pótdíjtartozásait is be kell fizetnie. Helyszíni ellenőrzéskor a járműveket lassítjuk, célzottan kiemeljük. Ennek egy átfogóbb módja az úgynevezett kitereléses ellenőrzés, amelynek során a rendőrség vezényletével az autópálya forgalmát a nagyobb pihenőkbe terelik, ahol például az adóhatósággal, a közlekedési hatósággal, az élelmiszer-biztonságiakkal közösen a helyszínen ellenőrizzük a járműveket vagy azok vezetőit. Vannak saját akcióink is, amikor az autópálya-pihenőkben vagy a le- és felhajtóágakban a forgalom lassításával úgynevezett megállításos ellenőrzést végzünk, és kiszűrjük a bliccelőket. Ezt eddig főként a személyautók körében végeztük, azonban ez évtől a nagyobb teherautók ellenőrzésében is fokozottabban veszünk részt. Ez a fajta ellenőrzés különösen a külföldi jogosulatlan úthasználókat célozza, eredményeit tekintve nagyon nagy hatékonysággal: legutóbb húsvétkor volt kampányszerű ellenőrzési akciónk, akkor több mint háromezer e-matricás járművet ellenőriztünk és háromszázalékos bliccelési rátát láttunk. Megjegyzem, hogy a jogosulatlan úthasználók 93 százaléka külföldi volt. Összehasonlításként: a jól látható kapus kameráknál 0,5-0,6 százalékos a bliccelők aránya, a változó helyszíneken dolgozó kamerás ellenőrző járművek kétszázaléknyi nem fizetőt tapasztalnak, ehhez képest a mozgó helyszíni ellenőrzés hatásfoka a leghatékonyabb.