Okosították a mekkai zarándoklatot

Kilenc hónapig készült Szaúd-Arábia az idei mekkai zarándoklat infokommunikációs igényeinek kiszolgálására. Az esemény résztvevői kétszer annyi adatforgalmat bonyolítottak, mint egy átlagos felhasználó. A hatóságok mesterséges intelligenciát és az 5G-technológiát is bevetették.

2019. 08. 26. 17:27
Muslims pray at the Grand Mosque during the annual Haj pilgrimage in the holy city of Mecca
Két és fél millióan érkeztek idén a szaúdi városba, mindegyikük telefonnal Fotó: Umit Bektas Forrás: Reuters
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Idén két és fél millió muszlim hívő utazott el Mekkába az éves zarándoklatra, és mindegyiküknél volt egy-egy mobiltelefon is. A szaúdi királyságnak ezért arra is fel kellett készülnie, hogy a tömeg jelentette infokommunikációs kihívásokat kezelje – írta a Nemzetközi Távközlési Egyesület. A feladat az volt, hogy a zarándokok és a mekkai lakosok is úgy tudják használni a mobilhálózatot, hogy a kifejezetten nagy adatátvitel-igényű applikációik is gond nélkül fussanak, vagyis a kép- és a videómegosztás is zökkenőmentesen működjön.

Mindez azt jelentette, hogy 32 500 terabájt adatot használtak a zarándokok, ami akkora mennyiség, mintha 13,3 millió órányi nagy felbontású videót néztek volna. Az adatforgalom 26 százalékkal több volt, mint a tavalyi ötnapos esemény idején. A letöltési sebesség átlaga majdnem elérte a másodpercenkénti 45 megabitet, ami 69 százalékos javulást jelent az elmúlt évhez képest. Egyetlen zarándok átlagosan 352,5 megabájt adatforgalmat bonyolított egyetlen nap alatt, majdnem kétszer annyit, mint a világátlag. Az esemény résztvevői összesen 309 millió hívást indítottak vagy fogadtak.

Két és fél millióan érkeztek idén a szaúdi városba, mindegyikük telefonnal
Fotó: Reuters

Ahhoz, hogy mindez sikerüljön, több mint hétezer távközlési szakember dolgozott kilenc hónapon át, 13 ezer mobiltorony vett részt a szolgáltatásban, amelyek közül 37 már az ötödik generációs technológiát képviselte. Az 5G-nek pedig nem is annyira kényelmi, sokkal inkább biztonsági szerepe volt. A technológiát használó alkalmazások segítségével mesterséges intelligencia elemezte a tömeget az arról készült képek és videók alapján, így könnyebbé vált az emberek irányítása. Szintén az 5G-hálózat tette lehetővé a hatóságok közti kommunikációt, de szerepe volt az 5400 wifipont üzemeltetésében, hologramok vetítésében és drónok irányításában is.

Ez volt az okoshaddzs második verziója. A szaúdi kormány a kezdeményezéssel azt célozta meg, hogy a zarándokok innovatív szolgáltatásokat élvezhessenek különböző digitális platformokon, könnyebben tájékozódjanak a szent helyszínek között.

A Távol-keleti gyártók az elsők

Az európai vásárlók a második negyedévben leginkább a Samsung mobiltelefonjait keresték – áll a Canalys piackutató jelentésében. A dél-koreai cég a piac negyven százalékát tudhatja magáénak, több mint kétszer annyi készüléket adott el kontinensünkön, mint a második helyezett Huawei. Éves összehasonlításban még növekedett is, mégpedig részben a Huawei rovására: míg a tavalyi második negyedévben 15,3 millió, az ideiben 18,3 millió készüléket értékesített. A kínai cég 10,1 millió telefont adott el tavaly a vizsgált időszakban, idén csak 8,5 milliót. Az Apple is vesztett európai piaci részesdéséből, hiszen 6,4 millió készülékket adott el, míg a tavalyi második negyedévben 7,7 millió almás telefon talált gazdára. Akkor két és félszer annyi iPhone-t adtak el, mint Xiaomit, idén már 1,3-szeres volt az arány (2,9 millióról 4,3 millióra nőtt az értékesítés), vagyis Kína másik nagy gyártója lendületesen tör előre az európai piacon.

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.