A legtöbb magyar fogyasztó még mindig az újsághirdetések alapján vásárol, főként a nők – a nekik szóló magazinok, a bulvárnapilapok és az ingyenes újságok ennek megfelelően tele vannak különféle termékek reklámjaival. Ezekben a hirdetésekben jellemzően az árucikken kívül annak ára vagy néhány tulajdonsága szerepel, és kiemelten egy telefonszám, amin megrendelhetjük a terméket.
Fogyasztóvédelmi szempontból kifogásolható, hogy ezekben a hirdetésekben arról semmit sem lehet tudni, hogy pontosan melyik vállalkozás hirdetését olvassuk, illetve hogy honnan fog érkezni a termék hozzánk, illetve kinél tehetünk panaszt, ha esetleg hibás a termék.
A Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége (FEOSZ) arra figyelmeztet: sajnos ezen információk hiányát a megrendeléskor nem tartják fontosnak a fogyasztók. Általában csak a termék használatával elérhető, várható pozitív eredményekre figyelnek, legyen szó akár hallókészülékről, napszemüvegről, fogyasztótablettáról vagy egyéb termékekről.
Emiatt rengeteg az olyan vásárlói panasz, amelyek az újsághirdetések alapján megrendelt, majd utóbb csalódást okozó termékekről szólnak. Ezek között például tipikus, amikor számla sem szerepel a megkapott csomagban, ami leginkább azért problémás, mert nem tudja utóbb bizonyítani a fogyasztó, hogy mennyiért vette a terméket, hiszen utánvétellel fizetett, telefonon rendelte meg, így semmilyen írásos nyoma nem maradt a szerződéskötésnek.

Fotó: 123RF
Más esetekben a csomagban szerepelt egy tájékoztató, amely szerint ha élni szeretne a vevő az indokolás nélküli elállási joggal, akkor egy lengyelországi címre küldje vissza a terméket, a pénzt ezután fizetik vissza neki. Csakhogy a fogyasztók nem külföldről kapták a megrendelt árut, hanem egy magyar logisztikai cégtől, és a hirdetésben sem utalt semmi arra, hogy külföldről érkezne a termék. A visszaküldés viszont így aránytalan terhet jelent a vásárlónak. Az is gyakran csak a számlából derül ki, hogy a hirdetés alapján megrendelt terméket tengerentúli cégtől vásárolták, amellyel viszont csak postai úton lehet felvenni a kapcsolatot, hiszen e-mail-cím nem szerepel a számlán, a hirdetésben lévő telefonszámon pedig nem lehet panaszt tenni.